SDT SEMIFINAL
Penulis Fuukye js
Bahasa sabahan baku
Genre komediPESTA KAAMATAN, PESTA BULAN LIMA YANG DI TUNGGU TUNGGU, TIBA JUA AKHIRNYA...
Persediaan telah di susun atur, segala makan minum di beri FOC oleh panganjur. Jadi, yang dijual di luar dewan cuma tumpung dan yang seangkatan dengannya.
🎶 TINDOT TINDOT TI TINDOT 🎶 debilang tu bunyi tagung kana pukul.
(Begitu kaitu bunyi dia, teda bidio, susah penulis mau explain. kamu imagine saja la bunyi gong tu aaaa 😂 )🎶 ARAMAIITIIII!" 🎶 nanyian panyanyi vateren di pentas memamaramaikan lagi tu pesta kaamatan. Meriah butul nikali.
DIBELAKANG DEWAN, TEMPAT REHAT PARA PESERTA YANG IKUT BATANDING.
°°°°°
"Begini kama kau jalan nanti, Lisa. Ah, begini. Itu tawak kasi lembut kasi linggang," Yalina bagaya gaya di dapan samua tu sumandak Unduk, teda rasa malu.
Lisa nda meningu mami dia, maluu butul dia sama durang disana. Pa lagi, tiba tiba Nonon pigi masuk dalam tu bilik rehat,
"Psst, Lisa sini dulu, " Nonon pigi panggil sumandak dia kuluar sikijap pigi luar.
"Mi, jap, sa pigi sana luar jap." Lisa minta kabanaran sama maminya.
"Si Nonon tu kan? Suruh dia pigi kasi bagus itu ampaian kita yang kana sungal karabau bapa dia tuari. Sampai sikarang buat budu saja nda pandai pigi bikin!" Negi Yalina membebel pasal ampaian dia. Samua urang terkekek kekek saja meningu tu urang tua.
"Ish, mami ni. Jan cakap kuat kuat bah! Dia tau juga baitu!" Lisa turus pigi di luar kasi tinggal mami dia di sana bilik.
°°°°
"Kau ok juga bah kan?" Nonon tanya Lisa sambil kasi dia kutak minuman. Bunga di sangulan rambut Lisa, Nonon kasi bagus bagus.
"Ok lah bah, kalau nda ok, mana sa mau ikut ini." Jawab Lisa menghirup itu minuman.
"Macam sampit butul skirt Kb kau ini, ok juga kaitu?" Tanya Nonon meningu pantat Lisa yang berisi. Sendat butul dia tingu itu baju traditional Kota Belud yang Lisa pakai. Tapi Ngam butul sama putungan badan dia.
"Sampit sikit, tapi sa bule jalan juga ni, linggang linggang, Hehe, " Jawab Lisa katawa meningu boipren dia yang begitu risau butul.
"Jangan minta puji lah, linggang biasa biasa saja. Bukan sampai mau patah tu pinggang. Jangan lagi linggang macam yang dulu. Haiiiya! Lucu butul sa tingu."
Lisa renung tajam mata si Nonon, "Oh! Kau tingu juga sa tuari ka?" Tanya Lisa, dia pigang bahu si Nonon.
"Tingu la bah, setiap tahun sa tingu kau. Kau saja yang manarik hati sa gia. Sabab kau lucu bah." Jawab tu tanak wagu teda tapis tapis lagi.
"Oooooo! Sabab sa lucu!? Punya jahat kauu!"
"Hahah, nda bah sayang, "
Nda habis kata kata Nonon, apabila satu pengumuman di buat,🎤 DIMINTA PARA PESERTA UNDUK NGADAU BERSEDIA DI POSISI MASING MASING. SELEPAS SAJA HABIS ACARA SUNGANDOI INI, MAKA ACARA GILANG GEMILANG INI AKAN MENYUSUL!
"Bah, cayo cayo, Lisa. Anggap saja didapan stage tu nanti, sa saturang ja tingu kau aaaah!" Debilang Nonon, pastu dia cium pipi sumandak dia.
"Eeeehhhh! Yalah kau! Bye!" Mirah muka Lisa kana cium pipi oleh tanak wagu dia.
"Bye,"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🎶 peserta seterusnya, peserta yang memegang nombor 7, dipersilakan, cik Lisa Jessycca Gene Fedyles naik ke pentas!Tepukan gemuruh sama sorakan begema gema dalam tu dewan.
"Piiiwiiitttt! Piwwittttttt!" Begitu lagi penuntun besorak sakan!
Lisa, bejalan belingukan lemah gemalai mengikut rentak irama lagu kaamatan disertakan biodata yang di ucapkan oleh juru acara pesta itu, Batris. Habis saja 🎶 yang di mainkan. Kini giliran Lisa pula di soal oleh pengacara Batris. Manjadi kewajipan bagi setiap durang menyoal peserta peserta Unduk ini.
