Selama perkahwinanku dengan Fendi, manja dia tu nauzubillah! Kemana aku pergi, dia sentiasa nak berkepit. Bak kata mummy. "Dah macam belangkas mummy tengok korang berdua. Asyik berkepit je."
Kalau mummy dah perasan dia asyik nak berkepit dengan aku, dua ekor tu memang dah perasaan lagi awal.
Cerita pasal Fendi suka sangat berkepit dengan aku, sekarang ni mana dia? Sejak habis makan tengah hari tadi aku tak nampak batang hidung dia lagi dah. Takkan tidur kot? Aku paksa jua diriku untuk menjejak kaki naik kebilik. Takde!
Turun semula dan kepalaku jenguk keluar. Kereta ada. Ish! Mana dia ni? Tak pernah-pernah hilang depan aku, sekarang dah hilang. Takkan lari kot?
Ish! Kau ni Laila... Ada otak, nak jugak guna lutut waktu macam ni.
Aku ternampak Zain melihat TV. Pantas aku menghampiri dia.
"Zain! Kau nampak Fendi tak?"
Dia diam. Langsung tiada respon. Tekun betul Zain tengok cerita p.ramlee. Bantal kecil aku baling tepat didadanya. Geram betul aku.
"Aish! Apa baling bantal ni?"
Tinggi suara Zain. Besar matanya melihat aku. Marah?
"Aku tanya, kau nampak Fendi tak?"
Agak tinggi jua suaraku. Sakit hati dengan Zain dah tinggikan suara.
"Manalah aku tahu. Bukan aku jaga dia 24 jam!"
"Memanglah kau tak jaga dia. Aku cuma tanya kot! Manalah tahu kau nampak dia tengah sorok bawah meja!"
Laju saja kaki ku melangkah masuk dapur meninggalkan Zain sendiri.
Sakit betul hatiku. Kalau ada masalah, jangan bawa kerumah! Ini dengan aku sekali dia marah! Zain mengeluh.
Gelas aku capai dan terus bancuh milo sejuk. Biar sejuk hati aku ni!
"Laila..."
Zain memanggil aku dengan lembut. Aku yang masih sakit hati dengan dia, langsung aku tak nak tengok muka penguin tu. Siapa suruh kau cari pasal dengan aku?
Zain menghampiri aku. Punggungku labuhkan dikerusi dapur sambil hirup milo.
"Sorry... Sebab aku cakap kasar dengan kau tadi."
"Sedar pun!"
Aku melihat tajam kearah. Zain. Dia tersenyum sumbing dan melabuhkan punggung sebelahku.
"Aku stress sebenarnya."
Zain meraup mukanya kasar.
"Kau stress macam mana sekalipun, takkan dengan aku sekali kau nak telan?"
Dia mengeluh.
Dia ni ada masalah apa sebenarnya? Bisikku setelah mendengar Zain kerap mengeluh.
Kali pertama aku melihat Zain tertekan macam ni. Masalah besar ke? Aku cuba betulkan suara.
"Kalau kau betul ada masalah, cuba kau share dengan aku sikit. Manalah tahu aku boleh tolong."
Sekali lagi Zain mengeluh. Aku pulak risau melihat Zain mulai kusut. Wajahnya diraup kasar sekali lagi.
"Jangan asyik mengeluh. Tak baik kau tahu tak."
Zain tarik nafas dan hembus kasar. Tak pasal-pasal aku pulak yang ikut stress tengok dia macam ni.
"Aku tak tahu macam mana nak mula."
"Lah! Cerita jelah."
Dia renung aku dalam. Mungkin nak susun ayat sebelum mulai cerita.
YOU ARE READING
Cerpen: Suamiku Belangkas
Short Story"Oi perempuan! Satu benda kau kena tahu. We're getting married as soon as possible." Fendi Hashim. Pantas Zulaika atau lebih dikenali sebagai Laila menoleh Fendi. "Are you proposing me?" Zulaika. "No! Aku cuma beritahu kau pasal rancangan orang tua...