B A B 02

10 1 0
                                    

Aku terjaga bila terdengar bunyi bising dari luar pintu bilik yang tak tertutup rapat. Aku pun keluar sebab nak tahu kenapa mak dan abah nampak tergesa-gesa.

"Kak, nanti kunci pintu. Mak dengan abah nak ke hospital." kata mak sejurus melihat aku yang mamai menggosok mata keluar dari bilik. Aku hanya menurut tanpa banyak tanya dan menghantar mereka sehingga ke pintu utama rumah flat ini. Aku menutup pintu dan pagar setelah mereka berdua pergi. Mungkin kenalan abah yang dimasukkan ke hospital.

Dikerling jam didinding. Jarum jam pendek menunjukkan angkat 11. Aku masuk ke bilik semula. Daripada sambung tidur, aku mengambil telefon pintar milik aku disebelah bantal. Simbol internet dibirukan dan semua notifikasi instagram, whatsaap pun secara automatik masuk.

Aku lebih tertarik untuk buka aplikasi instagram dan buka akaun @aideen.dee. Macam familiar kan. Ya itu akaun abang Danish. Akaun crush aku. Akaun orang yang aku suka dalam diam. Aideen Damien, 28 tahun dan sedang berkhidmat sebagai guru praktikal di sebuah sekolah rendah tak jauh dari taman perumahan ni. Aku tersenyum sendiri melihat gambar-gambar dia bersama-sama anak muridnya. Hensem.

Tapi- aku kena move on. Dia dah bertunang dah pun sebelum aku kenal dia dan dah nak nikah hujung minggu ni. Dari tingkatan satu aku berkawan dengan Kai dan Danish, dari kali pertama aku jejakkan kaki beraya ke rumah Danish, dari kali pertama aku lihat abang Aideen. Perilaku dan bahasa dia amat cantik. Ya allah, tolong kuatkan aku.

Mungkin memang dah tertulis aku hanya mampu mengcrushkan dia untuk lima tahun. Sungguh aku cemburu dengan perempuan yang dapat hati dia. Untuk lima tahun ni juga aku pendam perasaan ni tanpa beritahu siapa-siapa walaupun Kai selalu menembak yang aku sukakan abang Aideen tapi aku menafikannya. Biarlah hanya aku dan tuhan yang tahu.

Hurm lama juga aku berkhayal. Tak sedar esok nak kerja. Untuk yang pening semalam tengok aku macam masih sekolah, tengah belajar, buat study group apa semua. Aku dah habis spm dua minggu lepas dan sekarang aku tengah kerja kat kedai jual baju. Kai masih meneruskan bisnes atas talian dia tu sejak tingkatan empat lagi dan Danish sekeluarga sibuk menguruskan majlis kahwin abang Aideen. Khabarnya bakal isteri abang Aideen tu orang Johor. Jadi satu rombongan keluarga dibawa ke sana.

Telefon pintar berjenama oppo aku tutup dan letakkan disebelah bantal. Aku berbaring menelentang dan terus tutup mata.

□●□●□

Usai solat subuh didirikan, aku bersiap untuk ke tempat kerja. Lama juga mak dan abah ke hospital sampai jam enam masih belum pulang. Aku pun duduklah sebentar sambil menikmati sarapan sambil skrol chat whatsapp yang masuk semalam tapi aku tak buka langsung.

Chat dari Danish aku buka memandangkan ia berada paling atas. Dihantar pada pukul 10.23 malam tadi.

Weh! Abang Aideen eksiden

Eksiden?

Mak dengan abah kat hospital.

Ya allah. Terus aku call Danish. Tanya dia kat mana. Kebetulan dia pun nak gerak ke hospital balik lepas hantar mak dengan ayah dia balik rumah. Terus aku minta offday harini. Mujurlah boss tempat aku bekerja bukan siapa-siapa melainkan makcik kenalan mak aku juga.

Sewaktu dalam perjalanan ke hospital, aku ada berborak dengan Danish. Acah macam aku tak risau sangat. Bila dah sampai kat hospital, kami berdua terus ke wad abang Aideen diletakkan. Sayu aku melihat dia berbaring menatap kosong luar tingkap. Langkah kaki aku jadi perlahan. Sedari kehadiran aku dan Danish, abang Aideen mengangkat sedikit tubuhnya bersandar beralaskan bantal yang ditinggikan.

Wajahnya yang bersih ada kesan calar di bahagian pipi yang masih merah bekas dari kemalangan malam tadi. Kejadian hitam itu meragut nyawa tunang abang Aideen. Allahu, besar dugaannya dan dia masih boleh tersenyum. Ni pun dia baru sedar lepas pembedahan kecil.

Mak dan abah aku pun dah ada kat rumah. Biarlah mereka berehat. Giliran aku, Kai dengan Danish pula yang jagakan abang Aideen. Oh ya Kai akan menyusul sekejap lagi, dia tengah otw ke sini. Keluarga kami bertiga ni dah rapat. Mana taknya asal pergi mana-mana je mesti kami bertiga ada bersama. Melekat macam belangkas.

Abang Aideen berpura-pura kuat bila berdepan kami bertiga tapi dia lemah bila didepan ayahnya. Petang tu pakcik Izzudin datang semula ke hospital dan aku sendiri melihat dia hamburkan semuanya dan menyalahkan diri sendiri atas apa yang jadi.

"Kenapa bukan abang je yang pergi. Kenapa Naisha?!" ni juga kali pertama aku tengok abang Aideen menangis. Pakcik Izzudin juga tak pernah penat untuk menenangkan anak lelaki sulungnya ni. Dipeluk erat tubuh berbalut baju pesakit berwarna biru itu.

Lengan aku dipegang oleh Danish. Aku ikut dia keluar dari wad. Mungkin dia perasan aku hampir-hampir ikut abang Aideen menangis. Tahulah aku sensitif, tak boleh tengok orang nangis. Kai pun ikut sama keluar dari wad abang Aideen.

"Kau ok Danish?" dia mengangguk saja. Wajahnya diraup.

"Macam mana boleh eksiden?" tanya Kai pula. Yelah dia baru lepas menghantar barang dan terus ke sini lepas tahu abang Aideen kemalangan daripada mak ayah dia pagi tadi.

"Polis tengah siasat. Tak tau sama ada berpunca dari brek atau faktor jalan. Yelah malam tadi kan hujan" tapi bila dah tercatat riwayat hidup dia sebegitu. Kita tak boleh menolak takdir allah.

"Aku tahu benda ni mesti ada hikmah" itu je yang mampu aku katakan sekarang. Aku masih spechless dengan apa yang jadi. Adakah ini bermakna ada peluang untuk aku merebut hati abang Aideen?

cafunéWhere stories live. Discover now