🖤 بسم الله الرحمن الرحيم 🖤
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
قبل بداية الفصل...... بحب اقول لكل ام واب واخ واخت كان ليهم شهيد فى حدث محطه مصر....لا ❌ تحسبنه عند الله هين وهو عند الله عظيم..... البقاء الله فى اهلنا واخواتنا...... الشهداء فى حدث محطه مصر... وربنا يارب يصبر اهلهم.... وكل المصريين.....
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔نبدأ الفصل..........
+++++++++++++++++++++
فى مكان مجهول كان العفريت يقف مع رجل يبدو عليه شكله الاجرام... ويتفق معه على شيء.......
العفريت بغموض : فهمت هتعمل ايه يا طه....
طه ابتسامة خبيث : اكيد يا باشا انت بس تؤمر واحنا نفذ يا كبير...
العفريت ابتسامة كله شر 😈: ايوه كدا.......
ثم قال فى سره دانا هدفعك اثمن غالي خالص يا وحش بس اصبر علي.......
طه : اى خدمه تانى يا باشا.......
العفريت : لا ❌ بس تنفذ على طول مفهوم....
طه : طبعا يا فندم........
¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥
فى منزل الحاج حسن على ابو مكة... كان الحاج حسن يجلس فى الشرفة ويمسك فى يده فنجان☕ القهوة..... والحزن يكسو وجهه...... وهو ينظر الى شاب فى عمر ابنه ادهم المتوفي ويمسك فى يده ابنه الصغير.....
الحاج حسن الى نفسه : اه يا ابني ملحقتش افرح بيك... الحمدلله يارب......
-----
قطع الحاج حسن صوت ابنه ياسين وهو ينادي عليه بصوت عالي......
الحاج حسن بصوت عالى بعض الشيء : انا هنا يا ابني تعالى....
ياسين وهو يدخل الى الشرفة : فى ايه....؟! دانا بالقي ساعة بنادي عليك......
الحاج حسن بحزن : مافيش يا ابني بس قولت قعد فى الهواء شوية قبل ما انزل لى الدروس.... انت رايح كليه ولا الشركة
ياسين بهدوء: لا يا حاج انا رايح الشركة الاول وبعد كدا عندي محاضرات فى الكليه....
حسن : ربنا معاك يا ابني..... بقولك ايه يا ياسين هى مكة مكلمتكش امبارح....
ياسين : لا ❌ والله يا بابا... حتى هى وحشتنى اوي.....
الحاج حسن : اه والله البيت مالهوش طعم من غيرها......
ياسين : اه والله..... قطع كلام ياسين صوت هاتفه المحمول وهو يرن......
الحاج حسن : شوف مين اللي بيرن يا ولدي كده....
ياسين وهو يفتح الخط : ده استاذ عمر اللي على طول مقطعنا .... خير فى ايه يا عمر على الصباح كدا... ايه شوفتنى فى الحلم ولا ايه....
عمر بمرح : ايه يا عم ياسين فى ايه الله وبعدين اخذ نفسك ماسورة انفجرت فى وشي
يا جدع فى ايه.....
ياسين بزهق : خلاص ولا هقفل الفون فى وشك ياض انت...
عمر بمرح : اخس عليك يرضيك كدا يا عمي....
حسن : لا يا ابني......
ياسين : عايز ايه ياض على الصباح كدا في ايه.......؟!
ايهم وهو يؤخذ الفون من عمه ويقول بصوت طفولي..... انا اتولك يا عمو.....الموضوع انه احنا عايزيين نفطر علشان ملحقنش الفطار فى البيت بس.....
ياسين استغرب : مين ده ياض يا عمر...! اوع تكون خطفت الواد ياض....
عمر وهو ياخذ الفون من ايهم : ده يا عم استاذ ايهم ابن اختي.... ها فى فطار عندكم ولا ايه.......الموضوع..
ياسين : اكيد فى علشان خاطر الاستاذ ايهم طبعا.... بس هو بيعمل معك ايه...
عمر بضحك : ههه لا ده موضوع كبير لما اجي احسن ههه..... احنا اصلا 10 دقائق بكتير ونكون عندك ماشى....
ياسين : ماشي....... يا عم سلام
الحاج حسن : فى ايه... ومين اللي مع عمر ده يا ابني.....
ياسين : ده عمر ولد اخته ايهم هيجو يفطروا معانا يا حاج....
الحاج :ماشي يا ابني.....
////////////////////////////////////////////////////
فى الكتيبة كانت الساعة 9 صباحا... وكان الجميع فى المطعم لى تناول وجبة الافطار............ ايمان بستغرب : هو فى ايه يا جماعة النهاردة.... كل واحد فى مكانه... لا وايه تحس انه فى نصيبه كدا هتحصل......
نور بتوتر : لا ❌ حرام عليك كفاية امبارح دانا اتكسفت اخر حاجة....
جمال بضحك : ما انتي اللي مش فهم الرجل عمل يقولك مينفعش تشوفى وانتي برضو مصممه.... هههه
يحيى بضحك : هههههههههه اه والله...
خديجة : هى مكة فين يا جماعه....!
ايمان : تقريبا راحت تودي الورق لي ابو لهب........
شهد بستغرب : ابو لهب مين...
نور : ابو لهب ده يا ستي المقدم اسر....
عادل بجدية : حضرت المقدم اسر عمران الجارحي... تقول عليه ابو لهب... انتم متعرفوش ده ممكن يعمل فيكم ايه ده الجيش و الداخليه بتعمله الف حساب ينهار كم الاسود.......
احمد بقلق : انا اول مره اعرف حاجة زي دي......... ربنا يستر يارب.....
جمال بهدوء : بقولكم ايه يا جماعه ما حدش يعرف هناخذ اجازة امتي بظبط
ايمان وهى تنهض و تذهب نحو الباب : لا والله يا.............. اه
########
في مكتب المقدم اسر الجارحي... كان اسر يجلس مع ادهم ويتحدثون....
ادهم بجدية : بس عمر مش هيقدر على الشغل ده كله لواحده يا اسر.....
اسر بغموض : امممممم بس هو اكيد فى حد ساعده فى المشروع.......
ادهم بتفكير : اكيد.... و...... قطع حديث ادهم صوت طرق على باب الغرفة
اسر بصوت جوهري : ادخل...
++++
دلفت مكة الى دخل المكتب وقالت بتوتر...
مكة بتوتر : اسلام عليكم يا كابتن....
نظر كلا من اسر وادهم الي مصدر الصوت بسرعه.....
ادهم بصوت حنون : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتفضلي يا حضرت الملازم أول......... خير فى حاجة...؟!
نظرا مكة الى ادهم استغرب كبير
مكة لى نفسها : مستحيل ده يحصل... ده نفس نبرة الصوت وشكل كمان......
اسر بجدية : خير يا ملازم أول فى ايه..؟!
مكة بعدم فهم : ها.... فى ايه.... اه ايوه ثم اقتربت من مكتب اسر وضعت الملف الذي فى يدها على المكتب وقالت بصوت هدء : الملف ده فيه ورق اختيار التخصص اللي حضرتك تطلبته.....
اسر وهو ينظر الى عينها مباشرا : ماشي يا ملازم اول... فى اى حاجة تاني.....
شعرت مكة بال خجل وكسف عندما نظر اسر مباشرا الى عينها فنظرت الى الارض بسرعه وتحول وجهها الى الون الاحمر من الخجل....
مكة بصوت منخفض : اه.. انا عايز بس اعرف هو احنا هناخذ اجازة امتي بظبط يعني يا فندم.....
اسر بجدية : انهاردا بعد الامتحان تجهزوا نفسكم علشان تمشوا...
مكة بعدم فهم : نمشي فين يا كابتن..
