Bab 10

4 1 0
                                    

Suasana pejabat yang pada awalnya riuh rendah menjadi sunyi apabila seorang lelaki yang berusia dalam lingkungan 60-an melalui ruang pejabat tersebut dan betul2 berhenti di meja Anis Syaira.

Anis Syaira yang perasan ada seseorang yang berdiri di hadapannya,mengangkat kepala.Berkerut dahinya melihat figura itu,tambahan pula suasana pejabatnya pun sudah rasa duduk dalam bilik penyiasatan.Anis Syaira menggaru kepala yang tidak gatal lalu berkata..

"Ya tuan?ada apa2 yang boleh saya bantu?"

Baik dia tanya tujuan orang itu datang ke mejanya terus daripada dibiarkan sunyi sepi je.Dato Amirul tersenyum lucu dengan gelagat Anis Syaira.Dia berdehem beberapa kali.

"just call me uncle,ayah kepada Aryan..lunch nanti uncle nak jemput kamu makan,boleh?ke kamu ada date dengan someone else?"segera dia menyatakan hasratnya tanpa menunggu lama.

"sure uncle.tak ada date dengan sesiapa pun"

"alright..uncle tunggu dekat dobi dalam pukul 12.30 tengah hari"

"baik uncle"

Dato Amirul berlalu pergi dari situ setelah dapat jawapan yang diinginkan.

........................................................................

Kelihatan seorang wanita menyedut air minumannya sambil membuang pandang ke arah luar restoran.Dato Amirul dan Anis Syaira yang baru tiba di situ,berjalan ke arah wanita itu apabila dia terpandang akan kelibat isteri kesayangannya.

"Assalamualaikum mina..lama ke tunggu..sorry"Dato Amirul mengambil tempat duduk di sebelah isterinya manakala Anis Syaira duduk berhadapan dengan isterinya.

"tak adalah lama sangat bang..ni ke perempuan yang aryan story pada kita?by the way,my name Amina..call me aunty like you call my husband,uncle" kata Datin Amina dengan mesra.'Boleh tahan rupa perempuan yang Aryan minat.simple pemakaian but still nampak tertarik'pujinya dalam hati.

"saya Anis Syaira,aunty..nak panggil apa pun boleh..selamat berkenalan aunty"balas Anis Syaira.

"aunty panggil aira,boleh?"pinta Datin Amina dengan lembut.

"boleh,aunty"kata Anis Syaira sambil tersenyum manis.

Terpukau sekejap Datin Amina dengan senyuman Anis Syaira.. Mempesonakan bila wajah itu senyum.no wonderlah anak lelakinya senang tangkap cintan..dia sebagai wanita pun boleh terpegun inikan pula anaknya.

"aunty sengaja nak kenal2 dengan Aira..yalah..aryan pernah bagitahu aunty yang dia selalu keluar malam dengan kamu.."beritahu Datin Amina.

"maafkan saya aunty sekiranya saya buatkan aunty risau bila Aryan keluar malam dengan saya"ujar Anis Syaira dengan rasa bersalah.

Datin Amina tersenyum nipis.berkenan betul dia dengan Anis Syaira..lulus nak buat menantu ni.
Dato Amirul hanya memasang telinga mendengar perbualan isterinya bersama kawan Aryan.Dia menggamit seorang pelayan yang berdiri tidak jauh daripadanya dan memesan menh untuk mereka bertiga.selepas pelayan itu beredar pergi,dia mencelah.

"aira tak kisah makan apa2 kan..saya dah pesan tadi untuk kita bertiga"

"tak kisah..saya makan semua asalkan kenyang"

Datin Amina tersenyum.suka dengan peribadi Anis Syaira yang tidak cerewet dalam bab makanan dan minuman.

Tiba2

Ada seorang lelaki yang tidak dikenali mendekati meja mereka bertiga.

"Hai sweetie..can i know your name and number phone,please?"

Teh BengWhere stories live. Discover now