💧 بسم الله الرحمن الرحيم💧
*************************
في تمام الساعة 7 فى قصر عمران الجارحي
وتحديدا فى غرفة تناول الطعام.......
كان الحاج عمران الجارحي يجلس فى مقدمت طاولة الطعام..... وعلى شمال تجلس سيدها تبدو فى العقد 5من عمرها.... ولكن ذلك لم ياثر شىء على جمالها التى مزالت تحتفظ بها حتى الان وهى الحجه مريم ...... بجورها تجلس ريم.....
وعلى الجانب الآخر من الطاولة... كان عمر يجلس بجور الحاج عمران .............الحاج عمران : هى فين رقيه و ايهم.......
عمر : اكيد يعنى يا بابا بتجري وراء ايهم ذي كل يوم.... والله انا ما عارف واحده فى سنها وتجرى وراء عيل عنده 5 طيب اذي..........ريم بسخرية : ده عنده 5سنين بس والله العظيم انا اصلا بشك انه ابني....... يا رجل
مريم : بس ياض منك ليها ده حفيدي حبيب سته ما حدش يقول عليه كدا....... ولا ايه يا عمران...........
عمران ابتسامه : طبعا يا حجه.. حد يقدر يقول غير كدا...... و............. قطع الحاج عمران صوت رقيه الاعلي وهى تصرخ فى ايهم....
....................
ايهم وهو يركض 🏃نحو جده ويجلس فى حضنه ويقول بصوت غضب: جدو انت تقول لى البنت رقيه دي تسكوت..... وقالها مالهاش دعوه بيه................
رقيه بغضب: انت يا حيوان مين ده اللي بنت ياض يا ولد ادهم انت... ها.....
ايهم : ماله يا اختى ادهم مش عجبكم ولا ايه يا رقيه....... هانم........
عمر بضحك : هههههه انت ياض عارف هى اكبر منك بكم سنة يا حيوان انت..........
ايهم بجدية : بقولك يا يا عمر اقعد على جانب....... ثم نظر الى جده وقال : عمران انا عايز اروح معك الشركة...........
الحاج عمران بصدمه : عمران كدا....... ده خالك اسر ذات نفسه ميقدرش يقول كدا..... ايه ده يا ريم...........
ريم بهدوء: بص يا بابا يا حبيبي انا تعبت مع الولد ده اللي انت عايزه اعمله معه انا خلاص
مريم : خلاص يا جماعه ايهم هيروح مع جده الشركة ويسمع الكلام...........
عمران : مشى يا عم بس انت هتجي مع خالك
عمر مشي..........
++++++++++++++++++++++++++
امام فى الكتيبه كان جميع يجلسون فى المطعم لى تناول وجبة الافطار......
عادل بجدية : ملازم أول مكة اتفضلي دي الورقه اختيار التخصص..............
مكة بهدوء : ماشي يا كابتن.... فى حد تاني كده......
نور بسرعة : انا يا مكة... و الورقه ايه......
مكة : كدا تمام اوى....... كلنا اخترنا التخصص اللي احنا عايزينه............
احمد وهو ينظر الى مريم : هو احضرت اللواء ما قالش هناخد اجازة امتي بظبط.........
مريم : لا..... والله
نور : واحنا المفروض نروح المستشفى امتي يا جماعه... احسن نلقي، الشاويش عطيه داخل علينا دلوقتي ها......
فاطمة بخوف : بس يا ماما ربنا يجعل كلامنا خفيف عليها......
جمال : احنا المفروض نتحرك دلوقتى........
علاء : يلا بينا طيب احسن.............
^^^^^^^^^^^↑^^^^^^^^^^^^
وفى مكان مجهول كان العفريت يجلس وغضب وكره على وجهه...... ويجلس بجانبه مجموع من الرجال............
احد الرجال : سيد ×××انت لم تنفذ الاتفاق الذي بيننا.... وهذا شىء يعاقب عليه الرئيس عندنا..............
العفريت بغضب وصوت حاد : لا تقلق ***هذه اول مره تفشل العملية ولكن اقسم لك ان المره القدم سوف تكون النهاية بين مصر 🇪🇬 وامريكا....... وهذا وعد من العفريت.......
الرجل : احسن سيد ***ولكن يجب عليك ان تعلم جيدا ان اى خطأ ❌ ولو كان صغير سوف يظهر اسرائيل فى الموضوع سوف تكون تلك نهايتك مفهوم..............
العفريت : مفهوم.............
^^^^^^^^↑↑^^^^^^^↑^↑^^↑
اما فى المقر الرئيسي اللي القوات المسلحة كانت فرقة وحوش الليل تقف بكل ثق وكبرياء بزي الخاصة بعمليات الخاصة لجيش المصري فى مكتب الفريق الاول للقوات المسلحة.......
