L I M A

35.4K 183 1
                                    

"Excuse me. Is Shawn here?"
"Yes. I'll call him for you. Sekejap ya."
"Ok thanks."

Aku duduk dipenjuru kedai, berdekatan dengan tingkap. Melihat ke luar tingkap, banyak betul pasangan bercinta. Berpegangan tangan, memeluk erat tubuh. Indahnya bercinta. Aku terfikir, bagaimana kalau aku sendiri berada ditempat mereka? Bercinta. Berkasih sayang. Adakah ia akan jadi seindah yang aku sangka?

"Jules?"

Lamunan aku terhenti.

"Shawn, hey."
"You cari i ke? Kenapa?"
"Oh tak. I nak tanya. What time will you finish your work today?"
"Aaaaaa 7pm. Lagi 30 minutes. Kenapa?"
"Oh. I'll wait for you then. Lets go grab some dinner afterwards. Nak tak?"
"Sure. I would love to. But didn't you say you with your mom just now?"
"I was but she's off to dinner with her clients or whatever hahahaha. Boleh tak ni?"
"Boleh. Let me finish my work first then kita pergi makan okay?"
"Okay."
"You look gloomy. Okay tak ni?"
"Okay je. Dah pergi kerja. I tunggu sini."

Shawn tersenyum manis. Dia cuit hidung aku lalu kembali kepada stesen kerjanya. Aku tersentak. Senyumannya, lirik matanya. Kenapa buat dada aku berombak? Jantung aku berdegup kencang. Seolah-olah aku baru lepas berlari.

"Excuse me, Miss. Shawn asked me to send this to you. He said hope you will no longer have such gloomy face on this beautiful evening."

Barista itu meletakkan sepinggan chocolate mudpie dihadapan aku. Memang jenis aku, bila dihidangkan benda yang manis aku akan serta merta jadi hyper dan energetic. No more gloomy face.

"Thank you."
Aku tersenyum nipis.

————————————————————————
"I'm done with work. You nak makan dekat mana?"
"Tapak Urban boleh? Ala tapi I punya kereta dekat campus. Takpe lah. Dekat dekat sini je. Boleh?"
"Ish. Tapak Urban it is. Jom. Naik kereta i. Nanti later kita singgah campus ambil kereta you okay?"
"Okay then."

Kami berjalan menuju ke parking lot. Aku masuk ke dalam perut Honda Jazz kepunyaan Shawn dan kami berlalu pergi meninggalkan pusat membeli-belah itu.

TAPAK URBAN STREET DINING

"Lama gila i tak lepak sini. Last dulu lepak dengan Te......."
"Teng? That boyfriend of yours?"
"Shit. Dia bukan boyfriend i lah. Dia best friend je. Kita kawan since kecik. Dia ada girlfriend dah."
"Oh really? Jealous tak?"
"Pffft—— why should i?"
"You should. I can see it."
"Obvious ke Shawn?"
"Ye. Obvious sangat."

Aku menutup muka aku dengan kedua tapak tangan aku.

"I taktahu lah, Shawn. Dulu, he always makes me feel......whole. Dia tu, dunia I. But why on earth he don't even notice me?"
"I tak rasa dia tak notice. He did notice. Cuma dia dah set boundary yang antara you guys mesti not more than just a best friend."
"Hmmm faham. So maksudnya, I kena move on lah ni?"
"Well, if holding on gives you a lot of pain and pressure, I sugges you better let it go. Just for your own good."
"Jeez Shawn. Are you a psycho? How come you can read my mind?"
"No I don't. I just imagine myself being in your shoes. Thats why I know."
"You're so sweet."

Tiba tiba, telefon bimbit aku berbunyi.
TING! TING!

Mother ♥️; Darling, I need to go to Perak tonight. Tomorrow got meeting with one clientalè. Sorry sayang. Be safe. Jangan balik lewat! Love you 😘

"Ughhhhh Mother ni!"
"Why?"
"My mom. Dia kena pergi Perak malam ni. Esok ada meeting dekat client."
"So? What's the hassle?"
"Masalahnya, I got no keys. Spare keys rumah dekat rumah la. Leceh lah."
"You can crash at my place. You ada class ke esok?"
"Got but I nak skip. Letih la. Been having rough nights."
"Great. Esok I offday. Tidur rumah I lah eh?"
"You takda housemate?"
"No lah. I menyewa sorang. Studio aparment kan."
"Ohhh. Tak susahkan ke?"
"No lah. Okay je. But first, we go and take your car okay? Nanti kena clamp pulak."
"Okie dokie, thanks Shawn!"
"Don't mention it. Finish up your food then kita gerak."

————————————————————————
"You sure you fine with me crashing in your place today?"
"Not a big deal lah. Lagipun I sorang. Takda orang lain.  Ada kucing je dekat rumah."
"Wow. A cat person."
"Hahaha just some stray cats I found. Bawak balik. Boring takda kawan."
"Faham."

Kami masuk ke dalam lift dan Shawn menekan butang 22. Rumahnya di Tingkat 22. Sesampai sahaja diatas, dia membuka pagar rumah dan membiarkan aku masuk dahulu.
Kemas sungguh rumah. Bukan tipikal rumah lelaki bujang yang bersepah. Aku rasa dia mesti ada OCD atau dia ni Marie Kondo reincarnate.

"Kemasnya rumah."
"Bila rajin, kemas lah dia. Bila malas, lingkup. Macam kapal karam. Nak air?"
"A glass of cold water je lah. Banyak minum manis hari ni. And makan manis too."

Aku mengerling Shawn. Dia ketawa kecil.

"Ala sorry lah. Gloomy sangat muka you. That's why I bagi makan cake. See, dah happy."
"I actually against anything related to chocolate tau."
"Why is that so?"
"Chocolate turns me o————fuck me!"
"Hahahahahahahahaa. Sumpah lah?"
"Shit. I am not suppose to tell you that!"
"Chill. Your secret is safe with me. Duduklah dulu, I nak mandi. Lekit lekit badan. If you feels a little bit hot or already turn on, you're invited to join me in the shower."
"SHAWN TAAAAAANNNN!!!!!!!"

Dia berlari meluru masuk ke dalam bilik mandi sampai ketawa besar. Aku tercengang, dibiarkan speechless........dan ya, aku dah turn on.

Ruang Kita - COMPLETEDWhere stories live. Discover now