Aku ditagih jawapan lamaran Fendi

4.2K 168 1
                                    

Pejam celik pejam celik. Dah sebulan berlalu. Waktu petang macam inilah seronoknya untuk ambil udara segar diluar rumah. Abang Zainal dan Zain cuci tiga buah kereta. Kereta daddy, Abang Zainal dan Zain. Aku takde lesen. Mummy pulak, trauma nak drive kereta semula sebab dulu pernah terlanggar anak kucing kesayangannya. Sampai sekarang taknak drive lagi dah.

Seperti biasa, mummy akan buat minuman panas teh'o dan cucur pisang. Daddy kalau dalam rumah atau luar rumah sama saja. Suka sangat baca surat khabar. Aku duduk depan mummy dan mula uraikan rambutku yang panjang sampai kebahu.

Mummy yang duduk atas kerusi rotan dengan daddy tersengih melihat aku begitu. Faham betul mummy aku minta tocangkan rambut. Lincah saja jari jemari mummy menocang rambutku.

Tiba-tiba daddy gamit bahuku.

"Ye?"

"Dah buat apa yang daddy suruh?"

Berkerut keningku.

"Apa?"

Tak sempat aku menoleh daddy, mummy menarik rambutku agar aku tidak bergerak. Tertawa kecilku.

"Sembahyang istikharah?"

Aku terdiam. Abang Zainal dan Zain turut mendengar perbualan kami. Laju saja telinga diaorang berdua dengar. Sibuk!

Aku tak sangka daddy akan tanya lagi perkara ini. Aku ingatkan kalau aku diam, daddy akan terus tolak. Tapi tak.

Disebabkan keluarga Fendi masuk meminang aku dua minggu lepas, daddy jadi tidak senang duduk olehnya. Memikirkan pasal aku. Kesian daddy dengan mummy. Maafkan Zulaika sudah susahkan daddy dan mummy.

Hmm... Sayu pulak bila aku fikirkan pasal orang tua ku.

"Zulaika sudah buat sembahyang istikhara kan sayang?"

Sekali lagi daddy bertanyakan padaku.

"Sudah."

Hampir tidak kedengaran aku jawab pertanyaan daddy. Walau aku benci macam mana pun pada Fendi. Tapi aku tak tahu, kenapa hati aku nak cuba terima dia. Aku marah dekat dia, tapi hati aku tak rasa macam tu pulak. Entahlah! Aku sendiri confius sekarang.

Aku cuma berserah.

Cerpen: Suamiku BelangkasWhere stories live. Discover now