اسر : عندكم اجازة لمدة 3 شهور
مكة بفرح : بجد يا كابتن
ادهم ابتسامه : ايوه يا مكوك
نظرت مكة الى ادهم بحاده ثم قالت : نعم حضرتك بتقول ايه كابتن....
ادهم وهو يرد بسرعه: بقول ايوه يا ملازم مكة...
مكة بستغرب : اه....
اسر : اى حاجه تاني....
مكة بتوتر : لا... ثم تصرفت بسرعه من امامه
¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥¥
ايمان بالم : اه يا رجل يا اما.... ايه يا جدع انت مش تبص قدمك..... اه
حسام بغضب : انتي اللي مش بص قدمك يا حضرت الملازم.....
نظرت ايمان الى حسام بفرح ثم نظرت الى الارض بسرعه كبيره.....
ايمان بصوت منخفض : انا اسف يا فندم ما كنتش اقصد والله.....
حسام وهو ينظر الى وجهها الاحمر من الكسوف : خلاص حصل خير قومي.... كنتي رايح فين.....؟!
ايمان بتوتر : كانت رايح الحمام....
حسام بهدوء : ماشي... وبعد كدا تروحى على قاعة المحاضرات علشان فى امتحان
ايمان بصوت منخفض : ينهار ابوك اسود وبتقولها فى وشي كدا.... ولا كمان فرحان ولا اللي بيقول فى فرح...
حسام ابتسامة وهو يحول ان يخفيها وصوت جاد : بتقولي ايه يا حضرت الملازم....
ايمان بسرعه : انا مش بقول حاجه خالص يا فندم........
عادل بجدية وهو يقف خلف ايمان : امتحان ايه يا فندم........
حسام : هتعرف اول لما تروح يا ملازم عادل ثم اكمل بصوت عالي حتي يسمعه الكل : دلوقتي قدامكم بس 10 دقائق عشان تكونوا هناك مفهوم.....
رد الجميع : مفهوم يا فندم.....
احمد بقلق : ربنا يستر يارب... احسن الواحد مش مرتاح..........
مريم : يا رب.....
/////////////////////////////////////
وصل الجميع الى القاعة الرئيسية لمحاضرات فوجدوا جاسر وزياد ينتظرونهم هناك.....
خديجة بتوتر الى مكة : مكة انا خيف خلص والله.....
مكة بهدوء : ماتخفيش من حاجه ماشي.....
خديجة بتوتر اشد : لا انا مش خايفه من الامتحان انا خايفه من اني اشوفه.... انا حاسه اني قلبي هيطلع من مكانه... والله العظيم...
مكة ابتسامة : ده علشان هو وحشك... و.....
قطع مكة صوت جاسر فى الميكرفون وهو يقول بجدية......
جاسر بجدية : احنا دلوقتى هنقدم ليكم ورق الامتحان وهيكون قدامكم بس ساعة واحده بس مفهوم
يحيى بقلق : ينهار مش فايت يا جدعان ساعة بس دانا مش هلحق حتي اكتب ✏ اسمي يا ناس
علاء بصوت منخفض لى عادل : عادل بقولك ايه هو هنا فى رسوب فى الماده عدي زي الكليات يعني
عادل وهو ينظر له بسخرية : مش عيب عليك تقول كدا برضو.... رسوب ايه حيوان انت
علاء : اقسم بالله تصدق اني فعلا حيوان علشان سألت واحد حيوان زيك
عادل بغضب : طيب استنا بس لحد ما نطلع وانا هوريك مين الحيوان ده....
^^^^^^^^^^^^^
وزع جاسر الورق علي الجميع هو وزياد
ولكن بنسبه لى جاسر فهو اول موصل الى مكان الذي تجلس فى خديجة......
انخفض قليلا الى مستوها وقال بغموض : هنت والفراوله.. دى تكون عندي.. ثم غادر بسرعه من امامها
خديجة الى نفسها : هو كان بيقول ايه انا من التوتر مسمعتش حاجة يا رب انا حاسه بان قلبي هيقف من كتر الدق.....
