part 10

126 11 0
                                    

كانت ريم وفريدة منغرقين في الحديث عن الجامعة والدراسة ثم .....

ريم:  تمام يعني هي تتحل كدة صح

فريدة :  بالظبط كدة ... ثم قامت بلؤم واخرجت هاتفها و ارسلت الى معتز رسالة نصية تبلغه فيها بان كل شيئ جاهز الان وحان الوقت المناسب ..

كان يقف معتز بسيارته امام المطعم  حين استلم الرسالة من فريدة ...بعد ان قرأها اسرع الى الداخل وإتجه نحو الطاولة التي يجلس عليها كلا من فريدة وريم ..

معتز بنبرة كاذبة:   هاي فريدة مش معقول انتي....هنا .

فريدة بلؤم:  معتز ازيك عامل ايه ...

معتز:  اهو كله تمام ...ثم اكمل حديثه:  ايه معرفتناش مين القمر ...

كانت ريم مندهشة من شكل معتز فهو يشبه صديق والدها وعمها( يوسف )...ثم فاقت ريم من بحر افكارها على صوت معتز وهو يسأل عنها ...

ريم بتوتر:  ها....

اسرعت فريدة:  دي ريم صحبتي يا معتز ....ثم اكلملت: ريم دة بقا معتز انا وهو صحاب من زمان اوي ..

مد معتز يده لريم ليصافحها:  اهلا وسهلا ...

توترت ريم و هي تبادله المصافحة : اهلا ..ب..بيك.

ثم جلس معتز على الكرسي المقابل لريم مباشرتا و جلست بجانبه فريدة. .

فريدة:  على فكرة معتز شاطر اوي في مجال البيزنس ممكن يفيدك اكتر مني لو احتجتي حاجة ...

ريم : شكرا ...ثم اكملت وهي تقف:  معلش بقا عن اذنكوا انا لازم اروح دلوقتي عشان بابا زمانه شوية وهيبقا في البيت ..

فريدة:  ادة طب استني اصلك طيب ..

ريم:  لا مرسي انا اخد تكس،مرة تنية ..

فريدة بتدبيس لريم:    طب بصي انا هبقا ادي رقمك بقا لمعتز عشان لو احتجتي حاجة ..

توترت ريم واحتارت ماذا ستقول ولاكن ما باليد حيلة

ريم:  هاا..ط..طيب ..سلام.

معتز وفريدة: سلام.

اسرعت ريم خارج الكافيه واوقفت تاكسي وتوجهت الى المنزل تاركه خلفها فريدة مع معتز الذي كان سعيد جدا لان ما اراده يحدث شيئ فشيئ.

ريم وهي في  السيارة:  الو ايوا يا جنا .

جنا:  hello ايه روحتي ..

ريم:  ايوة تمام انا عشر دقايق وابقا فالبيت انتي ايه كله تمام عندك ..

جنا:  اه اه. Don't Worry كله تمام انا ظبط الدنيا عندي ولسة فيها نص ساعة على ما انكل كمال يبقا في البيت ...

ريم:  طب تمام مرسي اوي يا جنا ..  نبقا نكمل بقا كلمنا بليل ..

جنا:  اه ياريت عشان السكرتيرة دخلت بالورق now ..
يلا see you

لو كنت حرة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن