الحلقه الثانيه ( احتكاك قاسى )

7.2K 78 12
                                    


" الحب كلمه غير موجوده فى قاموس الرجال "



نجمه : طظ
اياد ممسك ذراعها : انت اتجننى يا بتاع انت ولا اى !!
صفعته نجمه على وجهه وقالت : انت اتجننت انت اذاى تمسك ايدى انت فاكرنى ذى البتوع اللى تعرفهم ولا اى احمرت عينها بشده .ثم ذهبت وتركته مذهول ما حدث كما انه يشيط غضبا فكيف لحثاله كتلك ان تصرخ فى وجه اياد العودى هى اخطات وعليه معاقبتها .
وعلى بعد عده امتار كان هناك صحفى قد صور بصدفه كل شيئ .
...............................................
عادت نجمه الى البيت ويبدو على وجهها الغضب الشديد جدا سالها محمود بلهفه : مالك يا بنتى
نجمه : لاشى جدى كل شيئ على ما يرام .
محمود : حقا !!؟
اجل جدى بالتاكيد انا بخير
محمود : انا جائع يا امرأه ؟! ماذا اعدتى لنا على الغداء
جدى لقد اتيت لتو يا الهى لم اغير ملابسى حتى
محمود: انا جائع جائع جااااااائع
نجمه بضحكه : حسنا حسنا ما الذى تريد ان تاكله يا جدى الغزيز ؟!
محمود : اى شيئ من صنع يداكى الجميلات تلك ولكن اعملى حسابك ان خالك فتحى قد ياتى على الغداء اليوم .
نجمه : لماذا ؟! لحظه اهو اتى لاجل الارض يا الهى اولم ينسى الى الان !!!!!! محمود : عاوز محشى كورمب على الغذا يا نجمه
نجمه بتذمر : جدى ارجوك اولم تقل منذ ثوانى اى شيئ افعله سيعجبك
محمود  : ما انا لما فكرت فيها لاقيتك هتعملى مسقعه وانا ذرغت مسقعه انا عاوز محشى .
.................................
فى مكان اخر فى احدى شركات العدوى .
اياد صارخا : انت اذاى تنقله فى مكان تاتى وتيجى بكل دم بارد تقولى
احمد : يا حبيبى افهم الراجل بيتقدم لحبيبته عشان الجواز  كل ذمبه انه اتقدم لها هنا فى شركات العدوى .
اياد : وانا ذمبى اى اشوف المنظر ده
احمد : اهاااا يعنى انت تدخل المكتب فجاه من غير احم ولا دستور وكمان تطرد الراجل وتخسره اكل عيشه طب يذمتك ترضها مش حاسس بظل نحيته .
اياد بتذمر :  هو ده قانون شركتى اللى يدخل الشركه دى ينسى الحب والغرام والهبل ده انا مش ناقص حرقه دم واللى مش عجبه الباب يفوت جمل مااااشى .
احمد مهدئا : خلاص تمام مفيش حاجه حصلت  المهم عملت اى فى الثفقه الجديده .
اياد : ولا حاجه
احمد : نعم .
ما انا قابلت وحده زفت حرقت دمى على الصبح فمرحتش الصفقه عشان منخسرهاش .ما تروح انت يا احمد .
احمد : لا يا عم انا مش فاضى خالص .
ثم قال فى نفسه . انت عاوز نانسى تدبحنى ولا اى .
رن اياد الجرس لتدلف السكرترى ( ايه )
ايه : ايوه يا اياد بيه فى حاجه ؟!
اياد : ايوه حدديلى ميعاد جديد مع الوفد الامركى وهاتيلى الملف اراجعه بسرعه وهاتى كوبايه لمون لاحمد يهدى اعصابه وعاوز عصير مانجا ولما تخلصى تيجى تقوليلى المواعيد بتاعت النهارده .
خرجت ايه من المكتب متغاظه من اسلوب اياد وكثره طلباته فهو دائم الطلب ويطلب كثرا وكثيرا وكيرا
(ايه ) ايه مكى هى فتاه بدينه ولكنها بيضياء كالحليب وكسوله وكسوله وكسوله وتحب الضحك مغرمه بقصص الحب تحب ابن العدوى احمد وهى فى عمر ٢١ سنه  كما انها تتمتع بحس فكاهى رائع .
........................................
اسماء : ايوه يا ست زفت ده كله نص ساعه وراجعه يا اسماء دى كلها فى نص ساعه ايش حال انك بتعملى مسقعه يا هانم كان زمانى خللت هنا ولا اى .
نجمه بضحكه : اهدى يا ستى والله ابدا انا كنت فعلا ناويه تبقى نص ساعه واعمل مسقعه واخلع بس سى جدو مصر اعمله محشى ومش اى محشى الا محشى كرومب .
اسماء : الله ابقى افتكرينى بحاجه بءه دا حتى انا بحبك اوى اوى اوى 
نجمه بضحكه : ملشى ماشى ان شاء الله
اسماء والله باين عليا هاكلك انت .
نجمه : لالالالا هجيب هجيب وانا جايه السوبر ماركت هجيب .
اه صحيح انا جالى شغل تصميم وبناء جداد لنج بس بفكر ارفض
اسماء:  اشمعنا !!
اولا العرض من خالوا فتحتى عاوزنى ابنى قطعه الارض اللى كان واخدها من تيته الله يرحمها و كمان بيقولى خليها على زوئك يعنى بما انى بحب هندسه الديكور وكده .
ايوه يعنى هتعملى قطعه الارض دى اى
نجمه : تخيلى
اسماء : ايوه تخيلت مفيش حاجه جت فى دماغى .
عاوزنى اعملها ملاهى يا ستى اسماء : الله طيب هترفضى ليه يا هبله دى هتكون صفقه حلوه عشان حتى تعرف نجيب العسل للماركت بما ان فلوسك كلها فى السوق فدى هتكون النقطه الفاصله هيطلع مبلغ حلو وكده ندخل حاجات كتير الماركت .
نجمه : مش عارفه هفكر  المهم اتخانقت حتت خانقه ادام الماركت انما اى تجنن
اسماء الله احكيلى احكيلى
نجمه انا فى الطريق لما اوصل هحكيلك يا جميل .
...............................ً.................
اياد بحده : بصو خلاص الموضوع انتهى لو حد فتح معايا موضوع الجواز ده  انا هسيب لكم البيت وههاجر هروح اعد فى اى حته ان شالله يكون المكتب بتاعتى ثم ضرب على السفره بكلتا يديه وقال : مفهوم
يارا بحده : اياد  متنساش انك بتكلم ماما عيب كده وبعدان هى نفسها تشوف عيالك بتعاقبها بغيابك عشان نفسها تفرح بيك .
اتجه اياد الى والدته وقبل يداها وقال بحينه : اسف يا امى انا فعلا اسف بس انا مش عاوز اتجوز اولا متخلقتش لسه اللى تحمل اسم اياد العدوى ثانيا يا امى هناخد اى منهم غير وجع القلب والعياط بليل ولسه لما تجى تخلف هتصحينى فى غز النوم ثم قال بصوت ساخر : يا اياد بولد يا اياد بولد هو انا ناقص يا امى مش كفايه عليا انسه يا يارا العسل دى .
................................................
اشرقت الشمس تعلن عن قدوم يوم جديد وامل جديد
استيقظت نجمه على صوت اسماء : نجمهااااااااا نجمااااا يا الله انا مش مصدقه نفسى اسم الماركت بتاعتنا اتنشر فى كل الصحف وطلع على التلفيزيون .
نجمه بصوت ناعس : ماشى ماشى الف مبروك سيبينى انام بؤه وارحمينى
اسماء لاء اسمعى كا انت طلعتى انت كمان على الملئ هيهيهيهيه نجمه بفزع : اى اذاى انت اتجننى اذاى يا الله
اسماء بصى حتى . اشارت على على صورتها ولكنها كانت تصفع احدهم وكان مكتوب  ( اياد العدوى يصفع من قبل احدى الفيتيات لرفضه لها عرض الزواج وذهابه بدون مبالاه لها ) لاحظت نجمه ان وجهها لم يكن ظاهر  .
انا وشى مش باين الظاهر ان الصحفى اللى عمل كده يقصد الل. اسمه اياد ده ثم امسك بالوساده وانهالت عليها بالضرب بتصحينى من النوم ليه يا زفته ها .
.....................................
فى المكتب حيث اياد .
اياد : انا عاوز الصحفى ده يعمل حادثه بسيطه كده كقرصه ودن على اللى عمله بس عاوزها بسيطه يعنى كسر اليد اللى كتبت عنى كده مع تخذير بسيط انه لو اتكرر يبقى البقيه فى حياته وكمان بعد الحادثه ابعته لاهله مبلغ من المال ثم ابتسم : يعنى كتعويض . مفهوم يا منير ولا اعيد تانى .
منير مساعد اياد : ايوه طبعا مفهوم اى اوامى تانيه يا اياد بيه ؟!
اياد لاء بس ابقى ابعتلى ايه .
منير تمام
.............................
فى الخارج .
منير : اياد بيه عاوزك يا ايه .
كانت ايه تحتسى الشاى باللبن وتشاهد فيلم اخر ديك فى مصر
ايه : يوووووه هو الراجل ده ميزهقش ايه ايه طول النهار مورهوش غير ايه ما هو فاضى ربنا يبعتلك اللى تشغلك وتحل عنى بءه .
منير : بتقولى حاجه ايه : لا انا داخله اهوت يا خويا روح شوف شغلك انت .
.........................
دخلت ايه المكتب : ايوه يا اياد بيه فى حاجه حضرتك عاوزها كانت تتحدث وهى تنضغ اخر قطعه فى السندوتش .
اياد بحده : هو انا بلعب معاكى هنا ولا اى انت جايه وانت بتاكلى. هو انا فاتحهولك مطمع ولا اى يا هانم .
ايه : يا اياد بيه .....
اياد ولا كلمه مخصوم منك ١٠ ايام ومش عاوز اسمع ولا كلمه زياده واتفضلى يا هانم قولى عندنا زفت مواعيد ايه النهارده .
ايه بضيق حاولت اخفاء الشندوتش : عند حضرتك مقابله مع شركه الجراحى  النهارده الساعه ٩ .و
اياد : خلاص لما نخلص الاجتماع يبقى يحلها حلال اقفلى بوئك ده شويه
ايه فى نفسها : يا بايى عليك هو انا لسه اتكلمت .
اياد : مستنيه اى اخرجى ولا تحبى اعزمك على اتنين لمون ؟! .
ايه باحراج : اه لاء اصدى ماشى ثم خرجت
ايه متمتمه : لسه الشهر اللى فات خاصملى خمس تيام عشان شاف الشاى باللبن على مكتبى منه لله نفسى اخد شهر على بعضه .
.........................................
نجمه : خلاص انا هروح اطربق الدنيا على دماغه عشان يعرف كويس يعنى اى يلعب مع نجمه الجراحى دا انا هوريه.
اسماء : يا بنتى هو انت بتقولى يا شر اشتر يا اشتر هو الراجل كلمك دا انت حتى صورتك مجتش هتروحيله ليه
نجمه : هو كده انا شيطانى بيقولى اوعى يا بت يا نجمه الموضوع يعدى على خير لازما تروحى تطربقى الدنيا على دماغه .
اسماء : اسوط ايوه هتطربيقها اذاى يا شاطره .
نجمه مش عارفه بس المهم هروحله وخلاص .
نجمه انت مش فاضيه يا عسل لازما تروحى لخالك النهارده .
نجمه : يا فالحه الساعه الوقتى ١٠ انا هروحله اطربق الدنيا على دماغه وهاجى على طول اروح اشوف خالى ده .