الفريق الأول بصوت جوهري حاد : احسنتم يا وحوش.... العملية تمت على احسن وجه.......
ثم نظر الى اللواء اسماعيل وقال.... احنا دلوقتى هنشرح ليكم الخطة الجديد اللي هتم قريبا.....
اللواء اسماعيل : تحت امرك يا فندم....... بس المفروض الشباب ياخذوا راحه قبل العملية الجديده يا فندم
الفريق الاول : اكيد طبعا..... وكمان العملية هتبدا بعد 6 شهور من دلوقتى ويكون عندهم اجازة لمدة ست شهور.......
اللواء اسماعيل :تمام يا فندم............
الفريق الاول : اه... صحيح 10 الاوائل كمان ليهم اجازة...... بس 3 شهور بس.... وده بسبب درجاتهم فى الامتحانات..... ماشى يا حضرت اللواء..........
اللواء : اكيد يا فندم... اى اومر تانيه يا فندم
الفريق الاول : الا..... تقدروا تنصرفوا دلوقتي
قدم الجميع التحية العسكريه.... ثم نصرفوا الى الخارج........
حسام بمرحلة : ياه يا ناس اخيرا الواحد اخذ اجازة يا ناس... ثم ضرب بيده على كتف حازم
صرخ حازم من الالم وقال بغضب : انت عبيط ياض انت.....
حسام : اوبس....... والله انا نسيت موضوع درعك ده خالص يا جدع.......
ادهم بجدية : انت واسر المفروض تروحوا دلوقتى على المستشفى العسكري... علشان تشوفوا الجرح ده.....
اللواء اسماعيل بجدية : اكيد طبعا...... وبعد كده تروحوا..... على الكتيبه ترتبوا الدنيا وتبلغوا الطلاب هناك ماشى....
جاسر : ماشى يا فندم....... ثم توجه الجميع الى الخارج........ حسام بمرح : انا هاخذ زياد وحازم فى العربية ابتعتي.....
جاسر : ماشى وانا و ادهم واسر فى العربيتي........
**"""***"""***"""***"""**""**""
وبعد ساعه ونصف وصلوا الى الى المستشفى..... وفى ستقبل المستشفى......
جاسر بجدية : احنا دلوقتى المفروض نروح قسم الجلدي..... فى الطبق 3 يا شباب
حسام : لا انا هروح الكافيه اشرب قهوة☕لحظة ما انتم تخلصوا ماشى.....
ادهم بتعب بدا واضحا فى صوت : وانا كمان هروح مع حسام........
زياد : ماشى.... انا هروح مع الواد حازم احسن انتم عارفين ممكن يعمل ايه.......
جاسر : وانا هروح الحمام......
بينما اسر كان طول الوقت صمت لا يتكلم.....
وشرد الذهن......
ادهم بقلق على صديقه : مالك يا اسر فى حاجه..........؟!
نظر اسر طويلا الى صديق طفولته ثم قال لى نفسه : مستحيل فى يوم اخون الثق اللي بيننا يا صاحبي......
ادهم بقلق وضح : اسر... مالك فى ايه....؟!
اسر بهدوء : مافيش حاجه يا عم انا هروح اشوف حد يخيط الجرح ده..... ثم ذهب من امامه......
"""""""""""""""""
وفى الطبق 3...فى قسم الجلدى ....
اسر بجدية للممرضه: لو سمحتي يا انسه هو الدكتور فين.....
المرضه وهى تنظر الى اسر بعجب : ها.... الدكتور فى غرفة العمليات بس فى الملازم أول مكانه لو عايز.....
اسر بعدم اهتمام : ماشى هو فين.......؟!
المرضه : 4 غرفة على يدك الشمال....
زياد بجدية : طيب يلا بينا يا اسر.... احسن حازم يبدا وصلت الردح تاني.....
حازم بسخرية : ماشى... يا خفيف انت....
المرضه : لا... استاذ ده جرحه سطحي يعني ممكن يروح لى دكتور الجلدى فى الغرفة اللي اهناك دي..........
حازم : ماشى.................. ذهب زياد مع حازم بينما ذهب اسر الى تلك الغرفة ...... بينما اسر يمشي فى الممر سمع 👂 احد الممرضين الشباب وهو يتكلم مع زميله....
المرض 1 : ده الملازم أول اللي متعين جديد
حاجه كدا اخر حاجه..... ده حرام يكون هنا..........
المرض 2 : ده اللي زيه المفروض ميطلعوش
أنت تقرأ
الوحوش يقعون في الحب
Romanceتحدث القصة عن خمسه ابطال في الجيش يقال عليهم الوحوش فهم رمزا للقوه والشجاعه لا يستطيع احد الوقوف في وجهاهم فماذا سوف يحدث عندما يقعون في الحب