Chapter4

48 5 1
                                    

EVERY MORNING IS BEAUTIFUL
When we talk to Allah first








Nombor ku telek. Pertimbangkan keputusan nak menghubungi si dia. Susah betul lah rasa terhutang budi walaupun terpaksa ni. Haih tapi wajah Hadfie masih sama. Manly dengan kulit sawo matang. Tak berapa gelap tak berapa cerah. Kulit asia. Mata yang sejuk je hati ni kalau memandang. Kening yang sederhana lebat. Hidung yang mancung dan sepasang bibir nipis. Warna jambu.

Tak merokok ler tu. I like gituu. Tapi satu lah aku tak berkenan.

Perangai binawe!

Mesti dia dah kahwin kan. Haih.

Aku belum habis lagi mukaddimah pasal dia cempung aku depan public. Aku dikejutkan dengan ketukan pintu yang bertalu. Sabor lah mat roboh pintu teman kang nampak segalanya.

Eh gurau. Mintak simpang lah.

Aku jengulkan kepala keluar. Terus badan aku dirempuh. Kiranya manusia depan ni tolak aku masuk bilik balik. Baru nak marah. Rupanya angah. Lahhh.

"Hoi pahal ni. Kang terberanak aku kat sini kang. Nak bertanggungjawab?". Sembur aku.

Angah memandang aku geram. Terus diluku nya kepala aku. Sakit cok kepala aku.

"Aku tampo kang. Beranak beranak. Mike tu kahwin pun idok nak beranak. Hackstuihhhhh".

"Gurauan berkasih. Bior ler. Ha ada apa".

"Yaa pakai tudung sekarang ada tetamu kat bawah". Senafas angah bagitahu. Rushing sangat tu. Ish ish ish. Abang sapa lah ni.

Eh

Abang aku la. Kahkahkah.

Aku bersiap ala kadar. Seluar tidur hitam jalur putih dan kardigan hitam berserta shawl lilit biasa. Aku turun ke bawah lepas oles kan lipbalm jangan bagi kering. Aku seluk kan phone ke dalam poket. Nyawa gue. Aku ambik langkah menuruni anak tangga satu persatu. Aku dengar suara riuh orang tua bergurau suara berbual mesra. Aku jenggul kan kepala aku sikit. Aku tak nampak ummi pun kat sebelah abah. Ni mesti dekat dapur.

Aku patah balik ambik Uturn pergi ke dapur. Kelibat ummi membawa teko. Segera aku mendapatkan ummi.

"Ummi, sapa diaorang semua tu".

"Bakal mertua Aulia". Aku melabuhkan dagu ke bahu ummi. Manja nya lah.

"Lah yeke. Aulia tak ready lagi macam mana?". Soal aku menduga ummi. Saja.

"Ummi akan pastikan Aulia ready. I love my daughter more than myself. Ummi besarkan Aulia dari besar dua jari je sampai ke begini ha. Ummi nak yang terbaik dari ladang untuk anak ummi". Ummi genggam tangan aku yang melingkari pinggang ummi.

"Aulia sayang ummi. Dunia akhirat sampai jasad aulia tak ada. Tak ada ummi ke dua buat aulia. Ehehe. Nak Aulia tolong? Meh sini Aulia angkat". Laju je teko dan dulang berisi cawan aku bawa. Beriringan dengan ummi ke ruang tamu. Abah tengah rancak berbual.

Kedatangan aku dengan ummi buatkan semua senyap. Macam dekat sekolah kalau ketua bagi salam baru diam. Ibarat itu.

"Besar dah anak kamu azie. Lawa pulak tu. Sejuk mata memandang". Puji Puan Rasnah. Ni mesti bakal mertua aku. Aku menyalami puan Rasnah. Berlaga pipi tiga kali. Macam biasa la you all.

"Aunty sihat ke?". Aku senyum awkward. Belum biasa.

"Panggil mama je lepasni. Alhamdulillah dah tua macam ni sakit biasa lah". Jawab nya ringkas berserta senyuman yang tidak lekang di bibir. Manakala encik Rahim hanya memerhati sambil mengganguk kan kepala. Setuju dengan kata kata isteri nya.

"Hehehe baik pu.. maksud Aulia mama. Hehehe".

"Panggil uncle ayah okay. Tak lama lagi kita sebahagian keluarga". Aku tersenyum melihat keramahan keluarga dia. Patut la dulu masa peramah potpet je kerja. Rupanya kuah dah tumpah ke lantai dulu.

"Aulia okay je ngeee". Sejujurnya aku rasa terpaksa. Sangat tersangat sangat sangat sangat.












CIK ASHA

Suri Hati Mr. Hadfie [SU]Where stories live. Discover now