chapter5

47 7 3
                                    

AND HOLD FIRMLY TO THE ROPE OF ALLAH (SWT) ALL TOGETHER.
And do not become divided. Quran.








"Elok elok fie drive, mama tegah nak jugak kamu pergi sana". Datin Maryati memperingatkan Hadfie. Risau hati tua nya kebelakangan ini terhadap Hadfie. Jangan la ada apa apa pada anaknya sorang ni.

"Abang fie keluar hari lain tak boleh ke. Kenapa hari ni jugak". Soal Hadani. Adik kepada Hadfie.

"Hari ni kebumi nya esok mana ada dah. Jangan risau lah tak ada apa yang jadi nanti". Tenang aku bersuara. Sejujurnya hari ni aku nak ke Terengganu sebaik saja menerima whatsapps yang mengatakan sahabat karib aku meninggal dunia akibat lemas. 

Dalam hati aku pun rasa yang sama dengan adik serta mama aku. Benda tak elok akan jadi tapi aku buat buta. Pada aku biarlah jadi penghormatan terakhir kepada seorang sahabat. Terkejut menerima whatsapps sebegitu. Bagi aku itu gurauan tapi sebaik sahaja terpandang gambar mangsa yang lemas. Dapat aku sahkan itu kawan baik aku sendiri. Hari ini last aku berjumpa.

"Ma doakan selamat pergi selamat pulang pun Fie dah rasa selamat. Okay ma?". Aku tersengih dihadapan mama.

Wait aku rasa poket ku bergetar. Uhuks baku sangat.

Deena🐰👅 is calling

Baru je aku teringat dekat si ketot ni. Aku dah agak apa yang dia nak sembur.

"Assalamualaikum buah hati aku". Saja aku menyakat walau hakikatnya aku nak panfgil dia gitu.

"Waalaikumsalam. Banyak la kau buah hati. Kau ni sorang drive ke Terengganu bahaya tahu tak".

Kan dah cakap.

"Aduh kau ni aku lelaki kan. Lesen dah ada. Dah tua bangka dah. Asal layan cam budak baru nak tadika".

"Masalahnya.."

"Nanti cakap lagi nak gerak awal karang sampai awal".

Belum sempat dia nak habiskan ayat aku dah potong.

"Kau ni memang degil jangan cakap aku tak warning aunty tak warning Dani tak warning".

"Deena nak tahu tak. Kau bebel kat aku ni sedap je bunyi dia. Nanti bebel kat aku hari hari ya sayang. Aku letak dulu bye jumpa lagi nanti assalamualaikum". Aku terus tutup phone.

Aku pusing menghadap mama pulak. Dah tua di mamah usia pun mama aku tetap cantik orang nya. Kesian mama dapat anak kepala batu. Hehehe.

"Bawak elok elok sampai telefon mama ya". Sebak aku dengar.

"In shaa Allah ma fie telefon mama. Sampai je fie telefon ya takpun orang lain tolong fie". Aku pun taktahu kenapa ayat tu meluncur laju keluar dari mulut seksi aku ni.

Menggelitis kau nyah.

Adik pandang aku tajam. Dia sendiri tak sedap hati. Mohon abang nya selamat pergi selamat balik.

"Oi kau sini cium tangan aku ni. Respect your brother". Saja aku usik

"Yelah. Elok elok drive kau dah la bawak macam pelesit". Aku luku kan aje kepala tingtong si Dani ni. Nampak je lelaki dalam hati ada taman ni.

"Okay ma, dik. Fie pergi dulu ya. Kirim salam walid cakap kat dia elok elok jaga buah hati fie ni". Serentak aku cium pipi mama. Berat hati nak keluar tapi aku nak jugak keluar. Air mata mama dah merembes laju. Terus aku masuk kereta.

Aku tengok langit dah mendung. Hujan lah kejap lagi ni. Baik aku cepat. Aku hon kereta tanda aku nak pergi. Moga selamat hendaknya.

Aku focus pada pemanduan hujan turun lebat selebat lebatnya. Jalan tar licin. Lalu highway tengah lengang ada beberapa kenderaan aje. Hari ni orang berkerja. Aku bawak di lorong satu, laju jugak lah. Aku lupa jalan basah tayar licin. Entah mana silap aku brek tak makan kereta masih lagi laju membelah jalan. Aku cuba lagi brek. Aik kenapa makin laju.

Suri Hati Mr. Hadfie [SU]Where stories live. Discover now