PART 1

356 27 10
                                    

PART 1

“you got me, I got you” Lara menyanyi kecil sambil membelek buku di tanganya. Sesekali dia menjeling ke arah rakan sekelasnya yg lain, semuanya sedang riuh berbual, yang lain ada yg sudah berlalu ke kafe. Mentang-mentang lecturer takde.

“Lara! Lara!” panggil kawan baiknya. Min.

“kenapa menjerit ni” soal Lara geram

“aku call kau kenapa tak dapat?” soal Min dengan termengah-mengah.

“takde battery. Kenapa?” tanya Lara balik.

“parent kau, accident!” jawab Min dengan air mata yg bergenang.

“kau..kau jangan main-main Min” balas Lara dengan suara bergetar.

“aku tak main-main. Jom kita ke hospital!” Min menarik Lara mengikutinya.

(Di Hospital)

“aku..aku dah takde sesiapa Min” Lara duduk di atas lantai sambil memeluk lututnya.

“tak Lara, kau masih ada aku. Keluarga aku keluarga kau jugak” pujuk Min.

“betul kata Min tu. Kamu masih ada kami Lara. Kamu dah jadi sebahagian dari keluarga kami” balas En Lee.

“why diorang tinggalkan Lara.Diorang jahat” ucap Lara sebak. Di hadapanya terdapat mayat kedua ibu bapanya.

“Jangan cakap macamtu Lara, ini semua takdir. Kamu balik rumah dengan Min dulu, biar Aunty Uncle settekan urusan hospital. Min kamu bawa Lara balik rumah kita” arah Pn Lee. Min mengangguk lalu menarik Lara untuk bangun.

*************

Kini hampir 2 minggu Lara tak hadir ke Universiti., dia lebih suka berkurung di dalam rumah. Min sendiri sudah kehilangan cara untuk memujuk kawan baiknya itu.

“Lara,keluarlah. Aku datang jumpa kau ni” Min mengetuk pintu rumah Lara. Namun tiada jawapan. Dia cukup risau keadaan Lara yg nampak begitu tertekan atas apa yg terjadi.

“Lara aku bawakan makanan ni, nanti kau makan tau. Aku letak kat pintu ni. Nanti kau angkat call akU.  Banyak benda aku nak bagitau kau ni” ucap Min lalu beredar.

Manakala Lara yg berada di dalam biliknya.

why.. Why” ucap Lara sambil memegang gambar kedua ibu bapanya. Air matanya laju menuruni pipinya.

Bukk! - bunyi barang jatuh. Lara mengangkat kepalanya. Takkan Min masuk ke rumahnya pula. Rasanya dia dah kunci pintu.

“Min kau ke” Lara bangun dari katil. Walaupun kepalanya terasa sakit dia gagahkan untuk bangun. Dia berjalan perlahan sambil memegang dinding untuk ke ruang tamu. Dia memandang sekeliling. Kosong. Mungkin perasaanya.

“argh!” Lara memegang kepalanya yg kian sakit. Dari semalam dia tak makan. Pandanganya mula terasa kabur. Dia jatuh tertiarap di atas karpet. Dalam kesamaran dia ternampak ada sepasang kaki menuju ke arahnya. Tanpa sempat melihat orangya, dia terlebih dahulu pengsan.

Haaaa amacam. Okey tak part 1?

GUARDIAN 박 지민Where stories live. Discover now