****** وبعد مرور نصف الوقت كان الجميع منغمس فى ورقة الامتحان الخاص به...
نور وهي تقلب فى الورق يمين وشمال وتقول بصوت منخفض : اقسم بالله انا مش فهما حاجة في جزء ده من الامتحان يا عب عال لالالالا ركزي يا فتحيه عيب عليك.....
اقترب زياد من نور ثم تخفض الي مستوها وقال بعدم فهم : انتي بتقولي ايه يا ملازم نور........
نور بخض : بسم الله الرحمن الرحيم... في ايه يا حضرت الرائد هو حرام اتكلم مع نفسي يا رجل الله.....
زياد بسخرية : لا وعلي ايه.... خلي بالك قدامك بس 10 دقائق و الوقت يخلص..
نور بصدمة : ايه.... لا ❌ انا ملحقتش احل حاجة يا كابتن.....
*****************************
فى كلية الآداب بجامعة القاهرة كانت رقيه تجلس مع صديقتها ايه.
رقيه بزهق : عامله ارن على كلب البحر مش بترد هي فين......
ايه بقلق : انا خايفه عليها يا رقيه خالص احسن يكون زوج امها ده عامل فيها حاجة وخصوصا اني عادل مش موجود
رقيه بقلق هى الاخر على صديقتها : لا يا شيخة حرام عليك ربنا يستر.....
ايه : يا رب...... ايه ده اهي مهيتاب جت اهي هناك.....مهيتاب وهي تقف امامهم و تؤخذ نفسها : الحمدلله ان الواحد وصل اخيرا... السلام عليكم يا بنات....
رقيه : وعليكم السلام..... انتي يا كلب البحر مش بتردي على الفون ابتاعك ليه....
مهيتاب وهي تجلس بجوار ايه : استني بس يا شيخة اقعد الاول...
ايه : احنا خوفنا عليك لحسن يكون زوج امك عامل فيكي حاجة...
مهيتاب : لا طبعا يا ماما.... انا دلوقتي عيش فى شقه صغير كدا مع عادل اخويه بعيد عن امي وزوجها....
رقيه : الحمدلله... وشقة دي فين يا كلب البحر
مهيتاب برومانسيه : فى مكان كدا قريب من هنا عند واحد طيب خالص واستاذ ثانوي بس ايه يا بنات معه ولده يقول لقمر ختفي يختفي
علشان انا طلع.... حاجة كدا زي المثليين الاتراك وكمان احلا.....
ايه بمرح : ايه يا حجة ده حتي حرام عليك الحجاب اللي لبسه ده
رقيه : اه والله.... واحنا نفتكرك مادبه....
مهيتاب بضحك : هههههههههه ما انتم لو شوفتم اللي انا شوفته ما كنتوش قولتم كدا والله العظيم.......
"""""""""""""""""“""""""
اما عند ياسين والحاج حسن...
ياسين بغضب : طيب يا حيوان....وفتح الباب
فلم يجد احد....
ياسين بغضب : ماشي يا عمر الكلب انهارك اسود معي... هما ياسين بغلق الباب ولكن توقف فجأة عندما سمع صوت طفل صغير
يقول ده انا يا عمو هههههههههه
نظر ياسين الى طفل ثم نخفض : الى مستوه
وقال بصوت هديء : انت مين يا حبيبي وعايز مين.....
الطفل بمرح : انا ايهم ادهم.... وعمو تمر قالي طلع هنا
ياسين ابتسامة جميلة : انت ايهم ولد اخت عمر.....
ايهم بمرح : ايوه...... حمله ياسين بين يديه ثم قبله علي خده وقال : والله انا حاسس اني شايف الحاج حسن وهو وصغير ههه
عمر من الخلف : والله وانا قولت كدا برضو هههههههههه انا بلش متاكد انه ولد اختي كانت قولت الحاج عملها هههههههههه
الحاج حسن من خلف : عملت ايه.... ها
عمر بمرح : كل خير يا كبير هههههههههه
ايهم : انانا جوعت خالص يا ناس....
