| hyeseul pov
"Apa kaitan Dr. Hyeseul dengan Lim Yoora eh?" tanya nurse tersebut.
"Kitorang .." aku baru je nak balas tetiba Eunsang mencelah.
"Diorang cousin jauh." balasnya. Aku mencubit Eunsang. Ish seboklah.
"Kalau awak cakap awak kawan dia, nurse takkan bagi jumpa doktor tu." bisik Eunsang. Aku fikir balik, apa yang Eunsang cakap tu betul jugak.
"Oh kejap eh."
[ 10 minit kemudian ]
"Ha, doktor suruh masuk." katanya. Oh ingatkan lama lagi tadi. Membawang ke sis?
Aku baru je nak jejak masuk bilik doktor tu, aku dengar orang 'membawang' dekat kaunter pendaftaran tu.
"Kesiannya laki dia, hensem tapi dapat bini pelik-pelik. Kenapalah nak jumpa doktor psikiatri bagai? Kemurungan tak dapat zuriat ke?"
Hello, dia lambat muncul kat kaunter tu tetiba nak cakap aku gila. Tapi aku rasa soft pulak tetiba nurse yang aku berurusan dengan dia tadi backup aku. Wuuu.
"Dia nak tanya pasal patientlah. Dia doktor kat sini. Lain kali nak mengumpat tu, cakap slow sikit. Dia dengar je apa yang kau cakap tadi tu." balasnya. Ha terkulat-kulat kawan tu. Eunsang menepuk bahu supaya aku teruskan buka pintu bilik doktor tersebut.
"Ye, Dr. Hyeseul ada apa eh nak datang jumpa saya?" tanya doktor tersebut. Aku membaca nametagnya.
Dr. Kim Suyun, pakar psikiatri a.k.a doktor personal Lim Yoora.
woah, cantiknya. Aigoo maaf terfangirl.
"Doktor rawat Lim Yoora dah lama ke? Sejak tahun berapa eh?" tanya aku. Saje je nak pancing.
Mana tau tersangkut dengan umpan, boleh aku betulkan keadaan balik.
"Sejak 2017 macam tulah. Masa dia datang jumpa saya tu, dia masih mengandung tapi bila datang untuk next session, dia kata anak dia dah takde." balasnya.
Nampak pelik kat sini.
"Oh, session dia setahun sekali." tambah doktor tu lagi. Aku mengurut dagu aku. Pening kejap.
"Baby umur dia sekarang berapa?" bisik aku ditelinga Eunsang.
"3 tahun 8 bulan maybe." balasnya.
"Tapi saya pelik, bila ditanya pasal anak dalam kandungan dia tu, dia cakap anak dia dah mati. Kadang tu dia kata anak dia kena curi." tambah doktor tu lagi.
"Tapi, doktor ada tanya dia tak dia bersalin dekat mana?" tanya aku. Sekarang ni aku cuma perlukan tempat terakhir Yoora bersalin. Mana tau sama macam tempat Baby lahir.
"Hospital kerajaan tapi dekat UK."
Aku tersentak. Aku memandang kearah Eunsang.
"Eunsang, jangan-jangan yang Baby tu .. anak Yoora dengan Yohan.." kata aku dengan perlahan.
"Hm, progress pasal dia ada tak?" tanya aku. Dr. Suyun membuka fail rawatan Yoora dihadapan aku.
Aku tau, ni dah langgar polisi sebagai doktor, membuka hal peribadi pesakit kepada orang lain.
Aku membaca satu persatu.
"This patient has a trauma with her past life which is she was raped on 26/11/2016."
"She was took an ecstasy pill."
"She stopped her consultation with hospital on 23/07/2018."
"Doktor, boleh saya bawa Yoora untuk sambung consultation dia dengan doktor?" tanya aku.
****
"Boleh ke kita bawak Yoora jumpa doktor?" tanya Eunsang. Eh dia nilah nak risau sangat kenapa.
"Yoora pun manusia biasa. Apa salahnya." balas aku sambil menghirup latte. Sedapnya bila stress tetiba pekena latte kat Oldtown White Coffee ni.
"Kenapa kita tak buat DNA test dia je?" tanya Eunsang.
Aku memandang Eunsang. Aku tau, benda ni complicated tapi tak secomplicated bila nak kahwin.
"Nak buat DNA test tu memanglah boleh tapi faham-faham jelah." balas aku.
Kau ingat DNA test ni boleh buat main ke?
"Ni, awak campak Baby kat mana? Saya rindu dia." balas aku lagi. Eunsang memandang kearah aku.
"Ada dengan omma. Omma nak jaga dia, so why not kan." balasnya sambil sengih. Amboi sengih kemain lagi eh.
"Eunsang, kalaulah Baby tu betul anak Yoora dengan Yohan, mesti Yoora terkejutkan?" tanya aku.
"Ibu mana je tak terkejut kalau tetiba anak dia yang hilang tiba-tiba ada hidup elok je kawan dia jaga." balasnya. Aku mengharapkan benda yang sama. Aku tanak Yoora pressure and then dia sengsara.
"Tapi, macam mana Baby boleh uruskan kehidupan dia if Yoora jumpa doktor tadi pun cakap anak dia dah matilah kena curilah. Tak rasa pelik ke?" tanya aku. Aku musykil gila part ni.
Pergh, rasa macam Detective Conan siot.
Selama 1 minit kami berdua diam. Memikirkan hal Yoora, Baby & Yohan.
"Tah-tahkan sayang.." Eunsang bersuara sambil memandang aku.
"YOHAN YANG JAGA SELAMA NI." kata kami berdua serentak.
See, complicated nak mampus.
****
to be continued
YOU ARE READING
baby eunsang milik siapa ➸ lee eunsang
القصة القصيرةstatus ➮ complete "Eunsang, baik kau mengaku. Kau sambung belajar dekat UK tu habis ke tak?" - Kim Yohan. start : 09/08/2019 end : 18/08/2019 ©X1 fanfiction's by jae 🦋