Bab 7

44 6 3
                                    

Syamim P.O.V

Tring!! Tring!!

Aku buka mata perlahan tengok alarm dah masa untuk solat subuh. Aku bangun perlahan dan duduk di birai katilku.

Aku berjalan ke arah bilik air.....

Kriek!! Kriek!!

Bunyi pelik itu hentikan langkah aku. Aku memandang bilik tingkap aku tak ade ape pun.

'Imagination aku kot'desis hati aku.

Tiba-tiba terasa tekak aku kering so aku turun tangga pergi dapur untuk minum air.

Sedangkan aku minum air tiba-tiba ade yang berjalan belakang aku dengan laju. Spontan aku pusing tengok

Kosong.

Lepas minum air aku terus naik tangga. Baru selangkah aku dengar bunyi ketuk pintu.

'Pelik.....dua mangkuk tu kat bilik. Siapa pulak yang ni lagi2 pagi buta ni??'fikir otaku. Aku berjalan sampai je kat depan pintu utama.

Aku buka pintu dan orang yang berada di luar ialah

Si Mamat Kerek.

Aku pandang muka dia dengan kosong je. Budak tu pulak tersengih je kerja.

"Amboi3, dari mana Si anak dara ni datang?? Lagi2 pagi buta cam ni. Uh?"sindirku.

"Sejuk doh kat luar kau biar aku masuk dulu baru aku bagitau. How?"

Aku guling mata bagi dia masuk.
"Bertuah punya kawan"

Lepas dia masuk aku terus pandang dia minta penjelasan. Dia berdehem sebelum buka mulut.

"Tadi aku terdengar bunyi ketuk pintu so aku turun bawah untuk check. Aku buka pintu tapi tak de orang so aku keluar tenggok ade budak nakal ke tapi takde jugak. Bila aku pusing belakang pintu dah tutup dan kunci. The End"panjang lebar budak tu explain padahal boleh je dia ringkaskan.

"Ye ye dah gi masuk tidur."aku halau dia. Dia angguk je lepas kami berdua naik atas.

Aku duduk di birai katil dan terus baring. Terus aku tepuk dahi lupa untuk solat!

Pantas aku banggun masuk ke dalam tandas untuk solat. Lepas solat aku baring kat katil terus terlelap.

*
*
*

Lepas bangun mandi,aku turun ke dapur untuk buat breakfast. Yup dekat rumah ni aku lah seperti perempuan yang masak,basuh pakaian dan kemas rumah.

Dua ekor tu??

Kadang kala je diorang bantu aku. For the rest aku sendiri yang kena buat. Lepas itu aku duduk di ruang tamu sambil tengok tv.

"Mim aku keluar jap. Jumpa petang bye"kata Adli sambil pakai kasut.

"Okay"pendek je aku balas.

Aku mula tengok drama melayu. Alah layan sekejap je bukan addicted pun macam perempuan.

"Mim"panggil Ammar.

Aku toleh ke arah dia,Ammar pakai jeans biru pejat dan baju hitam lengan pendek.

'Ni mesti nak keluar jugak'desis hati aku.

"Yes?"

"Aku keluar gi kolej jap. Nak datang tak?"ajak Ammar.

Aku berfikir sejenak sebelum geleng kepala. Dia angkat kening tanda 'kenapa'.

"Malas" sepatah je aku jawab sambil tersengih.

"Suka hati kau ah. Aku gerak bye"

"Bye"

Lepas Ammar keluar aku kunci pintu utama duduk semula kat sofa layan balik drama. Tiba-tiba aku dengar bunyi dari atas.

Misteri Rumah 666.Where stories live. Discover now