Bab 11

4 0 0
                                    

Seminggu kemudian...
Anis Syaira sudah dapat jawapan yang dicarinya di sebalik lamaran daripada Datin Amina dan selama itu juga lah dia buat solat istikharah minta petunjuk.Aryan Safri langsung tidak mengetahui apa2 tentang lamaran tersebut kerana dia sendiri mahu rahsiakan dahulu..bila dah dapat jawapan,baru dia bagitahu.Hari ini hari minggu jadi eloklah dia singgah parents Aryan dan maklumkan jawapannya sekali.dia mencapai phone lalu dia membuka whatsapp dan dia mulakan chat dengan ucapan salam selepas dia menekan bahagian chat bersama aryan.

Assalamualaikum my friend
      

                                  Waalaikumussalam.

Aku minta tolong kau sendkan location rumah kau..aku nak pergi sana..parents kau ada semua kan?kau jangan lupa bagitau diorang aku nak datang

                 Baik tuan puteri.yup.parents          aku ada dekat rumah.don't
worry,i will tell them.

Alright..see you there!

Tidak lama selepas itu,dia mendapat location rumah aryan.dia bergegas bersiap untuk ke sana.

........................................................................

Ting tong!

"Abang,pergi tengok siapa datang rumah"arah Datin Amina.

Dato Amirul yang mahu bangun tidak jadi,bila Aryan menegahnya.

"It's okay pa..aryan pergi check siapa yang datang"pelawa Aryan Safri.padahal awal2 dia sudah boleh agak siapa gerangan yang datang ke rumahnya.Lantas dia membuka pintu rumah utamanya.

"Assalamualaikum!!!"

"Waalaikumussalam.jemputlah masuk..jangan malu2.ma,look at here..siapa yang datang"

"memang aku tak malu pun"selamba Anis Syaira menapak masuk manakala Aryan Safri tayang muka menyampah dengan sikap Anis Syaira yang tak boleh blahh.

Datin Amina yang ralit menonton tv,bangun dari sofa dan memandang ke belakang untuk melihat siapakah yang datang ke rumah.Anis Syaira tersenyum comel sambil buat gaya peace.terus Datin Amina menerpanya dan memeluk erat tubuh Anis Syaira.

"Ish,bertuah punya budak..kot ya pun nak datang bagitau awal2..boleh mama masakkan"

Anis Syaira menyalami tangan Datin Amina selepas pelukan terlerai manakala Dato Amirul datang menghampiri mereka.

"saja nak suprisekan mama..amacam, menjadi tak ma?"

Datin Amina menggelengkan kepala dengan telatah Anis Syaira.

"menjadi sangat aira."

"dahlah jom duduk.. Tak best cakap depan pintu"celah Dato Amirul.

"hmm..mentang2 lah dah ada anak angkat,anak sendiri ditolak tepi"kata Aryan Safri  berpura-pura berjauh hati.

Mereka bertiga mengambil tempat duduk.Anis Syaira duduk bersebelahan dengan Datin Amina.Dato Amirul pula beralih tempat duduk lain yang berdekatan dengan isterinya.

"alaa,aryan..bukan selalu si aira datang rumah...aryan hari2 kami layan..harini biar kami layan aira special punya"

"hmm..tak apalah ma..spend time with your daughter..aryan pergi buat air kejap"kata Aryan Safri lalu melangkah ke ruang dapur.sejak kali pertama pertemuan parents dia dengan Anis Syaira, mama dan papanya  tidak kering gusi menceritakan kejadian yang berlaku sepanjang keluar lunch dengan Anis Syaira. semakin hari mamanya semakin akrab dengan Anis Syaira.lega hatinya,Anis Syaira pandai  bercakap dan mudah mesra dengan orang yang baru kenal.dia mengeluarkan jug,gula dan perasa pisang untuk buat air memandangkan pembantu rumahnya balik ke kampung pada setiap cuti minggu.so dia dengan rela hatinya tawarkan diri untuk sediakan air untuk 'tetamunya' apalah sangat..bukannya susah pun.

Teh BengWhere stories live. Discover now