3SDGT 4

773 23 0
                                    

"Syahmina,Hani,Syamimi ikut saya ke bilik disiplin sekarang!!".....
Cg Syamin memangil mereka..
"Ah..sudah matilah kita.."
Mereka bangun dan berjalan kearah cg Syamin dan mengikutnya...sampai di pintu bilik guru cg Syamin tiba tiba berhenti sambil menghulurkan sesuatu,
"Nah..ambik kunci ni lepastu masuk dlm bilik disiplin tunggu kat situ saya nk ambik bahan dlm bilik guru.."
Arah cg Syamin yg masih dlm keadaan marah...3 sahabat hanya mengikut arahan,Sha ambil kunci...terus pergi ke bilik disiplin dan mereka masuk kedalam..3 sahabat tertanya tanya..
"Tak akan baru 2 hari sekolah dh buat hal..aku tak ada buat hal rasanya.."
Monolog Mimi sendiri..
"Tak akan die dengar aku ngumpat die haritu..matilah aku.."
Sha juga bermonolog dlm keadaan risau dan takut dimarah atas kesalahannya pada hari pertama sekolah..
"Aku yakin aku tak ada buat hal apa apa...nk balik kelas sekarang!!"
Hani juga bermonolog mahu pulang ke kelas..tiba tiba cahaya dari pintu bilik disiplin jadi malap menandakan ada org di luar,mereka bertiga mengalihkan pandangan ke muka pintu bilik disiplin..cg Syamin sedang membuka kasutnya...
"Sorry saya panggil kamu bertiga dengan mengejut...saya cuma percaya kamu bertiga je sbb tu saya panggil..."
Jelas cg Syamin dengan nada yg sangat lembut..terkejut 3 sahabat dibuatnya..
Tetapi mereka tetap fokus mendengar apa yg bakal diperkatakan oleh cg Syamin..
"Saya ada urusan di sabah seminggu bermula minggu depan,jadi saya amanahkan kamu untuk bagi kerja ni dekat kawan kawan yg lain..kalau dia org tak nak buat kamu tulis nama dan letak atas meja saya..pastikan tulis tarikh dekat kertas nama tu yer..saya nk mereka salin tapi kalau awak baik awak photostat lah ikut awak nk buat macam mana saya tak kesah saya nk semua atas meja saya hari isnin...okay..."
Mereka bertiga hanya mengangguk tanda setuju...setelah selesai mereka ucapkan terima kasih dan terus masuk ke kelas...
"Seminggu wei!!!..aku takut lh nanti depa salahkan kita kalau depa tak buat alasan tak dengar arahan kita.."
Luah Sha...dlm keadaan takut dan risau..
"Insyaallah tak..kita tulis je nama tapi tak payah bagi tahu die org.."
Hani menenangkan keadaan dan meneruskan pelajaran..
"Kringggg!!!"
"Terima kasih cg Diana!!"
Ucap 2 perdana dan mereka keluar dari kelas untuk ke kantin..3 shabat selalu rehat di cafe sekolah atau koperasi..mereka membeli makanan dan photostat kerja yg diberikan cg Syamin supaya senang nanti mereka hanya berikan kepada kelas ...
"Aku harap depa tak buat hal esok.."
Kata Sha kepada 2 sahabatnya...
                          * * *
Harinya telah tiba..waktu cg Syamin diganti oleh cg Linda iaitu guru kaunseling...sha dtg ke hadapan dan memberi tahu tugasan yg diberikan oleh cg Syamin...
"Cg Linda..cg Syamin ada bagi kerja dan suruh kami agihkan dekat kelas.."
"Hah!..bagi bagi.."
Hani dan Syamimi pun mengagihkan kertas kepada kelas dan Sha memberi tahu amaran cg Syamin..
"Cg Syamin cakap kalau siapa tak buat nanti cg Syamin denda.."
"Malas ah nk buat!!!"...
Satu suara di belakang....

3 sahabat dan guru tercinta ✔️✔️Where stories live. Discover now