لما انا لست مثل باقي البنات هؤلاء البنات في الجامعة يأتون ويذهبون ولا احد يقول لهم شيئ يستطيعون الخروج والتنزه يمارسون حياتهم بشكل طبيعي....يرتدون ما يحلوا لهم دون اي مشاكل لماذا انا لست مثلهما .......
بينما كانت تأتي الافكار لريم و بحر التساؤلات التي لا تعرف متى ينتهي ومتى ستعيش مثلما تريد وتحقق امنيتهة التي تتمناها وبشدة ......فأمنية ريم الوحيدة في الحياة هي ان تحظا ببعض الحرية كما يحظا بها باقي فتيات جيلها .....
اتت فكرة فرأس ريم لتقول: انا لية معنديش اصحاب ... فريدة البنت الي قبلتها الصبح شكلها بنت كويسة انا عيزة ابقا عندي اصحاب يمكن يقدرو يسعدوني ...
ذهبت ريم واحضرت هاتفها ودقت على رقم فريدة التي اعطته لها منذ ساعات : الو فريدة معايا ........
-----------------------------------------------------------------------
كانت فريدة جالسة مع معتز في ذالك المقهة و هم يرتشفون مشروباتهم ويتحدثون في امر ماآا ......
معتز: فريدة انا عيزك تتعرفي على البنت الي اسمها ريم دي اكتر... عيزك ترقبهالي عيزك تجمعيلي كل معلومة عنها ...
فريدة: مش حاسس يا معتز انك مأفور شوية .. يعني مكنتش حتت بت اعجبت بيها يعني ليه عملي فلم هندي كدة ...
معتز: انا معتز يا فريدة ومعتز لما يعوز حاجة لازم تيجيلو مقدرش اتهور لازم العبها صح عشان اكسر البت الي عملالي فيها شريفة دي ...
فريدة: معتز انت فعلا بقيت غريب اوي .. بس لعلمك البنت واضح فعلا انها ملهاش في الجو دة.
معتز بابتسامة خبيثة: وماله احنا هنخليها ليها ....
بينما كان معتز وفريدة يتحدثان دق هاتف فريدة فامسكت به لترى ان هناك رقم ما يدق...
معتز: مين بيتصل حد من البيت عندك؟ ؟؟
فريدة: لا دة رقم غريب !
معتز: طب ردي بسرعة لتكون ريم ..
فريدة: طيب ..
فريدة ولقد اجابت على الهاتف: -
فريدة: الو
ريم: الو فريدة معايا
فريدة: ايوة انا فريدة
ريم: هاي يا فريدة انا ريم الي معاكي في الجامعة اتقبلنا الصبح افتكرتيني ...
فريدة: ايوة طبعا ...ريم.. انا كنت مستنية اتصالك
معتز حين علم بأن من مع فريدة على الخط هي ريم اشار لها. ..لتفهم وتفتح سماعه مكبر الصوت(الاسبيكر) ...
ريم: ازيك انتي عملة ايه
فريدة: الحمد لله كويسة.
ابتسم معتز ليشاور بيده لفريدة اشارة مااا لتفهم فريدة (يشاور لفريدة بأن تطيل المكالمة اطول فترة ممكنة).
أنت تقرأ
لو كنت حرة
Random♡نعم انا هي الفتاة التي ولدت بلا حرية... ولدت لتعيش في سجن ابيها.... عاشت تريد ان ترى العالم.... ولكن لا فائدة من المحاولات فلا حياة لمن تنادي...... حتى تبدأ في خوض حياتها من سن الثامنة عشر بدلا من خوضها منذ الطفولة.... فهل سأكون حرة يوم ما؟؟! واذا...