kebenaran di sebalik muka Albert

34 32 2
                                    

Syirah melabuhkan punggungnya di batu besar yang berada di tebing sungai itu. Kakinya mengguris-guris pasir. Di cuma rasa aneh,kenapa semuanya warna hitam. Pokok tak pernah ada yang berbunga,tanah pulak semuanya warna hitam,cuma air sungai je yang jernih sahaja airnya.

"Erm,Awak okay ke?" Tanya seseorang. Syirah mendongak perlahan kepalanya dan memandang jejaka tinggi di hadapannya.

"D..daniel" kata Syirah di sebalik nafasnya. Daniel tersenyum manis ke arahnya dan juga melabuhkan punggung di salah sebuah batu. Sedikit berjauhan dari Syirah. Tangannya sibuk melemparkan batu-batu kecil ke dalam sungai.

"Kenapa kau tanya? Kau rasa aku okay tak?" Balas Syirah semula. Tangannya berhenti dari melempar-lempar batu ke dalam sungai dan badannya menoleh ke arah Syirah.

"Mesti korang letih kan kena hadapi semua ni,esok ada cabaran lain pulak...mesti kau tak okay..kan?" Kata Daniel. Syirah hanya melafaskan keluhan. Tiada apa lagi yang boleh dia kata,yang hanya dia boleh lakukan ialah menamatkan permainan ni.

Syirah memandang Daniel. "Kau ni...dari daerah Sweet Chocolates jugak ke?" Tanya Syirah. Daniel mengangguk lalu berdiri dan datang ke arah  Syirah dan duduk di sebuah batu seiring dengan Syirah.

"Kau nak tengok macam mana daerah Sweet Chocolates tak?" Dahi Syirah berkerut. Macam mana nak tengok?

Tiba-tiba Syirah ketawa. "Kau nak buat lawak ke apa? Maaflah aku tak main lah benda-benda lawak  ni" kata Syirah,malas mahu melayan Daniel yang mengarut ni.

Daniel memandang Syirah dengan pandangan kau-tak-percaya?

"Meh sini aku buktikan" dengan tidak semena-mena Daniel  menutup mata Syirah dengan telapak tangannya.

"Hey--" Syirah terdiam apabila dia dapat melihat sesuatu di telapak tangan Daniel.

Seperti gambaran.

Matanya teralih ke arah kiri dan dia dapat melihat air terjun yang bewarna coklat dan apa yang paling mengejutkan,air terjun tu memang diperbuat dari coklat.

Macam mana......? !



Albert me'rileks'kan dirinya di sebuah tasik berdekatan dengan kawasan rehat mereka.

Sedang dia seronok berehat...

Pap!

Sesuatu hinggap di kepalanya membuatkan dia terjaga.

Apa lagi,mengadu kesakitanlah si Albert tu.

Dan benda yang hinggap di kepalanya itu ialah sebuah batu yang agak bersaiz sederhana.

Albert memusingkan kepalanya.

"Asal dengan kau ni Balqis? Kau ingat kepala aku ni besi? Hah? " Albert tidak marah cuma marah lah jugak.

Sakit kut orang lempar batu!

Balqis sudah menangis di dalam tawanya. Sungguh lawak bagi dirinya.

"Maaf Albert,aku ingatkan hantu tadi" sengaja Balqis menyindir Albert.

Albert memandang Balqis hairan. Dia memandang Balqis dengan muka kau-nak-sindir-ke-atau-kau-saja-nak-rapat-dengan aku?

Balqis melabuhkan punggunya di tepi Albert. Sisa baki ketawanya masih lagi ada.

"Hah kau duduk kat aku ni kau nak apa? Nak kehangatan?" Tanya Albert sambil keningnya menari-nari.

Balqis sudah pun memuntahkan segala isi di dalam perutnya. Apa benda Albert ni? Tak masyuk betullah!

"Jap,kau ada masalah mental eh? Tolonglah! Sekali lagi kau buat macam tu,ni aku bagi!" Balqis mengangkat batu yang lebih besar dari tadi sebagai bahan ugut.

Albert langsung tidak gentar. Dia tahu,Balqis ada hati kat dia. Ahaks!

"Aku rasa aku dah matilah" riak muka Albert kelihatan sedih.

"Asal kau ni? Kau hidup lagilah! Jangan mengarut leh tak? Chill la bro!"

Yes! Finally,Balqis terkena dengan Albert.

Albert tersenyum sipi.

"Aku ingatkan aku dah mati sebab ada bidadari di tepi saya. Ahaks! Akhirnya!" Albert bersorak keriangan. Terkena  jugak si Balqis ni!

Balqis yang sudah geli-geleman menumbuk-numbuk bahu Albert sekuat-kuatnya.

Dia lemah bab-bab Pickup line ni. Geli! Tau tak? Geli!

Siapa geli pickup line? Geng Balqis. Author geng Balqis.

Pernah masa dekat sekolah,ada sorang laki ni buat pickup line dekat dia,habis pengsan dibuatnya. Dia memang tak tahan!

"Kotor lah kau--" percakapannya terhenti. Matanya membesar.

Eh,jap pickup line?

"Albert,tadi yang kau buat tu pickup line kan? " tanya Balqis,dadanya laju bergerak.

Albert mengangguk hairan.

Makin laju dada Balqis bergerak.

Ini membuatkan dia berfikir.

MACAM MANA ALBERT BOLEH TAHU PICKUP LINE SEDANGKAN DIA HIDUP DEKAT DUNIA ISELAND?! MACAM MANA DIA TAHU PERKATAAN PICKUP LINE TU?!

Mata Balqis bulat memandang Albert.

"Albert,kau pernah tinggal di Bumi ke?"

"Apa maksud--" serta merta riak wajah Albert berubah.

Dengan satu ayat pickup line semuanya sudah berubah.

"Albert! Jawab! Apa semua  ni? Kenapa?! Apa jadi ni Albert?! "

Dan.......


Prak! Prak!





Batu dihempap ke kepala Balqis. Dan orang yang membuatnya ialah.....















Albert.







"Maafkan aku Balqis. Aku pun macam kau"


Mata Balqis menjadi semakin kabur. Ayat terakhir dari mulut Albert membuatkan dia pasrah.

Air mata mula mengalir di pipinya. Apa maksud ni? Tolong terjemah sorang!

Dan lama kelaman matanya gelap.


Albert memandang sekeliling dan dia melepaskan keluhan lega.








Korang rasa Balqis mati tak?

Hai semua! Ni yg last sy akan update sbb bulan dpn dh nk exam!! Kalau sy update tu maksudnya sy rajin lah tp kalau sy tk update sy malas lah tu.....

Tp kalau nk sy sambung kena vote byk-byk lah okay??

Update utk next chap dlm perbincangan dgn cermin.

Adios!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 11, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

The History Of IselandWhere stories live. Discover now