Chapter 13

17 0 0
                                    

Dia pandang aku, aku pandang dia. Perang mata sedang berlansung. Manusia yang sedang berdiri di sebelah kami tidak dihiraukan. Bagai tenggelam di dalam kolah bilik air dengan keindahan sepasang mata yang bening. Cantik. Mata asyik merenung ke wajah dia. Hidung yang mancung kening yang sederhana tebal. Tak lupa juga jawline yang mengancam. Bibir yang menarik warna merah. Parfait!

Ralit memerhati, tiba tiba seulas bibir itu membentuk senyuman yang agak sinis. Eh?

La aku kelip mata dah rupanya.

Pelayan disebelah segera berdehem. Mungkin bosan dengan permainan mata kami. Segera aku mencapai buku menu dan mula memilih makanan. Tekak ni rasa nak makan makanan melayu tapi boleh pulak mamat ni bawak aku ke kedai western food. Setelah puas menelek akhirnya aku memilih spaghetti carbonara berserta Apple juice. Manakala dia memesan steak dan memilih air yang sama seperti aku. Sibuk je.

Segera pelayan itu berlalu. Sebal mungkin dengan kami yang lambat memilih makanan.

"Puas telek muka aku?". Si dia memulakan bicara.

Aku mula tak keruan. Yelah dah tiba tiba dia tanya mesti la aku malu kan.

"Perasannya awak ni saya nak telek bagai". Suara bosan aku keluarkan pakej sekali dengan jelingan maut. Sejujurnya aku tipu.

"Dengar cerita awak dah nak kahwin. Tahniah la". Aku Cuba meneka dari nada suara kot kot la ada nada kecewa ke apa ke tapi seolah dia memang tidak kisah dengan perkhabaran itu. Aku hanya mampu mengangguk. Mungkin aku sedikit terkilan maybe?

"So what's next?". Soalnya kaku. Mungkin canggung berbual dengan bakal isteri orang.

"What do you mean?". Soalku semula. Awkward.

"Lepas kahwin ada perancangan ke apa ke?". Soal dia sambil tangan menongkat dagu dan merenung wajah aku ke mata? Ehek.

"Tak ada apa apa rancangan kot mungkin futher study? Great idea jugak la kan". Aku cuba ikut rentak dia. Aku cuba walau hati ni ingin menjerit memberitahu yang aku tak pernah setuju dengan semua ni. Aku cuma rancang lepas tu nak ngorat dia je. Hm

Dia hela nafas yang pada aku mungkin berat?

"Semoga berbahagia Deena". Sebutnya perlahan tapi masih dapat ditangkap oleh telinga yang terkepung dalam tudung ni. Aku hanya mampu merenung ke dalam matanya. Aku cuba buang rasa sedih yang tiba tiba hadir.

Kenapa macam ni sekali pengakhiran kita Hadfie? Kenapa kita tak bahagia macam yang lain?.

Namun seperti biasa persoalan itu hanya terlintas didalam kepala aku sahaja. Aku menundukkan wajah untuk menghentikan rasa yang tiba tiba datang. Serentak dengan itu pelayan datang menghantar makanan yang kami berdua pesan.

"Makan la". Sambil dia menarik pinggan dia untuk menjamah makanan. Aku pun menarik pinggan aku. Spaghetti carbonara yang pada pengamatan aku amat sedap semasa diorder tapi sekarang macam tak ada rasa. Ni ke namanya orang kecewa?

+++++

Deringan telefon yang bertalu buatkan aku naik rimas yang teramat sangat. Aku nak tidur pun susah sangat ke. Aku dah solat subuh tahu tak bukannya tak solat. Solat dhuha je belum. Serabut kepala aku ni. Segera telefon dicapai dan dilihat nama si pemanggil. Segera aku jawab.

"Hello ma ada apa ni?".

"Ha Waalaikumsalam. Kamu tak bangun lagi Tenku? Kamu tidur mana semalam?". Kedengaran suara mamanya dihujung talian. Terdiam seketika aku.

"Tidur rumah sendiri pun tak boleh ke ma Tenku dah besar tahu tak". Segera aku jawab laju. Memang agak tak suka orang kacau masa tidur. Yelah i was like siapa je suka? Oh Hello?!

"Macam ni kamu nak jaga bakal isteri kamu ni? Cakap sikit melenting kejut tidur melenting. Apa nak jadi dengan kamu ni Tenku".

