Special MSDME 3

10.7K 573 16
                                    

Day  2

"COMELNYA  Hanan...", Anak  mata  Ayreena  bersinar  melihat  bayi  perempuan  yang  masih  bertatih  berjalan  mendekati  Haryani.  Adif  berada  di  belakang  Hanan  bersedia  untuk  menyambut  sekiranya  anak  gadisnya  itu  terjatuh.

Haryani  tersenyum.

"InsyaAllah  Reen,  baby  kau  yang  dalam  perut  ni  perempuan  juga",  Pujuk  Haryani  lembut.

Dia  tahu  Ayreena  betul  -  betul  mahukan  bayi  perempuan.  Lihat  sajalah  cara  kawan  baiknya  itu  merenung  anaknya  sampai  tak  berkedip.

Ayreena  mengangguk  perlahan  sambil  membelai  lembut  perut  nipisnya.

Dia  harap  begitulah.

"Hanan!"  Haryani  memeluk  erat  tubuh  si  anak  yang  jatuh  dalam  pelukkanya.

Mengekek  tawa  bayi  itu  apabila  si  ibu  berkali  - kali  mengucup  pipinya.  Adif  tersenyum  sambil  mendekati  Haryani  dan  Ayreena.

"Zaf  mana  Reen?"  Soal  Adif  sambil  melabuhkan  punggungnya  bersebelahan  Haryani.

"Ada  kat  rumah  dengan  anak  - anak  aku".  Balas  Ayreena  sambil  tersenyum  geram  memandang  wajah  montel  Hanan.

Rasa  nak  gigit  -  gigit  je.

Dahi  Haryani  berkerut  hairan.  Serentak  itu  Adif  dan  Haryani  saling  berpandangan.

Aneh  betul.  Ayreena  ni  lepas  melahirkan  Aydeel  dan  Aydeen  manalah  mahu  dia  berenggang  dengan  si  Harraz.  Macam  salotape.  Asyik  nak  melekat  aje.

"Kau  dengan  Zaf  bergaduh  ke?"  Soal  Adif  hairan.

Laju  Ayreena  menggeleng.  "Aku  sengaja  suruh  dia  jaga  anak  -  anak.  Perangai  dia  sejak  makin  tua  ni  asyik  nak  mengada  aje  dengan  aku.  Dengan  anak  -  anak  aku  pun  dia  bergaduh", Omel  Ayreena  geram.

Haryani  dan  Adif  serentak  ketawa.

Hanan  hanya  terkebil  - kebil  melihat  ibu  bapanya  yang  sedang  seronok  ketawa.

"Memanglah  Reen.  Kau  tu  cantik.  Bila  kau  lalu  pun,  mesti  semua  lelaki  toleh  dua  kali  punyalah.  Sebab  tu  dia  cemburu". Kata  Haryani  lembut.

Adif  hanya  mengangguk  mengiyakan.

Mujur  saja  dia  sudah  punya  Haryani.  Tak  adalah  dia  nak  curi  pandang  isteri  orang.  Tapi  kawan  -  kawannya  yang  lain  adalah  juga  tanya  tentang  Ayreena.

Ayreena  menjuihkan  bibirnya.

"Kau  berdua  jangan  nak  mengarutlah.  Aku  bukan  cantik  mana  pun.  Dah  jadi  mak  orang  tau.  Tua  dah", Balas  Ayreena  sambil  mengusap  perlahan  perut  nipisnya.

Haryani  tersenyum  manis  melihat  Hanan  merangkak  mendekati  Ayreena.

"Kau  cakap  macam  tu  sebab  kau  tak  nampak  macam  mana  orang  pandang  kau.  Memang  patutlah  pun  Zaf  cemburu.  Kalau  aku  jadi  dia,  memang  aku  kurung  aje  kau  dalam  rumah  tak  payah  bagi  keluar",  Kata  Adif  sambil  ketawa  apabila  melihat  Haryani  menjeling  manja  wajahnya.

Jealous  le  tu!

Ayreena  menggeleng  perlahan.  Terus  saja  senyumannya  melebar  apabila  Hanan  naik  atas  ribaanya.  Perut  nipisnya  diusap  lembut  oleh  tangan  kecil  milik  si  Hanan.

Special  MSDME (B3)Where stories live. Discover now