Day 6
-Syafie-
Aku datang rumah kau nak buat sportcheck. Kemas lawa - lawa sikit. Bini kau suruh aku buat report kat dia!
Bibir Harraz melopong sebaik saja membaca mesej yang dihantar Aysyafie.
Dapur ditutupnya.
Lekas saja apron hello kitty kesayangan isterinya ditanggalkan lalu disumbat ke dalam laci kabinet.
-Me-
Thanks for information. Sayang kau, abang ipar! Muah-3
Kalut Harraz menyimpan telefon bimbitnya lantas berlari keluar dari dapur.
"Deel, Deen!" Kembar nakal yang sedang bermain lumba kereta mainan mendongak memandang wajah si ayah yang sudah cemas.
Ha sudah, kenapa pulak ni?
"Tenapa pa? Pentek angit te?" Soal Aydeel polos. Terkedip - kedip matanya memandang wajah si ayah.
"Bukan!" Harraz menggeleng.
"Talau utan, apur akar te?" Soal Aydeen pula dengan riak wajah tak bersalah.
"Kalau dapur terbakar, tak adanya papa masih tercegat berdiri kat sini. Terus papa tarik kamu berdua je", Balas Harraz sambil mencekak pinggang.
"Talau utan ugak, tenapa papa bediyi tat pan tami?" Soal Aydeel sambil merenung wajah si ayah.
"Etui tu. Ciap ayang muta uak agi", Tambah Aydeen pula.
"Tak sekarang ni papa nak minta tolong kamu berdua tolong papa kemas rumah", Terang Harraz lembut. Wajah anak kembarnya dipandang bergilir.
"Awat tami tena toyong papa temash puyak? Utan teje temash yumah ni teje papa tew?" Soal Aydeen tak puas hati.
Aydeel yang berada di sisi Aydeen mengangguk setuju dengan kata - kata adiknya.
"Pak long Syaf kamu nak datang sini",
"Pa yong nak atang?" Soal Aydeel semula dengan wajah teruja.
"Yeyey pa yong nak atang!" Aydeen sudah menjerit sambil meloncat. Seronok sungguh!
"Hey, pak long kamu tu datang nak buat sportcheck. Mama suruh", Balas Harraz mendatar. Susah betul kalau nak cakap dengan anak singa yang terlebih hyper ni!
Terus loncatan Aydeen terhenti. Wajah si ayah menjadi tatapan mereka.
"Potcek tu pa papa?" Soal Aydeel hairan. Pipi digaru.
"Awat pa yong atang nak wat potcek? Tenapa mama cuyuh?" Soal Aydeen pula.
Harraz mengurut pelipisnya.
"Begini, pak long datang sini nak buat sportcheck sebab mama suruh. Mama nak tahu kita reti jaga rumah atau tidak. Mama nak tahu, kamu berdua ni elok ke tak dalam pengawasan papa dan paling penting mama nak tahu kita bertiga masih bergaduh atau tak", Terang Harraz lembut.
"Pashtu potcek tu pa cebenanya?" Soal Aydeen. Dari tadi dia tertunggu - tunggu maksud sportcheck.
"Pemeriksaan mengejutlah", Balas Harraz lembut.
Kembar itu terangguk - angguk.
"Sekarang papa nak kamu berdua kemas mainan kamu. Then, susun sofa yang bersepah tu", Arah Harraz sambil jarinya menunding ke arah mainan dan sofa yang sudah berterabur.
"Papa....", Aydeel dan Aydeen mengeluh. Wajah si ayah di pandang lama.
"Apa papa, papa? Tak payah nak tayang muka comel tu pada papa. Cepat kemas", Selamba saja arahan Harraz. Seolah langsung tak terkesan dengan wajah comel yang ditayang anaknya.
YOU ARE READING
Special MSDME (B3)
Short StoryAPA jadi agaknya kalau seorang lelaki yang kuat cemburu menjadi bapa? Apa yang isterinya layan pada si anak, ada saja si suami tak puas hati. Sampaikan, isterinya jadi pening kepala. "Ehhh, apa ni tarik mama ni? Mam...