3SDGT 2

1.1K 23 2
                                    

"Semua duduk tempat masing masing sekarang!!"
Marah lelaki itu kepada kelas 2 perdana...menggelupur semua berlari duduk ditempat masing masing..
"Asalamualaikum cg"
2 perdana memberi salam dalam keadaan takut..
"Waalaikummussalam,duduk semua"
Arah lelaki itu dengan riak muka yg garang..3 sahabat berpandangan antara satu sama lain dengan muka yg terkejut dan risau jika apa yg mereka bersembang itu didengari oleh cg itu...lelaki itu adalah guru yg dipindahkan dari Semporna,Sabah.
"Cg rupanya aku ingatkan lelaki manalah tadi sesat kat sekolah ni"
monolog Sha sendiri.Semasa Sha bermonolog dia tidak perasan lelaki itu memerhatikan nya,
"Saya cikgu yg akan menggantikan guru matematik kamu yg sedang cuti bersalin sehingga 17/1..saya Syamin bin Samsudin,saya guru dari Semporna,Sabah tapi berasal dari Kedah...saya mula menjadi guru di SK Sri Keramat sebagai guru prektikal lalu di panggil untuk mengajar di SMK Bugaya Semporna,Sabah selama 3 tahun dan seterusnya saya dipanggil untuk mengajar di sekolah kamu..saya harap kamu semua boleh memberikan kerja sama yg baik yer..ada apa apa soalan??"
Cikgu itu memperkenalkan dirinya kepada kami semua..tiba tiba terdengar satu suara dari hadapan..
"Cg macam mana nk kenal cg dengan lebih rapat??".
Tanya seorang budak lelaki yg duduk di hadapan kelas,
"Nk kenal saya sangat mudah,kalau awak baik dengan saya,saya 10 kali baik dari awak..tapi kalau kau kurang ajar dengan aku,aku 10 kali kurang ajar dari kau..faham?!".
Jawab cg syamin dengan ringkas dan padat..keadaan kelas sunyi selepas cg syamin menjawab soalan itu...tiba tiba kedengaran satu suara dari luar kelas
"Maaf menganggu cg syamin kita tukar yer saya nk uruskan kelas ni.."
Minta Pn.Wan Zaitun iaitu guru yg menggantikan guru kelas 3 sahabat yg sedang cuti sakit..cg syamin hanya mengangguk dan memakai beg sandang belakangnya yg berwarna hijau tua,sambil berkata
"Terima kasih kelas.."
"Terima kasih cg syamin!!"
Ucapan balas dari murid 2 perdana..cg syamin berjalan keluar kelas sambil mengangguk tanda respon terhadap ucapan ank muridnya..Selang beberapa saat bayang cg syamin hilang dari pandangan mereka..
Pn.Wan Zaitun pun masuk dan meneruskan agendanya,
"Ok saya nk lantik ketua kelas dan jawatan jawatan lain...untuk ketua kelas sorang hanya boleh mengangkat tangan sekali sahaja..saya cadangkan Afiq, Adam dan Aman ok sapa sokong Afiq jadi ketua kelas angkat tangan..19...Aman..10...Adam..9...keputusan die Afiq paling banyak so Afiq kamu ketua kelas pastikan ank buah kamu dlm keadaan yang baik paham"
"Faham cg"
Jawab Afiq
"Ok sekarang penolong pulak...saya nk Khaleeda,Damia dan Hani....khaleeda..19...Damia..10...Hani..9...jadi Khaleeda penolong...Damia bendahari dan Hani ketua kebersihan..Khaleeda pastikan kamu ikut arahan Afiq..kamu semua pastikan ikut arahan Afiq,Khaleeda,Damia dan Hani..faham"
"Faham cg!!!"
Jawab kelas 2 perdana...
* * *
"Kringgg!!!"
"Murid diminta mengemaskan kelas mengangkat kerusi ke atas meja dan beratur di koridor tingkat bawah"
Pengunguman dibuat oleh guru kaunseling yg menandakan waktu balik,murid murid semua berlari untuk berebut tempat di barisan antara tingkatan..tiba tiba ada 2 org lelaki naik ke pentas dan melepaskan kami...lelaki itu adalah....

3 sahabat dan guru tercinta ✔️✔️Where stories live. Discover now