الحاج بحنان وهو يقترب منه : مين العسل ده يا ياسين.....
عمر بمرح : عسل ايه يا عمي حرام عليك... شيطان👹... بس استنا بس وهتشوف بنفسك
والله العظيم....
الحاج حسن بحنان وهو يؤخذ من ياسين : بس ياض حد يقول علي قمر كدا
عمر بضحك : هههههههههه امر بستر يا عمي
ايهم : انت شكلك بقي وحش اوى يا خالو هه
الحاج حسن ابتسامة جميلة: والقمر اسمه ايه.........
ايهم بطفولة : ايهم ادهم يا جدو...
الحاج حسن بنبرة حزن خفيفه : ايهم عسل يا ناس تعالي اجبلك حاجة حلو...
عمر باسف : انا والله ما قصد اني اضيق الحاج يا ياسين......
ياسين ابتسامة مكسوره : عارف يا صاحبي... تعالي نحط الاكل لحد ما يجيوا من تحت..
عمر بمرح : يلا... يا كبير.....
.$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
وفى حضانه خاص لى الاطفال من سن 1 الي 5 سنين كانت هناك طفلة صغيرة تقريبا سنها 4 او ثلاثه ونص تجلس لوحدها ولا تلعب مع بقي الاطفال......
اقترب ولد فى سنه ٥ سنين وقال بصوت طفولي : اسيا تعالي العبي معي انا بس...
نظرت له اسيا قليلا.من الوقت ولم تتحرك من مكانها...... فاخذ الولد يدها وشدها اليه وذهبوا نحو ساحة العب........
***********************
في مكتب اسر كان جميع يجلسون...
حازم بمرح : اياه واخيرا هناخد اجازة يا جدعان......
حسام : اه... والله عندك حق......
زياد الى ادهم : احنا من تحرك امتي يا ابو ايهم.......
ادهم ابتسامه : كمان ساعة علشان نتحرك كلنا نسوا مع الطلاب..........
اسر : كل واحد فيكم خلص الشغل اللي عليه قبل ما نمشي ولا...
حازم بسرعة : اه يا كبير هو فى حد يقدر يتحرك من مكانه قبل ما يخلص شغله ولا ايه يا شباب....
حسام : اكيد........
زياد : طبعا..............
نظر جميع الى الجاسر فهو يبدو فى مكان اخر وليس معهم......
ادهم بصوت عالي : جاسر.... ها وصلت فين..
جاسر : _____________
اسر بصوت حاد : جاسر .....في ايه مالك؟!
جاسر بفزع : ايه فى ايه......
اسر بسخرية : انا مش شايف نفسك.... مالك في ايه....
جاسر بغموض لم يفهمه غير الوحش : ما حدش يسفر فيكم بر القاهره فى الاجازة دى....... ماشي...
حازم بقرف : ليه يعني يا بيض هي نقص فرق
جاسر بغموض : كل حاجه فى وقتها حلو اصبر انت بس....
زياد : ايه الغموض ده مش كفايه علينا واحد
وهو فى حاجه يا اسر واحنا مش عرفينها...
اسر ابتسامة وهو ينظر الى ادهم الذي بدله نفس الابتسامه : اسال ادهم الانه هو صاحب الفكره او هو اللي اقنعه بالموضوع.....
حسام : انا والله ما فهم حاجه.....
جاسر بهدوء : انا قرارات اني **********
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
خلص الفصل ايه رايكم بجد يا جماعه....... 🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃(つ°ヮ°)つ └⋃┘
أنت تقرأ
الوحوش يقعون في الحب
Romanceتحدث القصة عن خمسه ابطال في الجيش يقال عليهم الوحوش فهم رمزا للقوه والشجاعه لا يستطيع احد الوقوف في وجهاهم فماذا سوف يحدث عندما يقعون في الحب