Syirah terkaku memandang wajah sedih Charlos. Kenapa Charlos berkata begitu? Adakah....betul dia akan mati? Apa maksud dia?
Entah kenapa dada Syirah berombak kencang,seperti ada satu semangat membakar dirinya untuk meneruskan pengembaraan ini. Dan entah tiba-tiba dia berasa semangat untuk teruskan. Adakah sebab kata-kata Charlos tadi?
Dia menggenggam tangannya kuat lalu berdiri sambil matanya memandang Charlos yang ingin berdiri.
"Aku nak teruskan. Aku nak teruskan pengembaraan ini. Kalau aku tak teruskan.....aku dengan kawan-kawan aku mungkin tak boleh pulang semula ke bumi sebab itu aku nak teruskan pengembaraan dan aku nak selamatkan kota Iseland" berkobar-kobar Syirah bercakap lalu matanya teralih ke arah Albert yang masih lagi berjaga.
Albert memandang Syirah dengan terkejut..tiba-tiba je....
Lama kelamaan bibirnya melakarkan senyuman begitu juga dengan Charlos. "Kalau macam tu,pagi esok kita boleh terus berangkat" kata Charlos bersemangat.
"Kau tidur lah dulu,aku dengan Charlos akan berjaga. Maaflah,hari ni aku tak bawak kuda aku,terpaksa lah jalan kaki" Syirah hanya mengangguk mendengar arahan dari Albert.
Keesokannya,
"Sakit badan aku tidur dalam gua ni" Charlos tersenyum tipis mendengar keluhan dari mulut Alya. Memang lah tidur atas tanah menyakitkan,tapi yang lain tidak mengeluh sebaliknya bersyukur ada tempat untuk berehat.
Pandai mengeluh je Alya ni!
Kedengaran bunyi kuda dari luar gua. Mereka yang ingin tahu,keluar untuk melihat.
"Terima kasih Angelo! " suara Albert juga kedengaran dari luar gua dan nama seorang lelaki yang tidak dikenali.
Angelo? Siapa?
Alangkah terkejutnya mereka apabila sampai ke luar gua,beberapa ekor kuda berada di luar.
Dan....seorang lelaki yang tidak dikenali? Mungkinkah ini Angelo? Berpakaian diraja dan memakai sarung tangan,serta rambut yang bewarna perang coklat ala-ala anime itu tersangatlah macho di mata Piya.
Habislah kalau Piya dah jatuh cinta,memang dia akan pikat habis-habisan! Adakah Piya akan berjumpa cinta sejatinya di sini? Di kota Iseland?
"Kau ni dah kenapa?" Balqis menyiku Piya yang sudah terjerat dengan lelaki bernama Angelo itu.
"Aku rasa aku dah fall in love dengan mamat tu" Piya malu-malu memandang Balqis serta memukul-mukul bahu Balqis banyak kali.
"Malulah!" Kata Piya dan Balqis hanya memandang pelik. Apa jadi dengan kawan aku ni?
Ulfah dan Syirah hanya mendengar perbualan di antara Charlos,Albert dan lelaki yang tidak dikenali yang bernama Angelo itu.
"Terima kasih Angelo sebab tolong bawakkan kuda-kuda ni ke sini" Charlos menepuk-nepuk bahu Angelo,seperti kawan yang sangat rapat. Angelo hanya tersenyum manis.
"Tapi macam mana kau bawak semua kuda-kuda ni?" Albert bertanya.
"Aku guna jampi lah" Suara manis Angelo dapat didengari oleh mereka.
Boleh tahan jugak Angelo ni!
"Ehem! Kenalkan lah aku dengan mereka" kata Angelo menyuruh Albert atau Charlos memperkenalkan mereka berlima.
"Inilah penyelamat kota Iseland! "Kata Charlos bersemangat tapi masih tidak difahami oleh oleh Alya,Balqis,Ulfah dan Piya kecuali Syirah yang sudah tahu tentangnya semalam.
"Selamat berkenalan,saya Syirah" Syirah mendekatkan dirinya ke jejaka itu dan mula bersalaman tangan.
"Oh,saya Angelo. Louis Angelo. Selamat berkenalan juga. Saya harap dapat bekerjasama dengan anda semua" dengan sopan Angelo memperkenalkan diri.
Louis Angelo. Dan itulah nama jejaka yang sudah cairkan hati Piya itu.
YOU ARE READING
The History Of Iseland
Fantasy"Demi sebuah kerajaan Iseland. Kami titikkan darah kami untuk kemenangan!" Dan,sumpah itulah menyebabkan mereka terperangkap. ⚠️cerita ni merapu,kalau nak baca siapkan mental dan fizikal dahulu!