| eunsang pov
"Kenapa kau bawak Baby? Aku ingat harini cuma ada kau, aku dengan Hyeseul je." kata Yohan.
Eh dia ni, bersyukurlah aku ajak lepak daripada dia asyik duduk dekat office tu.
"Saje je. Hyeseul cakap kena bawak Baby ni kalau tak nanti tak tau siapa nak jaga." kata aku. Dia mengangguk tanda faham.
"Seungwoo kan ada?" tanyanya. Eh budak ni mamat tu dah ada isteri takkanlah nak suruh jaga jugak. Tulah siapa suruh kahwin awal kan tak dapat nak join kitorang hehehe.
"Seungwoo kan ada anak jugak dekat rumah takkanlah nak suruh jaga jugak. Dahlah Baby ni demand orangnya." balas aku.
Aku tau, kalau main lawan cakap ni Yohan mesti kalah.
"Tengoklah ibu dia siapa." kata Yohan.
"Baby takde ibu." balas aku. Dingin serta pendek.
"Papa, mama Baby bukan Mama ke?" tanya Baby.
Ni sebab aku tanak bawak dia memula tapi disebabkan Hyeseul dah tunjuk reaction risau semalam, aku terpaksa cakap Baby bawak sekali.
"Er, haah Mama." balas aku.
"Hyeseul, kau bawaklah Baby jalan kat luar tu." bisik aku. Hyeseul mengangguk lalu bayangan dua manusia yang aku sayang hilang dari pandangan. Okay, boleh fokus dengan Yohan.
"Eunsang, cuba kau jujur dengan aku. Kau belajar dekat UK tu habis ke tak?" tanya Yohan.
Eh dia ni tak pernah penat ke tanya soalan yang sama. Karang aku buat slide presentation untuk dia je baru dia tau.
"Kenapa kau balik Korea cepat setahun dari aku?" tanya aku.
Yohan terdiam.
"A-aku.."
****
|hyeseul pov
"Cakap apa dekat aunty?" tanya aku sambil memandang kearah Baby yang khusyuk menilik aiskrim Shark Du Du.
"Thank you aunty." kata Baby sambil menunduk 45°. Wah, bagus-bagus.
Seusai keluar dari kedai serbaneka, aku membawa Baby bersiar-siar di kawasan Myeongdong. Hm lapar pulak huuu~
"Mama, tu bukan ke aunty dekat taman haritu?" tanya Baby sambil memegang tangan aku dengan erat.
"Ha? Mana dia?" tanya aku. Baby menunjukkan kearah Yoora.
"Apa dia buat dekat sini? Kenapa dia jumpa lelaki tu? Apa benda yang dia pegang tu?" aku hanya mampu meluahkan apa yang aku nampak dalam hati.
"Mama tanak jumpa aunty ke?" tanya Baby.
"Baby, jom cari papa." ajak aku.
"KIM HYESEUL!" matilah aku.
****
"Baby penat ke harini?" tanya Eunsang. Aduh serba salah pulak bawak Baby jalan jauh tadi.
"Little tired but i enjoyed it, papa." balas Baby. Lalu dia tidur dipangkuan aku.
"Eunsang, Baby memang selalu demam ke?" tanya aku. Ecewah, aku yang doktor ni pun kena tanya parents dia pasal Baby.
"Kerap jugaklah. Kadang tu tengah malam suhu badan dia panas." balas Eunsang sanbil memandu kereta ke rumah aku.
"Kau tanak bawak pergi jumpa doktor ke?" tanya aku. Kalau kerap sangat demam ni kena buat consultation dengab doktor, tak boleh dibiarkan.
"Kau kan mama Baby, kaulah doktor dia." balas Eunsang sambil memberhentikan kereta depan rumah aku.
"Btw, tanak masuk dalam dulu ke? Dah tengah malam ni." pelawa aku.
"Appa kau tak marah ke?" tanya Eunsang. Eh dia ni dalam nakal dia tetap takut dengan appa. Kejap, nak gelak jap HAHAHAHAHA.
"Minum-minum je dulu. Jom." ajak aku.
[ ruang tamu ]
"Eh Eunsang, anak siapa kamu bawak ni?" ambik kau soalan maut dari omma.
"Anak sedara makcik. Saya yang kena jaga." balas Eunsang. HAHAHAHA tau takut.
"Oh, ingatkan anak kamu. Melepaslah ahjumma nak buat kamu jadi menantu." kata omma.
Hailah omma, time macam nilah nak bergurau.
"Mama, papa, Baby lapar." rengek Baby. Ni mesti terbangun sebab omma gelak kuat sangat kat dapur tu. Ni mesti mengumpat dengan Hyejung kan ish.
"Mama? Papa?" soal Appa. Aduh, matilah aku.
"Hyeseul, Eunsang, korang tak buat benda bukan-bukan kan?" soal appa lagi.
"Appa, Baby ni bukan anak Eunsang. Eunsang kena jaga sebab dia ikut Eunsang balik dari UK ke Korea." balas aku. Aku tau Eunsang menggigil teruk ni. Pucat muka dia.
"Appa tau. Eunsang baik orangnya." balas appa sambil terkekeh. Kesian Eunsang penat je peluh dia keluar banyak HAHAHAHA.
"Tumpang tidur semalaman kat sini. Dah jauh malam ni. Lagipun tak elok budak kecil macam Baby ni balik lambat. Untung kamu Eunsang, ada satu bilik tetamu kat atas. Nanti ahjusshi suruh Hyeseul kemaskan." balas appa sambil menghirup teh.
"Eh, hm terima kasih ahjusshi." balas Eunsang. Kekok lah tu hehehe.
15 minit kemudian..
"Good night mama." ucap Baby. Aku memandang kearah Baby lalu sebuah kucupan aku hadiahkan di dahi Baby.
"Tadi sembang pasal apa dengan Yohan?" tanya aku untuk memecahkan suasana awkward dalam bilik tetamu tu.
"Dia ceritakan kenapa dia graduate awal dari aku." kata Eunsang sambil meletakkan kepalanya di bahu aku.
"Ceritalah." balas aku.
"Dia cakap yang dia ..."
****
to be continued
YOU ARE READING
baby eunsang milik siapa ➸ lee eunsang
Short Storystatus ➮ complete "Eunsang, baik kau mengaku. Kau sambung belajar dekat UK tu habis ke tak?" - Kim Yohan. start : 09/08/2019 end : 18/08/2019 ©X1 fanfiction's by jae 🦋