اسماء : يعنى مصممه يخربيت عنادك ده يا شيخه 
: نجمه : ايوه . انا لازما اطربقها على دماغه  .
..................................
ذهبت نجمه الى الشركه
الحارس مين حضرتك .
نجمه : نجمه الهوارى
استغبر الحارس جدا ثم قال : ايوه اتفضلى
وعند ذهابها : قال صاحبه : والله عشنا وشفنا راحه بعد الاجتماع ما خلاص هيخلص اهو 
دلفت نجمه الى الشركه واخذت تجمع معلمومات عن اياد الهوارى كان لديها احساس ما ان الامر لم يتوقف على مجيئها هنا بدون حساب وعلمت ان ايه هى مديره اعمال اياد وليست فقط مجرد سكرتيره له هى  تعرف كل شيئ عنه حتى مواعيد اكله .
..................................
حينما وصلت نجمه الى الطابق الموجود فيه اياد كان جدها قد نزل من المصعد المجاور ولسوء الخظ لم يتقابلى او لحسن الحظ لانها لم تنسى انه سلب من اخيها التوئم الوحيد .
ابتسمت نجمه عندما رات ايه فهى قد عرفتها بسهوله فكما حكى عنها الموظفين سمينه ولا يكف فمها عن اللعب بالطعام .
نجمه برقه : فين اياد يا ايه .
ايه بستغراب : اياد بيه جوه حضرتك عوز........
لم تكمل حيث دخلت نجمه المكتب خاصته بسرعه كبيره.
دخلت ايه ورائها باقصى سرعه وقالت اسفه يااياد بيه دى مسبتليش فرصه حتى اكمل كلامى معاها
نجمه بحده لاياد : على فكرا حضرتك واخد مقلب فى نفسك كبير اوى وكمان مش محترم عشان تخلى حد يكتب عنى فى الصحف دى وانت كمان فأر مجارى هل جننت لماذا تعتقد ان هناك انسى تريد الزواج باحمق مثلك هل انت مجنون .؟!
اجتمع كافه الموظفين على صوت نجمه الذى يكاد  يصم الاذن رغم انه رقيق لكنه عالى بشكل ما .....
اياد : وهو يضع قدم فوق الاخرى : اهلا شوف اذاى انت جيالى بنفسك عندى عشان تقولى على حاجه ذى دى رغم انك مجاش اسمك فى الجرايد ولا حتى صورتك اكيد دى وحده من الاعيب الناس القذره اللى ذيك ويله يا شاطره عشان عندى شغل . قال ذالك وهو يقترب منها حتى التصقت بالحائط خلفها .
نجمه بصوت عالى : ما هو انت لو كنت راجل مكنتش زاوتنى فى الحيطه ذى الكتكوت المبلول كده وراحت دايسه على رجله وخرجت برا المكتب جرى .ووصلت الى المصعد باقصى بسرعه .
اياد حاول اللحاق بها ولكنه وجد ان الامر لم يفيد فهى اختفت من الطابق باكلمه .
اياد بصوت جمهورى : عاوز جاردل مليان مايه وتلج بسرعه وعطلوا البوابه بتاعت الخروج .
ايه : عاوز اى يا فندم
اياد : بقولك جاردل مايه تلج واحسنلك بسرعه يا ايه بدل ما اخصم المرتب كله منك الشهر ده .
ظل اياد ينظر الى كميرات المراقبه بتدقيق وهو ممسك بالاناء الكبير الذى يوجد به ماء عفنه وتلج
ملحوظه هم فى الشتاء
استغبر اياد من تاخرها ولكن فجاه ظهرت على الشاشه وهى تخرج من بابا الشركه ثم هوووووووووووووووووووووووووووب .
سقطه الماء العفنه والمثلجه فوق راس المسكينه  بمعنى اخر استحمت حمايه لوز اللوز . ولتليها بعد ٢ د ورقه كتب فيها ...........

...................................
رايكم .
توقعاتكم .
النقد


سيخضع لى غرورك حيث تعيش القصص. اكتشف الآن