- لم أخذ اي من حريتي طوال حياتي كنت في معتقل معتقل من كل شيئ يمكن ان تفعله اي فتاة او اي صبي او اي طفل . كنت محرومة من المرح و التنزه والاصدقاء ، كنت طفلة وحيدة يائسة من الحياة تتمنى الموت على العيش في هذا المعتقل الذي يمنعني من اخذ حريتي. فهاذا لم يكن سوى عذاب اذوقه لسبب لست لي به اي دخل ولا اي فتاه لها به اي دخل....
♡__________________________________♡انا الان في الثامنة عشر من عمري ولاكني اعامل معاملة السابعة من عمري او اكاد ان اقول اقل من هذا العمر الصغير، فلقد تربيت على قول كل شيئ ممنوع ولا استطيع فعله كون انني فتاه في مجتمع ظالم لا نجد به سوى الذل و القهر ولا نستطيع ان نأخذ منه اي حرية،مع اب قاسيا جدا. لقد كنت كأي فتاة عادية لديها شغف للحياة ،ولكني احاول ان لا أيئس من الحياة والعيش في هذا المجتمع الذي اكاد ان اقول عليه معتقل .....
----------------------------------------------------------
-الحاج كمال بصوت عالي غاضب : انتي يا بت يا ريم بتعملي ايه عندك.
-ريم بتوتر: آآآ.. بتفر..بتفرج على التل..التلفزيون.
-الحاج كمال بغضب شديد : يعني ايه بتتفرجي على التلفزيون ودة من امتى كان مسموح.
-ريم : آآ..انا..انا ..
-الحاج كمال مقاطعا: انا مش عايز اسمع حاجة انا قلت ميت مرة التلفزيزون دة ممنوع يتفتح غير على النشرة الاخبارية علشان نعرف احوال البلد فقط لا غير.... ايه الي انتي بتهببي دة بتتفرجي على فيلم
-ريم بخوف شديد: بابا انا .. انا اسفة.
- الحاج كمال بغضب: انا مش عايز اسمع لاسف ولا اي زفت اتفضلي انجري على اوضتك ومتطلعيش منها ،يلا انجري قداميامسك الحاج كمال بأبنته الوحيدة ريم من شعرها ودفعها بطريقة مؤلمة الى غرفتها واغلق الباب عليها بقوة.
الحاج كمال: انا مش هعيد وازيد في نفس الكلام الي ميسمعش الكلام يتظبط على طول.
ترك الحاج كمال ابنته وهي نائمة على فراشها تبكي من شدة الآلام.
ثنية: فيه اي تاني يا كمال البت دي عملت ايه تاني
كمال: مفيش يا ثنية بنتك المحترمة لقتها قال ايه مشغلالي فلم على الزفت التلفزيون
ثنية: طب مخلاص يا كمال متسيب البنت تتفرج مش كفايا انك واخد تلفونها ومش رادي تدهلها
كمال بنرفذة شديدة: بقلق ايه يا ثنية البت دي هتبوظ على ايدك انا لم اقول كلمة يبقا تتنفز مش كفايا اني سمعت كلامك وعلمتها احسن علام معن مفيش اي حد من صحابي معلمين بنتهم ، البنت ملهاش غير شغل البيت وجوزها وولدها بس كدة .
ثنية: يووه احنا رجعنا تاني للموضوع دة يا كمال مش قلنا البنت لازم تتعلم عشان تشتغل وتصرف على نفسها وتقدر تشيل حالها لو جرلنا حاجة دي البت ملهاش غيرنا ولو جرلنا حاجة هتحتاس من غرنا عممها كلهم برة مصر البت هتتسوح من بعدينا سايق عليك النبي خليها تكمل درستها دي حتى مجمعها حلو خليها تدخل الجامعة و تكمل علمها بقا .
أنت تقرأ
لو كنت حرة
Random♡نعم انا هي الفتاة التي ولدت بلا حرية... ولدت لتعيش في سجن ابيها.... عاشت تريد ان ترى العالم.... ولكن لا فائدة من المحاولات فلا حياة لمن تنادي...... حتى تبدأ في خوض حياتها من سن الثامنة عشر بدلا من خوضها منذ الطفولة.... فهل سأكون حرة يوم ما؟؟! واذا...