"Okay mama yang cantik nanti pandai pandai la dia jaga Tenku. Tenku dah besar dah boleh jaga diri sendiri. Susah sangat nak kejut ke apa tak payah la ada bini ya ma nanti Tenku susahkan dia pulak". Aku maniskan lidah aku ni. Kot la mama setuju pulak nak stop kan perkahwinan ni.

"Kita dah bincang Tenku hal ni". Bincang apanya maaa

"Tapi ma.." segera dipintas mama.

"Ah tak ada tapi tapi pokoknya kamu harus menikah juga sama dia ya aku ga mau ada sebarang alasan. Kamu jangan macam macam yaa awas lu". Segera panggilan telefon dimatikan. Terlonggo sebentar aku cuba menghadam ayat mama.

Ini lah dia tuan tuan dan puan puan antara sebab kita tak boleh biar kaum hawa menonton sinetron. Karna mereka bakalan berbuat demikian. Eh dah aku pulak terjangkit. Aduh macam macam la mama ni. Haihh.

"Susahnya bila diaorang degil". Kataku perlahan. Aku melepaskan keluhan yang panjang. Bukan benci tapi aku cuma terfikir kalau dah kahwin tentu tentu la aku kena bertanggungjawab untuk sehelai rambut pun. Aku takut aku tak bersedia untuk semua ni. Ilmu agama yang tak seberapa lagi. Mampu ke aku bimbing dia nanti. Haih.

Usai solat zohor tadi aku terus keluar dari bilik kata ummi ada orang nak jumpa aku diluar. Siap siap aku sarungkan shawl jersey warna hijau gelap. Terlewat solat zohor ish ish apa nak jadi dengan kau Aulia. Laju dibawa langkah menuruni satu persatu anak tangga. Tiba di anak tangga terakhir wajah Tenku menghiasi pemandangan aku. Dengan wajah yang segera aku maniskan segera aku menapak ke arah Tenku yang sedang berdiri. Aku berdehem untuk menyedarkan Tenku yang hanyut dalam termenung yang tiada berkesudahan.

"Assalamualaikum".

"W..wa..waalaikumsalam". Jawab ku gagap. Haih sejak bila gagap ni.

"Bual dekat luar je lah". Putusnya. Tenku segera melangkah keluar diikuti aku. Aku hanya mendiamkan diri. Yelah guys semestinya awkward bakal laki kot.

"Um ada apa awak datang ni. Kalau nak putuskan Bincang je dengan ummi bukan saya". Aku terus angkat punggung sepantas kilat Tenku sambar pergelangan tangan aku. Berlapik okay. Tanda suruh aku duduk balik ler tu.

"Macam mana nak mula ya. Aku setuju dengan cadangan mama and ayah also parents kau. Tapi aku tak sure kita bahagia". Senafas dia menerangkan duduk perkara sebenar punca kedatangan dia.

"Macam ni lah Tenku. Saya rasa kita boleh je try.." belum sempat aku menghabiskan ayat Tenku memintas sambil memandang wajah aku.

"Perkahwinan bukan untuk di try try. Ni bukan main pondok pondok like we use to play Aulia. Aku serious yang aku mungkin boleh kahwin dengan kau tapi tak yakin mampu membahagiakan".

"Boleh sabar dulu bagi saya cakap habis". Tenang aku bersuara. Nak gopoh gapah pekehel yedok.

"Oh ye eh. Cer Sambung".

Nafas ditarik sedalam dalamnya."Saya rasa kita boleh je try untuk jatuh cinta. Macam awak kata perkahwinan bukan satu permainan yang waktu kita budak budak main. Kan? Kita cuba kalau still tak boleh kita boleh bawak haluan masing masing. Can we?".

Tenku hanya diamkan diri. Berfikir mungkin. Setelah berfikir cook cook Tenku setuju untuk mengenali Aulia atau lebih dikenali sebagai bercinta selepas nikah. Dalam diam Aulia mula mempersoalkan diri sendiri. Sampai bila mahu harapkan Hadfie sedangkan dia hanya suka mencari pasal. Tidak ingat akan dirinya jugak. Sampai bila? Sampai bila harus ku bertanya firasat hati mu yang terus membisu. Gurau gurau.






































































Sorry geng buat awak semua kehilangan Hadfie untuk sementara waktu dari beberapa chapter.



You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 16, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Suri Hati Mr. Hadfie [SU]Where stories live. Discover now