Hani dan Mimi mengagihkan tugasan manakala Sha memberi tahu amaran cg Syamin kepada kelas 2 perdana
"Cg Syamin cakap kalau siapa tak buat nanti cg Syamin denda.."
"Malas ah nk buat!!!"...
Kata seorang perempuan dibelakang..terkejut 3 sahabat dibuatnya,tiba tiba cg Linda bersuara memarahi perempuan itu..
"kalau awak tak nk buat ikut awak tapi kalau cg Syamin marah saya tak tahu dan nanti jangan cakap kawan kamu tak agihkan kerja yg diberi.."
Muka Sha yg sebelum tadi berwarna putih kemerah merahan bertukar menjadi pucat lesi..
"Sha hang ok dak??"
Tanya Hani risau akan sahabatnya tiba tiba senyap selepas mengagihkan kerja yg ditinggalkan oleh cg Syamin kepada kawan sekelas mereka...
"Haah risau kita org hang tiba tiba senyap je lepas bagi kertas tadi...Sha oh Sha!..."
Tambah Mimi yg juga risau akan sahabatnya itu..
"SHA!!!"
Jerit Hani dan Mimi..
"Hah!!...sorry sorry..aku cuma takut pasal tadi yg Umi tak nak buat tu..takut lah kalau cg Syamin marah nanti.."
Mengadu Sha kepada 2 lagi sahabatnya..
"Alah tak payah risau lah kita tulis je nama dia kalau dia tak buat eh.."
"Haah betul tu dari situ kita dah lepas..kalau die cakap kita tak bagi tak kan yg lain dapat buat..jangan risau lah"
Pujuk Hani dan Mimi...selepas habis masa cg Syamin 3 sahabat mengumpulkan semula kerja cg Syamin kemudian diletakkan di atas meja cg Syamin berserta nama murid tidak hadir dan tidak membuat latihan yg ditinggalkan...
* * *
Mereka meneruskan amanah yg diberi dengan baik sekali...hari ni iaitu hari jumaat adalah hari terakhir mereka melakukan amanah itu...selepas bacaan Yaa sinn yg selalu dilakukan setiap hari jumaat akan ada beberapa pengunguman yg dilakukan oleh guru untuk aktiviti minggu depan..
"Isnin minggu hadapan kamu semua diminta hadir pada pukul 7:30 pagi kerana akan ada latihan merentas desa..nanti ketua kelas akan berikan surat di dlm kelas...baik form 2 boleh bangun dan masuk ke kelas ya.."
Kata guru bertugas..3 sahabat risau kerana memikirkan apakah nasib mereka pasa hari Isnin minggu hadapan kerana kerja yg diberikan cg Syamin minggu lepas tidak sampai 10 org pun yg melengkapkannya..mereka harap mood cg Syamin minggu hadapan baik..
Hari Sabtu dan Ahad Sha akan ke hospital untuk membuat rawatan dengan Dr Hafizd atau dipanggil abg afiz...Mimi selalunya hujung minggu akan keluar bersama ibu dan adik beradiknya untuk membeli barang dapur atau meluangkan masa bersama,manakala Hani pula hanya duduk dirumah menjaga adk adknya..tetapi hujung minggu 3 sahabat kali ni tidak seseronok seperti biasa kerana memikirkan tentang amanah yg diberikan..
Hari yg digeruni pun tiba mereka tidak hadir pada waktu pagi kerana Sha masih tidak dibenarkan melakukan aktiviti berat kerana badannya memerlukan masa untuk memerima darah yg baru dimasukan ke dlm badannya...Hani pula terpaksa membantu ibunya menjaga adik adiknya dan Mimi pula tiada alasan yg kukuh atau Mimi tidak akan dtg ke sekolah jika Sha dan Hani juga tidak dtg ke sekolah...
"Mana pulak 3 beradik ni..kalau ptg pun dia org tak dtg siap dia org aku kerjakan"........
YOU ARE READING
3 sahabat dan guru tercinta ✔️✔️
AdventureSinopsis Cerita ni mengisahkan tentang 3 sahabat Nurhani (Hani), Syamimi (Mimi) dan Syahmina (Sha) yang sangat menghormati dan suka membantu guru guru...Di sebabkan sifat mereka yang ringan tulang menyebabkan 4 orang guru iaitu cg Za'im,cg Syamin,c...