Hari ni terasa sangat penat. Sebaik saja kami sampai di bilik, aku terus merebahkan diri atas tilam yang empuk. Mata ku pejam seketika. Kesian Fendi melihat aku keletihan. Perlahan Fendi melabuhkan punggung sebelahku.
"Sayang." Panggil Fendi lembut.
"Ermm." Akibat terlalu letih, aku terlelap sebentar.
"Sayang bangun."
Sekali lagi Fendi kejutkan aku. Perlahan dia usap lembut pipiku. Semakin terbuai bila diusap begitu.
Berkerut kening Fendi melihat aku diam. Dah tidor ke? Bisik Fendi.
"Sayang bangun cepat. Mandi dulu. Ni baju belum tukar lagi. Solat lagi."
Huaaa malasnya nak bangun. Katil ni empuk sangat.
Geram Fendi melihat aku langsung tidak hiraukan panggilannya.
"Emm kalau sayang taknak tukar baju, meh sini abang tukarkan."
Tiba-tiba mataku terbuka luas. Pantas aku menoleh Fendi.
Dia ketawa melihat aku gelabah.
"Bangun pun."
"Ish dia ni! Orang nak rehat kejap pun tak boleh."
Aku bingkas bangun dan duduk atas birai katil.
"Tak salah. Tapi mandi lah dulu. Solat. Waktu dah nak habis sayang. Lepas tu baru boleh tidor."
Jam di dinding aku kerling sekilas. Waktu maghrib dah nak habis. Mataku alih pada Fendi sebelah. Masih berbaju songket pengantin.
"Awak kenapa tak mandi lagi? Suruh kita mandi solat, dia pun belum."
Fendi tersengih.
"Tunggu sayanglah. Jom mandi."
"Ish! Mengadanya. Dah awak mandi sana. Saya nak tanggalkan makeup ni."
Aku bingkas bangun dan melangkah kearah meja makeup. Fendi mencebik.
"Ingat nak tanggal baju. Kalau tak boleh tunggu."
Bisik Fendi tapi masih jelas pada pendengaran ku. Aku menjengilkan mata melihat Fendi. Dia tayangkan gigi lalu masuk kekamar mandi. Aku menggelengkan kepala melihat telatahnya.
Aku tak tahu dia ni terpaksa kawin ngan aku ke memang dengan rela hati. Gatal semacam. Ke memang dia ni gatal.
YOU ARE READING
Cerpen: Suamiku Belangkas
Short Story"Oi perempuan! Satu benda kau kena tahu. We're getting married as soon as possible." Fendi Hashim. Pantas Zulaika atau lebih dikenali sebagai Laila menoleh Fendi. "Are you proposing me?" Zulaika. "No! Aku cuma beritahu kau pasal rancangan orang tua...