3SDGT 8

512 25 0
                                    

Hari yg digeruni oleh 3 sahabat telah tiba...3 sahabat akan menduduki peperiksaan selama seminggu dan selama seminggu Hani ke Sabah jadi Hani tidak akan menduduki peperiksaan hanya Mimi dan Sha sahaja..
Mereka duduk mengikut abjad yg ditentukan oleh cg Wan Zaitun,disebabkan itu 2 sahabat terpisah..Mimi duduk di hadapan manakala Sha duduk di belakang bersebelahan meja guru..
Peperiksaan pertama berlangsung dengan baik sekali..2 sahabat dan kawan kawan lain fokus kepada kertas Bahasa Malaysia sehinggakan guru mata pelajaran bertukar pun mereka tidak sedar..
Hari kedua,mereka menjawab peperiksaan Bahasa Ingeris,Mimi yg kurang minat dengan mata pelajaran Bahasa Inggeris membuatkan ia menjawab dengan cepat..setelah 1 jam mereka menjawab dengan fokus kecuali Mimi yg sedang tidur dihadapan..sedang menjawab Sha terdengar satu suara yg amat dia kenali..
"Masa tinggal 30 minit lagi.."
Suara cg Syamin yg baru masuk ke kelas....cg Syamin membuka beg sandangnya dia terus meronda di kelas,tiba tiba dia berhenti di sebelah kanan Sha dan memerhatikan Sha...
"Pergilah"
Monolog Sha yg tidak selesa dengan cg Syamin yg sedang berdiri disebelahnya...tiba tiba cg Syamin menghulurkan tangannya..
"Meh kertas.."
Sha hanya menghulurkan kertas jawapannya tanpa berfikir panjang..
"Bagus Essay awak..saya yakin mesti banyak markah awak dekat sini.."
Kata cg Syamin dengan suara yg perlahan supaya tidak mengganggu pelajar lain..Sha tidak berkata apa apa hanya senyum..cg Syamin membalas senyuman Sha dan terus kehadapan menuju kepada Mimi yg sedang lena tidur..cg Syamin mengambil kertas jawapan Mimi dan selak satu demi satu muka surat..selepas itu cg Syamin mengetuk meja Mimi untuk mengejutnya dari tidur..tapi tiada respon,cg Syamin cuba menggoyangkan pula kerusinya juga sama tiada respon,cg Syamin berputus asa dan terus duduk di mejanya..
Cg Syamin silang kaki dan menghadapkan badannya kearah Sha..Sha berasa tidak selesa kerana diperhatikan sebegitu..tiba tiba cg Syamin bangun dari kerusinya dan berjalan ke sebelah kiri meja Sha..
"Dh siap?"
Tanya cg Syamin sambil menghulurkan tangannya kearah Sha...Sha hanya mengangguk dan memberikan kertasnya kepada cg Syamin...
"Siti Syah...mina Binti Shahrif sedap nama"
Terkejut Sha apabila cg Syamin membaca namanya yg tertulis dimuka hadapan kertas jawapan Sha serta memuji namanya
"Masa menjawab dh habis..letakkan pen,berhenti menjawab,jangan bising tunggu saya kutip!!!"
Terkejut Sha tiba tiba cg Syamin menguatkan suaranya..setelah selesai semua cg Syamin membenarkan mereka balik...
Hari hari seterusnya mereka menjawab dengan baik sekali sehinggalah hari yg ke terakhir Mereka menjawab kertas Pendidikan agama dan Pendidikan Moral..kertas soalan diberikan oleh cg Syamin....cg Syamin menjaga kelas 2 perdana selama 30 minit dan seterusnya cg Za'im mengambil alih sehingga habis waktu menjawab..
Sedang cg Za'im meronda kelas cg Za'im menegur Dewi yg sedang termenung,cg Za'im nampak Mimi yg sedang nyenyak tidur dikejutkan nya tapi tiada respon cg Za'im biarkan saja Mimi yg dilamun mimpi,cg Za'im kebelakang pula melihat Sha menjawab dengan fokus...cg Za'im duduk ditempatnya..setelah masa menjawab tinggal 2 minit cg Za'im bangun dan bersuara..
"Masa tinggal 2 minit..semak soalan pastikan semua dijawab..murid depan pastkan kertas kebelakang.."
2 perdana hanya ikut arahan yg diberi..setelah selesai cg Za'im membenarkan mereka keluar mengambil beg masing masing..beberapa minit kemudian loceng balik berbunyi,cg Za'im lepas kan mereka..
"Semua boleh ba..."
Belum sempat cg Za'im menghabiskan ayatnya 2 perdana sudah keluar dari kelas,keadaan yg tenang bertukar kelam kabut..Sha membontoti cg Za'im sampai ke pintu belakang kelas,sedang Sha berjalan dia terdengar satu suara dari mulut cg Za'im..
"Sebijik perangai aku dulu.."
Kata cg Za'im sambil menggelengkan kepalanya..tiba tiba cg Za'im terdengar ada seseorang yg sedang mengetawakan nya dari belakang dia mengalihkan pandangannya ke belakang dapati Sha yg sedang ketawakan nya..cg Za'im hanya senyum malu..

3 sahabat dan guru tercinta ✔️✔️Where stories live. Discover now