Bab 1

2.8K 33 0
                                    

"Dah makin ramai pula budak-budak yang mak kutip bawa balik ke rumah ni! Ni rumah pusaka, mak. Bila mak dah tak ada nanti, rumah ni tetap jadi milik saya tau," jeling Hashim sambil dia sengaja menguatkan suaranya. Terlihat seorang budak perempuan belasan tahun yang juga berada di bawah jagaan Hajah Halimah sedang memegang dulang minuman berserta kuih.

"Najihah, bawa semua adik naik ke atas. Suruh dia orang buat kerja sekolah dahulu. Sekejap lagi mak naik," pesan Hajah Halimah. Perbualan dengan anak kandungnya ini mula menuju ke arah isu yang terlalu sensitif. Hajah Halimah enggan membiarkan anak-anak yang dijaganya umpama anak sendiri mendengar butir bicara yang tidak sepatutnya.

Najihah sekadar mengangguk. Keterujaannya untuk menemui 'abang'nya terbantut ketika telinganya menangkap satu demi satu patah perkataan yang ditutur oleh anak tunggal Hajah Halimah itu.

"Mulut kau tu, jaga-jaga sikit, Hashim! Kau nak doakan mak mati cepat ke?" Hati tua Hajah Halimah tercalar dengan setiap perkataan yang dipilih oleh anak tunggalnya itu.

"Saya ni bukannya apa, mak. Dah tua-tua macam mak ni, mak rehat sahajalah. Yang mak nak susahkan diri bela anak entah siapa-siapa tu kenapa?" Air kopi yang dihidangkan tadi dihirup Hashim tanpa segan. Tegurannya yang dilihat tidak kena tempat juga disuarakan tanpa belas.

"Budak-budak tu anak-anak mak! Mereka tu anak yatim, anak orang susah. Mak bela mereka sebab anak mak sendiri tak nak tinggal dengan mak. Mak bela budak-budak tu untuk ganti anak tunggal mak yang sanggup ikut isteri tinggal di bandar semata-mata sebab tak nak tinggal di kawasan kampung. Tempat kolot macam ni." Tegas sekali suara Hajah Halimah. Dia tidak suka apabila anak-anaknya dihina sebegitu rupa.

"Bukan tak nak balik, tapi belum sampai masanya lagi. Lagipun, saya nak balik tinggal dengan mak macam mana kalau rumah kita dah penuh dengan budak-budak ni?" Hashim memberikan alasan yang dirasakan kukuh untuk melepaskan diri.

"Tak payah nak putar belit cerita. Kamu bukannya baru berkahwin setahun dua. Mak dah jaga budak-budak ni selama sepuluh tahun. Kamu tu yang banyak alasan. Mak dah tak ada sesiapa kecuali kau lepas ayah kau meninggal tapi kau nak balik jenguk mak sebulan sekali pun payah. Mak tak suka bila kau asyik ungkit asal usul budak-budak ni. Kalau kau balik sekadar nak persoalkan apa yang mak buat, lain kali tak payah balik!" Hajah Halimah menghembuskan nafas dalam-dalam. Anaknya itu sudah melampau dalam tutur katanya.

"Ikut suka maklah kalau macam tu. Saya tak nak cakap banyak. Selagi mak kuat, mak buatlah apa mak nak buat. Tapi lepas ni, kalau apa-apa jadi pada mak, saya tak nak tanggung budak-budak ni. Saya buang aje mereka dari mana mereka datang." Hashim menutup perbualan yang langsung tidak membuahkan hasil itu.

"Alah, bukannya tak biasa dengar pun sebelum-sebelum ni. Abaikan sahaja."

Najihah memujuk dirinya sendiri. Dia yang mengingkari arahan Hajah Halimah tadi akhirnya menyesal sendiri usai mendengar semuanya. Dia akhirnya menyusun langkah laju-laju. Kini, dia sedar diri. Harapan untuk dia dan adik-adik yang lain menumpang kasih dan menumpang teduh hanya boleh disandarkan kepada Hajah Halimah sahaja. Selebihnya, mereka perlu berdoa dan berserah kepada Yang Maha Esa.

"Adam mana? Jihah tak ajak dia datang ke sini ke?" soal Hajah Halimah pada Najihah yang sedang memerhatikannya usai dia meninggalkan Hashim sendirian di ruang tamu. Kesemua anak jagaannya yang berjumlah sepuluh orang ada di sini kecuali Adam.

"Jihah dah ajak tapi dia buat tak endah sahaja. Dia diam aje. Langsung tak nak bercakap sepatah pun. Dah tu, makan pun dia tak nak." Najihah bersuara sambil memanggungkan kepala sebaik sahaja dia mendengar soalan Hajah Halimah.

"Habis tu, dia tak makan lagilah?" soal Hajah Halimah. Raut kerisauan jelas terpancar di wajah tua itu.

"Dia tak nak. Nasi yang kita sediakan tadi pun dia tak sentuh." Najihah berjalan mendekati Hajah Halimah. Tugasnya selaku anak yang paling tua sedikit terencat gara-gara sikap penghuni baru bernama Adam yang enggan bekerjasama dalam mematuhi undang-undang rumah ini.

SEMUA UNTUKMUWhere stories live. Discover now