Epilog : Poseidon
Gelar sahaja namaku Jeon Jung Yoon. Aku anak tunggal. Tiada adik beradik dan tinggal bersama eommaku, Jeon Yoon Ji.
Umur aku pula sepuluh tahun. Usah bertanya umur eommaku itu. Umur sahaja sudah mencecah awal 30-an tapi jika kau pandang, mesti sangka dia itu kakakku.
"Ingat pesan eomma. Jangan keluar langsung. Pegang janji arasseo?"aku menggangguk patuh. Serentak dengan itu, kucupan eomma berlabuh di dahi serta kedua belah pipiku.
Rasa disayangi tu terlalu kuat walaupun appa tiada di sisi kami berdua.
Siapa appa? Aku menggeleng keseorangan. Kertas lukisan terukir potret wajah seseorang aku keluarkan dari bawah katil.
Senyuman lebar menguntum di wajah. Aku gembira sangat. Muka kacak appa aku tenung dengan penuh khusyuk.
Kata eomma, hari ini ulang tahun kelahiran appa. Aku juga tumpang rindu seperti eommaku.
Entah bila ada rezeki untuk bertemu si dia. Buah hati pengarang jantung eomma dan kesayangan kami berdua.
Jemari kecilku mendarat di atas potret tersebut. Meletus gelak tawa kecil tatkala kawasan atas bibir appa aku lakarkan bentuk misai separa tebal.
Barulah nampak hensem. Ada misai pun appa tetap kacak. Patutlah eomma makin sayang!
Aku teringatkan pesanan yang eomma seeing titipkan kepadaku setiap bulan.
'Appa rindu kamu. Eomma harap Jung sabar tunggu appa pulang.'
Pensil kayu hitam itu aku letak semula ke atas meja. Mataku merenung kepulan awan yang berubah gelap.
Dengan gelabahnya aku bangun, payung yang ditinggalkan eomma secara tidak sengaja aku capai lalu pintu gelongsor aku buka perlahan.
Nanti eomma demam. Aku takut appa sedih.
Ayuh Jung Yoon, lari sepantasnya!
----
Langkah kaki kanak-kanak lelaki itu terhenti buat seketika. Mata bundarnya membulat tika deria penglihatannya memandang sesuatu.
Eommanya sedang duduk di atas batu berhampiran kawasan air laut. Hendak menegur tapi kata-kata bagaikan tersekat di kerongkong.
Kepulan awan bertambah gelap dan mendung. Ombak kian mengganas. Namun, eommanya tetap setia di situ.
Telapak tangan Yoon Ji dihulurkan ke arah hadapan. Anak lelakinya yang masih menyorok di sebalik pokok itu diam terkelu tanpa suara.
YOU ARE READING
[C]Poseidon | JJK
FanfictionAku bintang terlarang yang kau inginkan. End: 16/12/2019 Art: Anis