"Mana pulak 3 beradik ni..kalau ptg pun dia org tak dtg siap aku kerjakan"..
Marah cg Syamin,marahnya lagi membara apabila melihat di atas mejanya terdapat kertas kerja yg diamanahkan olehnya tidak lengkap dan tidak cukup bilangan yg sepatutnya..
* * *
"Sha,dh sampai..larat tak kalau tak larat tak payah dtg.."
Nazz risau akan keadaan adiknya yg sangat lemah tetapi Sha masih mahu untuk ke sekolah kerana dia tahu di sekolah terdapat satu tenaga iaitu Hani dan Mimi yg mampu membuatkan dia mampu menjalani seharian bersekolah..
"Tak apa Sha ok.."
Sha mencium abgnya dan terus keluar dari kereta yg dipandu abgnya..
"Sha lambat hang dtg.."
Tegur Hani..kerana selalunya sha akan dtg beberapa minit selepas Mimi dtg..tetapi kali ini hani terasa sangat lambat..
"Aku harap Maumau punya mood elok lah harini"
Kata Sha kepada 2 sahabatnya..
3 hari sebelum
"Nasib baik dia cg...dh lah marah muka macam harimau"
Marah Mimi..selepas geram kepada rakan sekelasnya yg tidak mahu membuat latihan yg ditinggalkan cg Syamin sebelum dia pergi ke Semporna
"Kalau marah si Khairul pun tak payah lah jual nama si harimau tu.."
Tegur Hani..tiba tiba Sha mencelah
"Harimau eh..panjang sangat kita panggil dia Maumau baru kena dengan die..betul tak.."
Hani dan Mimi memandang antara satu sama lain..
"HAHAHA!!"
Gelak tawa 3 sahabat menghilangkan serba sedikit geram kepada Khairul..
* * *
Masa cg Syamin telah tiba...mereka menganggap cg Syamin tidak hadir pada hari ini tapi anggapan mereka salah apabila tibanya cg Syamin dengan keadaan mukanya yg merah padam sedang menahan api amarahnya..
"Asalamualaikum cg.."
Afiq meneruskan tanggungjawabnya sebagai ketua kelas..tiba tiba cg Syamin memanggil nama nama yg tidak melakukan latihan yg ditinggalkannya tanpa menjawab salam dari Afiq...
mereka yg dipanggil memberanikan diri kehadapan bertemu dengan harimau yg hanya tunggu masa untuk membaham sahaja..
"Aku bagi latihan apa yg korang buat!!!!"
Api amarahnya tidak dapat dikawal lagi...kemarahannya semakin bertambah apabila salah seorang yg dipanggil bersuara..
"Syahmina,Hani dengan Syamimi tak bagi tahu kita org pesanan cg sbb tu saya tak buat"
Khairul bersuara...cg Syamin memandang 3 sahabat,3 sahabat hanya tunduk ketakutan..
"So kalau dia org tak bagi tahu kau tak buat lah..aku tak akan salahkan dia org kecuali 10 org ni pun tak buat!!..helo!..kelas korang ada 38 tau bukan 13 org apasal yg hantar cuma 13 org!!!!...mana lagi 25 org?!!!"
cg Syamin memarahi mereka sangat teruk sehinggakan cg Syamin menghalau mereka keluar dan menyuruh mereka siapkan kerja yg diberikan minggu lepas..
"Aku dh tak tahan tengok muka korang..aku nk korang keluar siapkan kerja aku!!!..sekarang!!!"
Cg Syamin terus terduduk selepas memarahi anak muridnya..3 sahabat bercincang untuk meminta maaf mewakilkan satu kelas..
"Cg kami nk minta maaf"
3 sahabat memohon maaf dan menghulurkan sebotol air yg dibeli oleh Sha sebelum masuk ke kelas..
"Kenapa korang pulak yg nk minta maaf bukan salah korang pun..korang dh lakukan amanah dengan baik sekali cg berterima kasih dengan korang..dan kenapa korang bagi air pulak ni??"
Balas cg Syamin dengan senyuman yg kelat dan pelik mengapa mereka menghulurkan sebotol air..
"air ni mungkin buat cg sejuk sikit..cg ambik lah..memang salah kami pun..kalau kami paksa dia org buat cg pun tak akan marah dia org macam tadi..dan tak mengganggu emosi cg harini.."
Balasa mereka dengan senyuman yg manis..cg Syamin mengambil air yg dihulurkan dan meneguknya sedikit..
"Yang kat luar tu..masuk sekarang.."
Panggil cg Syamin menyuruh mereka masuk...3 sahabat hanya menanti apa yg apa yg akan belaku selepas itu..
"Saya nk kamu semua berterima kasih kepada 3 org kawan kamu sbb dia org dh tanggung malu korang.."
Terkejut 3 sahabat dengan tindakkan cg Syamin yg luar dari jangkaan semua org dlm kelas 2 perdana..setelah mereka berterima kasih kepada 3 sahabat mereka dibenarkan duduk di tempat masing masing termasuk 3 sahabat..
"Aku bagi masa korang siapkan kerja aku sampai esok kalau tak ada atas meja siap korang...faham!!"
cg Syamin memberi amaran...setelah keadaan mula menyejuk cg Syamin memberi pengunguman pula..
"Esok kamu akan dpt jadual baru jadi saya cuma akan ajar PJPK untuk murid lelaki sahaja..cg minta maaf sbb cg tak sempat nk ajar kamu apa apa..nanti En Mahmud pula akan sambung...yg tak siap kerja aku jangan ingat korang boleh lepas aku nk jugak esok atas meja aku faham!!..Afiq."
"Terima kasih cg Syamin.."
Ucap Afiq dan diikuti 2 perdana..cg Syamin hanya senyum dan berlalu pergi..dalam garang seperti harimau dia masih ada sifat kasihan dan syg akan ank muridnya..
YOU ARE READING
3 sahabat dan guru tercinta ✔️✔️
AdventureSinopsis Cerita ni mengisahkan tentang 3 sahabat Nurhani (Hani), Syamimi (Mimi) dan Syahmina (Sha) yang sangat menghormati dan suka membantu guru guru...Di sebabkan sifat mereka yang ringan tulang menyebabkan 4 orang guru iaitu cg Za'im,cg Syamin,c...