Kapitel 2

153 3 0
                                    

Jag vaknar som vanligt upp av min väldigt irriterande väckarklocka och tar en dusch. Jag blåser det sedan med hårfönen så det blir platt och håller sig så hela dagen. Jag lindar en handduk runt min nakna kropp och hämtar kläder inne på mitt rum som ligger väg i väg med badrummet. Jag tar på mig matchande BH och string. Jag öppnar den vita stökiga garderoben och rafsar runt lite innan jag hittar en vit blus och svarta tighta jeans. Jag tar på mig det och går till badrummet för att sminka mig. Den vanliga rutinen helt enkelt. 

När jag fixat mig klart går jag ner och tar Stellas koppel som hänger på en svart krok i hallen. ”Stellaaa” ropar jag och visslar lite och en brun liten varelse kommer springandes mot mig i hallen. Jag sätter på henne det svarta kopplet och öppnar dörren och går ut på en fem minuters promenad. 

När jag kommer tillbaka äter jag en snabb frukost, borstar tänderna och sätter på mig svarta ballerina skor och tar mina böcker i handen innan jag börjar springa till bussen. Jag är alltid sen, vilket jag inte behöver vara om jag hade moppe. Har jag en? Nej. Mamma hade envisats med att jag skulle tröttna på den om jag fick en. *suck*.

När jag ser hållplatsen hinner jag precis se bussen åka iväg. Fan. När jag väl orkade ta mig upp i tid för en gångs skull missar jag den ändå. Jag väntar tio minuter innan nästa buss kommer. Helena kommer döda mig, igen. 

*I skolan*

Jag öppnar långsamt dörren till sal 9 som går från den folk tomma korridoren in i klassrummet. ”Du är sen, vad har du för ursäkt idag då?” frågar Helena drygt utan att lyfta blicken från sina prov hon håller på att rätta. ”Inget bitch” viskar jag fram tyst medan jag går och sätter mig på min plats. ”vad sa?” frågar hon högre och jag suckar. ”Inget!” säger jag irriterat. Varför ska hon alltid vara så dryg mot mig? 

När lektionen slutar har Emma fortfarande inte kommit. Jag gissar att hon varit med de andra i skogen bakom skolan. Det är dit man går om man skulle vilja ta en cigg så att säga. Jag, Emma och vårat ”gäng” med killar brukar vara där ganska ofta... 

Jag lägger in mina böcker i skåpet innan jag går ut till baksidan av skolan. Ner i skogen och bakom några träd står alla samlade. ”Heej D/n jag har saknat dig!” utbrister Emma så fort hon ser mig och springer fram och kramar mig. Hon luktar rök. Hon har rökt. Alla här har rökt. ”D/n ska du ha en eller?” frågar Hampus och håller fram ett ciggpaket. ”Nej tack” säger jag kort och ler innan jag sätter mig bredvid Emma på en sten. ”Nej fan juste, du har ju slutat sorry” flinar Hampus och stänger de vita paketet igen. 

När dagen slutat möts vi hela gänget i korridoren igen. Jag, Emma, Hampus, Erik, Simon, Lucas och Kalle. Det är vi som styr skolan. Ja, eller det finns ju lite fler gäng i tvåan och trean men i ettan är vi i toppen. Jag vet inte hur det blev så. Men det stör inte mig direkt. 

”kan vi inte dra till ica? Tror Jocke skulle vara där” säger Simon och kollar klockan på mobilen. ”Aa visst han brukar ju kunna köpa ut” svarar Kalle och vi tar våra saker och börjar gå mot skolans parkering där alla har sina moppar stående. Alla sex har moppe utom jag såklart. Tack mamma. 

Jag äter bakom Emma och får låna hennes extra hjälm, men den har jag nästan fått eftersom jag åker med henne hela tiden. Vi kommer fram till Ica några kvarter bort eftersom vår skola ligger i stan är det ganska nära. Bakom Ica åker vi in där vi ser flera moppar stå uppställda och fem äldre killar är där. De vanliga som brukar köpa ut åt oss. 

”Nejmen se på fan vilka som kommer här” säger Jocke med en cigg i ena handen. ”Tja fan” säger Hampus och alla killar drar en ”bro-hug”. ”tja brudar!” hälsar Jocke och ger mig och Emma varsin kram. ”men D/n serri du måste komma på min fest, inget party utan mina favvo tjejer liksom” säger han och lägger armarna över båda våra axlar. ”Haha ja jag löser det, klart jag kommer annars får jag smita ut på kvällen bara” svarar jag och ler. ”Låter perfekt, då blir vår trekant av i alla fall då?” flinar Jocke och både jag och Emma skrattar till. ”jaja absolut” säger Emma och blinkar med ena ögat. 

Vi samlade ihop pengar och gav till Jocke så han köpte ut en Vodka absolut och jag och Emma fick ett cigg paket att dela på. Jag sa inget om att jag slutat, det va ändå snällt av honom. Efter det fick jag skjuts hem av Emma. Vi hade kemiprov nästa dag och jag var tvungen att plugga. ”Vi ses imorgon, jag kan hämta dig här åtta imorgon bitti” säger Emma när jag lämnat den vita hjälmen. Jag nickade och vinkade till henne när hon körde iväg. Sedan slog jag in portkoden ”9845” och gick in i huset. 

Jag gick ut i köket när jag kom in i lägenheten och såg mamma sitta vid bordet med sin dator framför sig. ”Hej” sa jag och tog ett äpple och satte mig mitt emot henne runt de vita bordet. ”Hej” svarade hon utan att lyfta blicken från skärmen. ”mamma snälla får jag sova hos Emma på fredag? Det blir sista kvällen innan jag åker till helvetet” sa jag och lyckades få mammas uppmärksamhet. ”Nej. och att åka till pappa är inget helvete” sa hon bestämt innan hon kollade ner i skärmen igen. *Suck* nähe. Jag gick in på mitt rum. 

Bara för att mamma skulle åka bort på fredag och hon litade inte på att jag kunde vara med Emma när hon inte kunde ha koll på mig. Hon tycker inte om Emma efter att hon fick reda på vad vi gör. Det avgör saken. Jag ska på den festen. Mamma och pappa får säga vad de vill sen. Om de tar sommaren ifrån mig ska jag vara ute den kvällen. 

He's a angel with a shotgunWhere stories live. Discover now