3SDGT 7

617 22 0
                                    

Pada setiap tahun SMK Serendah akan menerima beberapa guru prektikal dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI),Universiti Selangor (UNISEL) dan universiti universiti lain,selalunya 3 sahabat tak ambil endah pasal guru prektikal ini tapi tahun ini 3 sahabat tertarik dengan sikap guru prektikal kali ini..
Tahun lepas cuma Hani seorang saja yg rapat dengan guru prektikal dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) iaitu cg Saiful..Sha hanya kenal dengan cg Zul itu pun kerana cg Zul masuk kekelasnya,jika tidak kewujudan guru prektikal tahun lepas pun Sha tidak tahu..Tahun ini Sha tiba tiba ingin mengenali guru prektikal dan guru lelaki jika tahun lepas,guru perempuan pun dia rapat tak rapat saja..tahun ini perangai Sha memang pelik...
Tahun ini 3 sahabat mengenali guru prektikal kaunseling di dewan selepas guru prektikal kaunseling itu memperkenalkan dirinya...En Wan Samsul Tajrie Bin Wan Sekri atau cg Tajrie adalah guru prektikal tersebut..cg Tajrie seorang yg berbadan tegap,peramah,selesa berkomunikasi,ketinggian lebih kurang 166 cm,seorang businessman dan mempunyai syarikat sendiri..
Cg Tajrie sedang prektikal untuk Ijazah Sarjana Muda semesta terakhirnya di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)..
Setelah selesai perhimpunan petang ramai murid perempuan menceritakan tentang seorang guru lelaki yg tinggi,kacak dan berbadan tegap yg bernama Za'im..3 sahabat abaikan sahaja berita yg tidak penting itu...Semasa naik ke kelas Sha ditinggalkan Hani dan Mimi kerana mereka dipanggil oleh cg Wan Zaitun..Sha naik dengan berhati hati,tiba tiba Sha berselisih dengan seorang guru tingginya dlm 178 cm dan berbadan tegap,sempat Sha menjeling tag nama yg tertulis MUHAMMAD ZA'IM..
"Ni ke Za'im yg duk depa citer tu..tak lah hensem sangat biasa je.."
Sambil bermonolog Sha tunduk dan memberi salam kerana itulah cara 3 sahabat menghormati guru apabila berselisih..
* * *
"Murid murid kamu semua akan menduduki Pentaksiran Sumatif Mac pada minggu hadapan saya harap kamu semua dh bersedia.."
Kata guru bertugas,3 sahabat dan murid lain menahan rasa gemuruh yg teramat..tiba tiba cg Linda iaitu guru kaunseling naik ke pentas untuk memberi pengunguman..
"Murid tingkatan 2 kamu duduk sini tak perlu naik ke kelas..untuk tingkatan satu pula selepas waktu rehat tingkatan 2 kamu semua turun ke dewan faham.."
Murid sesi petang hanya mendengar tanpa respon..
Selepas bunyi loceng habis rehat tingkatan 2,murid tingkatan 1 terun ke dewan bersama beg masing masing..Mereka semua terlibat dengan aktiviti Kemahiran Menghadapi Peperiksaan yg disampaikan oleh cg Tajrie dan cg Za'im,sementara menunggu cg Tajrie menguruskan slidenya cg Za'im mengambil alih dan menjadi 'Pilot' untuk mengurangkan kebosanan murid sementara menunggu cg Tajrie bersedia..
"Saya pilot awak pada hari ini,kapal terbang kita sedang menjunam di laut China Selatan..bantu saya untuk stabilkan kapal terbang..ikut arahan saya..kalau saya ckp kedepan gerakkan badan awak kebelakang.."
Aktiviti bermula dengan seronok dan dihiasi gelak tawa dan riuh rendah...

3 sahabat dan guru tercinta ✔️✔️Where stories live. Discover now