S E M B I L A N

29.8K 170 2
                                    

Manusia, pabila berjanji semuanya manis. Tapi bila sampai masa untuk menunaikan, liat sungguh. Lebih liat dari isi daging yang belum masak. Aku masih ingat satu janji yang pernah diberikan oleh seseorang kepada aku.

"I janji dengan you, I akan ada dengan you sampai bila-bila. I janji dengan you, I akan jadikan you perempuan paling bahagia dalam planet ni. Trust me."

Janji ni yang dilontarkan kepada aku tanpa rasa serba salah. Tanpa rasa berat hati. Tapi sekarang?

F L A S H B A C K  S T A R T S

"Teng. Kita ni macam mana eh?"
"Macam mana apa? Kita dua kawan je lah."
"But, kawan tak tidur sama-sama. I mean, we literally hook up few times. Masih dianggap kawan ke, Teng?"
"Habistu you nak kita proceed into some kind of relationship ke? I don't do commitments duh. Plus, I selesa macam ni. Selesa kita kawan. Bila-bila masa kita nak hook up, kita hook up. Kalau takda, takdalah. Not heart feelings."
"You memang anggap macam tu?"
"Yaaaa of course! Kan dah cakap, I don't do commitments. Leceh la. Nanti nak kena ingat tarikh anniversary, birthday bla bla. Semak. You tangkap cintan dengan I ke?"
"Eh takda lah. What for? I'm just your fuck buddy right?"
"Fuck buddy? Boleh lah. I prefer friends with benefits. Well, no strings attached hahahaha."
"Yaa, friends with benefits. Thanks for clearing the air."
"Takda hal lah, member-member."

E N D  O F  F L A S H B A C K

"Princess? Yuhuuuuuu!"

Meja dihadapanku ditepuk. Aku tersentak.

"Shawn. Hi. Lama dah sampai?"
"Tak lama. 10 minutes duduk depan you. Tak notice I. Jauh menung? Renung masa depan ke?"
"Eh no lah. Teringat something."
"Nak share ke?"
"Ha? Nanti lah. Belum ready hahaha."
"Takpe. Take your time. Ambil ruang untuk berfikir dan bernafas. You'll do fine."
"Thanks. Eh dah order ke?"
"Belum. Tunggu you. Kejap i panggil waiter."

Shawn Tan. Kalau lah kau tahu siapa sebenarnya aku. Bagaimana kehidupan aku sebelum kau kenal aku. Semestinya kau takkan langsung mahu bersua muka dengan aku.

"Princess I, nak makan apa?"
"Can I have one cold water and asam laksa please?"
"Okay. I nak mee udang dengan ice lemon tea. Thanks."

Kedua tangan aku digenggam erat.

"Jules. Kenapa ni? Meh lah cerita dengan I."
"I okay je. Takda apa."
"I know you. Siapa buat sayang I ni?"
"Takda lah. Can I ask you something?"
"Sure. What is it?"
"Do you think someone is worth the wait?"
"Of course. Every human being deserves is worth it. God ain't creating something that only brings pain."
"But why certain people does brings pain to you?"
"Its all about them. They created themselves like that. Whatever pain that they bring to you, they are the one who fills it."
"You think so?"
"I know so. Come on. If you rasa you ni tak berguna, then think again. If you rasa you're not worth the wait, then think it thoroughly again. Maybe you haven't met the right person on the right time. Or maybe, there is some kind of life lesson that God wanna show to us. When we make mistakes, we learn from it. Correct?"
"Yeah. Kalau tak kena buat salah, kita taktahu. Kena buat salah dulu, baru kita sedar. Then lepastu, jadi kan pengajaran and jangan buat lagi."
"Good. Now we're talking. Look, just because someone doesn't cherish you in their life means you're not worth the wait. Like I said, maybe its just not the right person."

Air yang dipesan tadi telah sampai. Shawn menyisip seteguk airnya dan menghela nafas.

"Thanks Shawn. For the pep talk."
"No worries. I tahu apa yang you rasa. And its okay, its fine to feels insecure."
"Eii pandai pandai je cakap I insecure."
"Oh bukan eh? Hahaha salah la ni?"

Segala berat yang terbuku dihati lepas dengan serta-merta. Mungkin ada betulnya apa yang diutarakan oleh Shawn tadi. Mungkin aku kena mula utamakan diri aku sendiri. Bukan letak orang lain dahulu baru diri aku.
Kami berdua menikmati makan tengahari sambil memerhati gelagat orang sekeliling. Kami saling bertukar pendapat dan setakat ini, pendapat Shawn sungguh berasas.

"I feel like I already know you for quite a while, Shawn."

Dia tersenyum. Ya, senyuman itu yang aku tunggu.

"Mungkin we were meant for each together kot."
"Very funny hahahaha."
"Who knows. Kan?"
"Maybe...."

Kami berdua saling bertukar senyuman. Yang aku tahu, ada satu rasa yang sedang menguntum dalam jiwa aku. Adakah Shawn rasa benda yang sama?

Ruang Kita - COMPLETEDWhere stories live. Discover now