Rata rata peserta yang manjawab soalan dari pengacara tadi, mereka menjawabnya dalam bahasa malaysia. Namun itu tidak manjadi satu kesalahan kepada peserta, cuma markah yang diberikan hanya sedikit, kurang dari 30% dari Jumlah markah keseluruhannya. kerana Juri Juri menitik beratkan bahasa ibunda, Sabah, iaitu Bahasa Dusun.
Soalan yang kana aju oleh pengacara sama Lisa adalah,
"Baiklah, peserta ke 7 Kita, soalan ini berbunyi,
"Bahasa ibunda masyarakat etnik Sabah semakin kurang digunakan dalam pertuturan sehari hari dalam generasi sekarang. Pada pendapat anda, cara bagaimanakah yang boleh diambil supaya bahasa ibunda ini tidak pupus suatu hari nanti?"
Lisa tersenyum saja mendingar soalan ini, dengan yakin diri, Lisa berkata, " Yoku ti, sumandak dusun jati, mantad id Kampung ********, Maganu oku kosiwatan diti moi monimbar do ponguhatan dilo. Intangai gia, tulun tokou baino, dusun nga, amu koilo mimboros bahasa ibunda tokou. Om, i nopo da sorohon ku, mamarancak tokou momonsoi do program program kalas bahasa dusun, montok mogisusuai lapisan masyarakat KDM, hiti pomogunan Sabah.
Om iri iri noh. Poinsikou!"(Sori, penulis pun nda pass dusun. 👆 mix itu sa pigi gugel translate. Kalau nda ngam, jangan katawa aaa 😂)
Jadi, Lisa di beri tepukan yang sangat gemuruh dalam tu dewan!
Memang jawapan yang padat sekali.
(Mankali la 😂 Hahaha)
°°°°
Setelah Juri Juri di beri masa selama 30 minit untuk menilai peserta peserta Unduk yang layak ke semi final, maka, 10 dari 30 peserta telah disenaraikan dan dipanggil untuk naik ke pentas.
••••
Maka Batris pun mengumumkan nama nama peserta peserta tersebut,
"Peserta yang layak ke semi final yang menduduki tempat 10 keatas, jatuh kepada peserta yang memakai nombor 2, iaitu Miss Clara Samuel. 👏
Diikuti dengan peserta yang memakai nombor 6, Miss Cherry Black (Lele) 👏
Seterusnya peserta bernombor 9, Miss Juana Jon. (Gegel)👏 "👏 👏 👏 😂
"Peserta seterusnya, ya berikan tepukan kepada miss Liana Kim Joon, peserta yang memakai nombor 29! 👏! Disertai oleh peserta yang memakai nombor 4, Miss Wanda Gorge 👏! "
"Baiklah, 5 peserta suda saya sebut! Lagi lima ada di tangan saya, siapakah mereka yang bertuah!?"
"Lisa! Lisa! Lisa!" Bukan main lagi si Kula sama Chil besorak di dapan pentas! Yalina apa kurang, siap 🔊 dia laung laung nama anak dia di sana! 👏 😂 adeiiii!
"Untuk tidak melengahkan masa, dipersilakan peserta yang memakai nombor 11, Miss Marina Wong naik ke pentas! Yeah! 😂 seterusnya Miss Catteren Zeno, yang memakai nombor 22 👏!"
"Woooohoooo piwietttttt!" Begitu lagi sorakan gemuruh penuntun di dewan!
"Baik, 3 peserta bertuah, siapa kah mereka!!?" Bilang Batris kasi laung kuat suara dia di pentas.
"Lisa! Lisa! Lisa!" Durang bilang lagi, ada yang katawa ada yang manangis. Yalina laitu sama Madonna. Bekibar kibar tu bunting durang pigang pigang tertera muka si Lisa itu kain rentang.
"Baikk! Seterusnya! Peserta yang memegang nombor 10, Miss Khaty Bulgi, disertai oleh peserta yang memegang nombor 13, Miss Elsie Diana Nano! 👏
Silakan naik ke pentas!"Woahh! Saya pun bagagar sini pentas mau kasi umum ini top 10 ah! Adui, bulum lagi final! HahahaH!" Katawa Batris sana pentas kasi kipas kipas muka dia pakai itu karatas ada nama peserta.
"OK, sa pun panat suda, jadi diumumkan peserta terakhir yang layak ke semi final! Peserta memakai nomborrrrrrr 7! Dipersilakan Miss Lisa Jessycca Gene Fedyles naik ke pentas untuk bersama dengan peserta top 10 Unduk Ngadau mengayakan pakaian traditional masing masing! Dipersilakan!"
Bersambung 😂
YOU ARE READING
SUMANDAK DUSUN TERAKHIR (Completed)
Short StoryPenulis : Fuukye js Bahasa : Sabahan Genre : Komedi Tags : berdikari / bersaing SINOPSIS KISAH seorang gadis yang tidak rupawan, Lisa Fedyles diberinama. Seorang gadis muda yang mempunyai keazaman tinggi untuk menja...