kap 10

98 2 0
                                    

D/ns perspektiv:

Jag håller i mig i Oscar tröja försiktigt och vi kör iväg. Efter bara någon minut stannar vi igen. Vi har kört till en strand där några barnfamiljer badar. ”Det gick fort” säger jag och tar av mig hjälmen. ”Detta är bara första stoppet” säger Ogge och sätter sig på ett bord som står uppställt liten bit från själva stranden. Han drar upp ett paket cigg ur jackfickan och jag flinar. Trodde faktiskt inte grabbarna rökte. ”Haru tändare?” frågar Ogge Felix och han fiskar upp en ur byxfickan och kastar till Ogge. Felix sätter sig bredvid Ogge och tar även han en ur det halv fulla paketet. Jag kollar på Felix medan han tänder den och hur han seden tar ett bloss. 

”Men killar nu vill jag veta mer om er, jag vet ju inte äns hur gamla ni är” säger jag och sätter mig bredvid Felix på bordet. ”Oscar och Ogge är 18, vi andra 17” svarar Omar och jag ler. ”Du då? hur gammal är du?” frågar Felix och putar till mig löst innan han gör små ringar med röken. ”16” svarar jag kort. Yngst alltså. ”Jasså Sweet-16” säger Felix och flinar och lägger ena armen om mig. Jag känner allas blickar på oss. Men snälla, så kan man göra utan att sedan ligga med varandra. ”Ska nån med ut på bryggan?” frågar Ogge och fimpar ciggen under ena skon. ”Aa visst” svarar jag och ser hur Ogge ler lite svagt. Jag hade ju inte pratat så mycket med Ogge än. Vi går ner till bryggan och jag känner allas blickar på oss. 

Omars perspektiv:

Felix den jäveln. Hoppas inte Fredde dödar honom allt för mycket efter den här sommaren. Måste vi alla gilla samma tjej? Han sa ju till Fredde att han skulle släppa D/n men som det ser ut nu kommer han inte göra de. ”Felix du vet vad jag sagt, D/n rör du inte. Vi får hitta några schysta tjejer som vi kan dumpa henne med. Jag kommer inte orka ha med min syrra hela tiden” säger Fredde och fimpar även han ciggen. ”Nej jag ska inte ta henne, men det är inte mitt fel om hon kommer till mig” säger han och Fredde tittar upp surt. ”Felix om du rör henne kommer jag personligen avrätta dig, fattar du de eller?” säger han och spänner ögonen i honom. Fredde och Felix är alfahannarna i vårt gäng. Om de bråkar kommer någon bli så jävla sur när den förlorar. 

Jag ska inte heller säga att jag är oskyldig. Jag gillar henne verkligen. Hon är lätt att prata med det lilla vi snackat och jääävligt snygg. Hon skrattar från bryggan åt något Ogge sa. Hennes skratt, alltså WAOW. ”HEY, vi kör vidare nu kom” ropar Fredde och D/n och Ogge kollar mot vårt håll. Ogge ser väldigt glad ut. Han är nog den som är mest Bad av oss alla men nu ser han nästan mjuk ut. 

Dom två kommer upp och vi åker vidare. Vi kör runt lite och visar henne runt. Jag skulle verkligen inte ha något emot att hon hänger med oss i sommar. Hon är väldigt enkel att prata med och humor har hon ju. 

Klockan börjar närma sig fem och vi åker tillbaka till Fredde och D/ns hus. ”Vad sägs om att vi möts om en timme igen innan vi drar till Udden ikväll? Hörde att det är krök på gång där” säger Fredde. ”Får jag hänga med? snälla” frågar D/n och alla kollar på henne. Hon kollar förvirrat på oss. ”Vad? tror ni att jag aldrig varit på ett krök eller?” säger hon och kollar ännu mer konstigt på oss. ”Fredde din syrra, du bestämmer. Men för oss andra får hon det” säger Ogge och avbryter tystnaden. Alla blickar landar på Fredde. Han funderar en stund innan han kollar på D/n. ”Okej, men bara för att vi ska hitta någon du kan vara med i sommar” säger han och hon nickar. 

Alla åker hem till sig och äter snabbt och gör sig i ordning för kvällen. I mitt fall äter jag gårdagens middag och byter kläder och fixar till håret. 

D/ns perspektiv:

Jag och Fredde kommer hem. Ingen är hemma. Jag springer upp och sminkar mig lite bättre och plattar håret. Jag tar på mig ett linne och en rosa långärmad tröja. Jag hittar ett par svarta jeans i garderoben som jag tar på mig. Jag funderar på om det blir för varmt med svarta byxor men vi är nog ute länge ikväll. När jag är klar går jag ner och där sitter redan Fredde klar för att gå. Jag gör en skål med flingor och sätter mig mittemot honom vid bordet. 

”Du jag måste prata med dig” säger Fredde och kollar upp på mig. ”Jag åker bort i två veckor på språkresa med skolan om två dagar” säger han och lutar sig över bordet.  Något i mig blir nästan glad över det för att jag får ensam tid utan honom med killarna, men det borde jag ju inte bli. Jag vill ju inte ha kille? eller? ”Okej, vart vill du komma med det?” frågar jag och fortsätter äta. ”D/n bara för att jag är borta betyder det inte att jag låter killarna vara med dig. Jag ser ju hur Felix tittar på mig men du är fortfarande min syster. Håll dig till tjejkompisar när jag är borta okej?” säger han med ganska allvarlig ton. ”Aa okej” svarar jag och ställer in disken i diskmaskinen. 

Vi sätter på oss skor och går ut för att möta upp de andra. ”vart är dom då?” frågar jag och kollar mig omkring på infarten. ”vi ska mötas vid Coop och fixa till ikväll” säger Fredde och ger mig en hjälm. Jag sätter på mig den och sätter mig bakom honom på hans röda moppe.  

He's a angel with a shotgunWo Geschichten leben. Entdecke jetzt