Chapter7

26 5 0
                                    

ACTION ARE ONLY JUDGE , ACCORDING TO INTENTIONS. AL BUKHARI








"Aku nikah kan dikau dengan anakanda ku Nuraulia Nadeena binti Baharin dengan mas kahwin nya RM 1000 tunai". Telus suara abah sesekali terdengar esak sendu dari abah. Melepaskan seorang sahaja anak perempuannya tentu tentu saja susah.

"Orang lelaki. Ready ya jangan nervous". Sempat abah melawak kepada pengantin lelaki. Bakal suami aku. Aku pun tumpang senyum.

"Baik bah".

Dihela nafasnya lembut menandakan dirinya sudah sedia.

"Aku terima nikahnya Nuraulia Nadeena Binti Baharin dengan mas kahwin nya RM 1000 tunai".

Hanya sekali lafaz, aku sah menjadi isteri kepada...

Erkk

Apa nama laki aku nih. Mesti tak handsome. Aku gelisah sah sah sah. Gemaa gitchuu.

'Alamak alamak nyahhh siapa nama laki aku ni nyahh. Moga handsome nyahhh.'

Abah hanya memerhati kan sambil mengangguk. Abah menepuk bahu lelaki tersebut. Dan lelaki tu menunduk dan pusing ke belakang memandang aku.

Terpana. Terkesima. Terkejut. Terkentut. Semua ter berlegar legar dimata aku. Sah jadi suami aku. Syed Aidan Hadfie!

Hadfie menghulurkan tangan untuk aku salam. Mana kala aku masih berasa tidak percaya. Mulut ternganga mata membulat. Realiti ke fantasi ni.

Hadfie tersenyum dan menundukkan wajahnya dan mecium sekilas pipi aku. Dan aku ...

Gedebuk!

Aku jatuh katil. Sambil menggosok kepala yang mamai. Baru aku teringat.

Alah tu mimpi je ke. Ingat kan bebetul tadi. Hmphhhh tak acii.

'Apa lah nasib ni Aulia. Sampai jatuh. Apesal kau mimpi dia'

Desis hati Aulia. Seraya mencapai phone untuk melihat jam.

"Em baru pukul 3 aku dah terjaga. Solat dulu lah".

Jadi aku merasmikan hari itu dengan solat awal pagi.

         
                                    *****

"Apa kata kamu dengan budak tu". Kendengaran seorang wanita menyoal anak nya.

"Budak mana". Suara bosan

"Budak yang nak dinikahkan dengan kamu tu".

"Entah biasa je. Macam perempuan yang tak ada akhlak pun tenku tengok".

Panggg.

"Kamu jaga mulut kamu Tenku Daniel Eirfhan. Budak tu sebaik baik manusia. Jaga percakapan kamu. Banyak kali mama pesan. Jaga mulut tu. Mama tak tahu nak cakap apa dah pandai la kamu uruskan". Turun naik dada mamanya.

Terpana seketika Tenku. Seumur hidup dia 26 tahun ini pertama kali mama nya bertindak sedemikian. Menampar wajahnya yang agak handsome.

Oi dah kena penampor pun sempat puji diri handsome ke.

'Ah diam ah author'

"Sanggup mama tampar Tenku. Semata budak tu. Apa kena dengan mama ni". Sudahlah dipaksa berkahwin. Ini dimarahi pulak. Apa lagi tidak cukup.

"Mama tak ajar anak mama cakap macam tu. Umur bukan makin muda. Makin tua Tenku. Tolong lah dengar kata mama. Sampai bila teruskan sikap melangit kamu ni".

Bukan tidak tahu sebaik sahaja anak nya mendapat jawatan Ceo dia syarikat keluarganya. Perangai semakin biadap. Umpama golongan bawahan tidak sesuai untuk golongan atasan. Kononnya. Tak sedar dek untung.

"Tenku tak nak dia. Kalau dia kahwin dengan Tenku. Mama jangan salahkan kami untuk kehancuran masjid kami. Tapi mama kena salahkan diri mama dengan ayah!".

Pangggg

Penangan sulung daripada Tenku Rahim. Geram sungguh melihat kebiadapan Tenku kali ini. Sudahlah menghina calon pilihan nya. Dengan emaknya jugak dibuat musuh dan lawan.

Terteleng kepala Tenku. Apa kena dengan orang tua nya ni? Ubat guna guna apa yang kau pakai ni Aulia?

"What is this".

"Ask yourself. ". Seraya encik Rahim berlalu ke depan. Puas hati nya. Selama ini terlalu banyak diabaikan. Sehingga naik tocang bukan naik tocang aje. Naik motor naik kereta naik lemak naik lembu. Eh eh.

"Natijah kamu melawan cakap ibu kamu sendiri Tenku. Nasib kamu la. Keputusan kami muktamad. Kamu dengan budak tu akan dinikah kan hujung bulan ni".

Terlongo sementara Tenku. Cepat nya. Sedia ke aku. Mampu ke aku sayang perempuan tu nanti. Lebih dari seorang sahabat.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

🌻

Suri Hati Mr. Hadfie [SU]Where stories live. Discover now