استيقظت ريم من نومها و رتبت فراشها ثم اتجهت لخذانتهاا واخذت طقم من الاطقم الجديدة التي اشترتها مع اباها وارتدتها كان الطقم عبارة عن( بنطلون جينز ابيض و لبست فوقه شميز زهري اللون.. منقرش بالورود البيضاء متداخلة مع ورود زهرية و ورود لونها سماوي وارتدت كوتشي سماوي و حقيبة ظهر سماوية بنفس لون الورود التي تملأ قميصها) ورفعت شعرها لفوق عل شكل ذيل حصان و رفعت نظارتها الشمسية على شعرها من فوق،ولم تضع اي من مساحيق التجميل على وجهها فا كانت تبدو مثل فراشة صغيرة رقيقة ذات اعين عسلية اللون تلمع في ضوء الشمس.
تدلت من غرفتها وتوجهت الى الصالون حيث كان ينتظرها والدها الحج كمال.
كمال بصوت مرتفع: انتي فين يابنتي كل دة اخيرا نزلتي.
ريم: معلش يا بابا اهو انا خلصت .
ثنية: طب مش هتفطري يا حبيبتي قبل متنزلي.
ريم وهي تمسك بحقيبتها لتضعها على ظهرها : مفيش وقت يا ماما والله ابقا اكل بعدين اهم حاجة بس انك تدعيلي.
ثنية: ربنا معاكي يا حبيبتي.
نزلت ريم من على الدرج وخلفها والدها و لقد لفت انتباه الحج كمال البنطال الابيض الجينز التي كانت ترتديه ابنته ، لم يكن البنطال ديقا بالكان ذات وسع معقول.
كمال بعد ان دخل الى السيارة ودخلت ريم بجانبه: صحيح انتي ازاي تنزلي من البيت ببنطلون كدة.
ريم بخضة وهي تدعه ربها بان ابها يمرر لها هذا الخطأ على خير : معلش يا بابا والله انا اسفة اوي انا بس كنت حبة البس البنطلون دة اول يوم في الجامعة.
كمال: بصي يا بت انتي انا مش عايز انكد عليكي من الصبح كدة بس لو الموضوع دة اتكرر ولقيتك لبسة بنطلون تاني مش هيحصلك طيب.
ريم وهي تضع وجهها للارض: حاضر يا بابا مش هيحصل تاني.
وتوجهت ريم واباها الى جامعتها ....
---------------------------------------------------------------------
معتز: ياااااااا يا زمن والله وفضلنا سنة ونخلص تعليم يا تخيل كدة ان دي اخر سنة لينا هنا.
زياد: اخيارا ياعم هنبقا احرار بس اهم حاجة اننا منطلعش من المولد بلا حمص السنادي لازم نشفلنا اتنين حلوين كدة يليقوا بينا.
معتز: ونشوف ليه ماحنا حولينا ميت واحدة، وميت واحدة تتمنا بس نظرة مننا ليها ، اكمل معتز ضاحكا: وبعدين ايه انت قررت تتوب ولا ايه.
رد زياد ضاحك: لا يعم انت بس تقدر تقول كدة اني خلاص هبقا عاقل .
معتز: طب يالا يا خوية عشان المحضرة الاولى هتبتدي وعيزين السنة دي تعدي على خير احنا مش نقصين نقعض لنا سنة كمان.
أنت تقرأ
لو كنت حرة
Random♡نعم انا هي الفتاة التي ولدت بلا حرية... ولدت لتعيش في سجن ابيها.... عاشت تريد ان ترى العالم.... ولكن لا فائدة من المحاولات فلا حياة لمن تنادي...... حتى تبدأ في خوض حياتها من سن الثامنة عشر بدلا من خوضها منذ الطفولة.... فهل سأكون حرة يوم ما؟؟! واذا...