SDT FINAL
Penulis Fuukye js
Bahasa sabahan baku
Genre komediSesudah peserta top 10 mempergayakan pakaian traditional dengan gaya masing masing yang tersendiri, di depan para juri, maka mereka diminta naik kepentas semula dan beratur untuk balik ke bilik rehat di belakang pentas, kerana sebentar lagi akan diumumkan pemenang bagi pertandingan sungandoi pesta berkenaan.
°°°°
"Yeah! Sa dapat masuk oooo!" bapaluk paluk lagi Lisa sama Kula di bilik rehat. Nda lama tu, Yalina sama Madonna pigi menyusul.
"Apa sa bilang kan! Nah! Itulaitu, barkasan butul itu prodak kasi santik kau!" Debilang Yalina tapuk tangan lagi.
Tedingar la yang lain lain pasal itu prodak yang Yalina sabut sabut tadi.
"Ui Lina, apa juga bah yang kau kasi makan si Lisa itu, dari kurus karing, teda isi busul, sampai tasantik montok begitu??" Tanya Mama mama peserta Unduk yang lain.
Yalina misasangi sama durang, "si Rumpina baitu yang manjual itu prodak AIDARA, tu. Kasi basar susu sama pantat. Nah, korang tingu si Lisa, santik sudah kan?" Kagu, Yalina kasi puji butul sumandak dia.
"Ya bah, dari nda santik pigi santik. Kami urang ingat dia pigi oporasion." Mama mama tu Unduk bilang lagi.
"Adeii, manaada oporasion tu. Aiso ih tusin! Mau pigi KK pun, bekira kira sa tambang pulang balik. Ini lagi mau pigi luar nagara. Teda operate operate. Originol si Lisa itu!" Bilang Yalina mirodus suda tu muka.
"Ahh, ya la, jadi kanapa dia putih sudah tu?" Durang tanya lagi balik.
"Itu dia pakai itu prodak DG. Uii, bagus butul itu serum. Pakai 1 mingu, nampak suda kasan dia." Jawab Yalina. "Kalau korang mau, pigi talipun si Rumpina, sini sini juga dia tu." Yalina menambah kata lagi.
Bah, jadi sana la tu samua tu mama mama becerita pasal tu prodak.
••••••
"Masuk juga akhirnya kau top 10 kan, Lisa. Nda sangka ooo," Lele bilang time durang makan makan sana tu bilik rehat. Semua itu top 10 meningu Lisa.
Lisa sanyum sanyum sambil suap nasi bungkus yang Nonon kasi dia tadi. "Rejeki baitu, sa pun nda sangka juga bah. Masih takajut lagi ni. Hehehe!" Jawab Lisa, nikali sopan kunun dia bacakap sama Lele. Padahal tuari bukan main kasar dan sumbung lagi dia sama tu sumandak.
"Bah, kalau kau manang neri, jan lupa kama bayar utang kui kau sama sa," Debilang Ijin, dia pun masuk juga top 10.
"Don't be kuatir bah, Jien, nda sa lupa juga tu. Kalau teda dapat numbur pun nanti, sa suruh Nonon pigi bayar. Hohoho!" Jawab si Lisa disana.
"Deii, boipren kau juga jadi sasaran! Jadi, bila la korang kawin?" Kagu si Marina mananya.
"Doiii! Sampai sana pula soalan kau, Mar. Bulum lagi, naaaanti baru pikir pasal tu, ish!"
👏 👏
Tiba tiba Batris masuk di bilik rehat, " Bah siap siap kamurang aaa, sungandoi suda tamat tu kana kasi sampai hadiah semua. Tingal poh, Unduk. Teda fourth round neri, turus kana umum pemenang." Debilang, turus dia kasi 👍 sama durang tu top 10 sana, pastu dia kuluar.
"Aaaaahh!??" tebuka mulut samua tu Unduk, takajut neri durang teda lagi mau diperagakan di pentas nanti. Jadi, apa lagi, semua besiap siap dalam tu bilik. Bedebar jantung durang menunggu kana umum!
DILUAR, TIDAK JAUH DARI BILIK REHAT.
°°°°"Yakin saja bah, Lisa, " Nonon pigang bahu sumandak dia. Paluh si Lisa dia pigi lap lap, nakaramit suda sikit itu maskara di kirop mata dia.
YOU ARE READING
SUMANDAK DUSUN TERAKHIR (Completed)
Short StoryPenulis : Fuukye js Bahasa : Sabahan Genre : Komedi Tags : berdikari / bersaing SINOPSIS KISAH seorang gadis yang tidak rupawan, Lisa Fedyles diberinama. Seorang gadis muda yang mempunyai keazaman tinggi untuk menja...