Permulaan

9.5K 218 3
                                    


Dari tadi aku sibuk dok mencari sarung kaki doraemon dalam bilik. Entah kemana pulak hilangnya sarung kaki sebelah kiri ni. Jam dinding aku kerling sekilas, menunjukkan pukul 8:30 pagi.

Matilah aku! Dah lambat!.

Tiba-tiba pintu bilik dibuka dari luar. Pantas saja aku menoleh. Wajah bengang Abang Zainal aku nampak dibalik pintu sedang memerhati aku. Posisiku yang sedang duduk bersimpuh atas lantai membuat Abang Zainal membulatkan mata.

Sebenarnya geram jugak aku ngan dia ni. Selalu tak ketuk pintu dulu kalau nak masuk! Tak baca notis ke? Omelku dalam hati.

"Berapa lama lagi kau kena duduk macam tu? Tunggu malaikat Izrail jemput kau ke?"

Besar mataku.

"Ya allah! Celuparnya mulut!" Marahku.

"Dah kau tercegat kat situ lagi kenapa?"

Aku menjeling geram Abang Zinal.

Dahlah orang letih sebab tak jumpa sarung kaki sebelah. Dia sedap kata aku tunggu malaikat maut. Nak aku mati cepat ke apa? Ish! Bagi cili baru tahu!

Aku berdiri dan bersihkan baju kurungku yang kotor dengan debu-debu kecil atas lantai.

"Kejaplah! Orang tengah cari sarung kaki sebelah lagi. Tak jumpa."

Aku merunggut.

Abang Zainal berpeluk tubuh lalu bersandar didinding. Bukannya nak tolong orang cari. Abang Zainal melirikkan mata kearah atas katilku yang berselerak. Aku mengerutkan kening.

Sibuk! Katil aku, bukan katil dia yang bersepah.

"Apa? Nak tolong kemaskan ke?"

Abang Zainal jeling.

"TU!"

Besar suaranya. Bergegar badanku. Aku menoleh. Besar mataku. Perlahan langkahku menghampiri katilku.

Sejak bila kau ada atas katil aku? Bisikku dalam hati. Sarung kaki doraemon yang sedari tadi aku cari, relek je duduk atas katil aku. Perlahan aku menoleh Abang Zainal dan tersengih.

"Cepatlah! Tak pasal-pasal kita lambat. Dah tahu Zain graduate hari ni, lain kali sediakan semua barang kau tu. Hish! Perempuan memang macam ni kan?"

Mati terus senyumanku. Aku jeling geram. Pantang betul aku dengar bila 'perempuan' disalahkan. Jangan disebabkan salah seorang, satu kampung dihukum. Kalau aku bawa ke mahkamah, akan aku humban Abang Zainal masuk lokap. Wahahaha!

"Woi!"

Bergegar badanku dengar jeritan Abang Zainal.

"Yang kau tersengih macam beruk tu kenapa? Cepatlah! Mummy dah bising kat bawah tu!"

Tanpa berlengah, Abang Zainl terus berlari anak turun tangga. Sarung kaki yang sedari tadi aku pegang, aku kerling. Ish! Pakai je dalam kereta. Bisikku. Cepat saja langkahku hayun keluar bilik dan berlari mendapatkan Abang Zainal.

Cerpen: Suamiku BelangkasWhere stories live. Discover now