"AWAK ni dari mana?" Puan Humaira menyoal."Er,.. Kedah." Pemuda itu menjawab perlahan.
"Boleh saya tengok keychain tu?" Keningnya terangkat. Jarinya di tunjukkan ke arah keychain kayu yang terukir nama seseorang di atasnya.
Dengan keberatan, pemuda tersebut menyerahkan beg silangnya kepada Puan Humaira.
Saat memegang keychain tersebut, Puan Humaira terkaku. Tangannya terketar ketar.
"Ni untuk Haz. Mama buatkan untuk anak mama. Sangkut kat beg sekolah, tau? Ni tanda, mama sentiasa ada dengan Haz. Mama sentiasa teman Haz." Pesannya lembut kepada anak lelakinya.
"Kat mana mana pun? Betul?!" Soalnya teruja.
"Yup." Senyuman dihadiahkan kepada si anak.
"Janji mama tak tinggalkan Haz?" Jari kelengkeng disuakan kepada mamanya. Puan Humaira menyambut.
"Janji."
"Boleh awak bukak helmet?" Soalnya lagi. Hatinya mula berdebar debar.
Pemuda tersebut menggeleng perlahan.
Tanpa sebarang amaran, helmet tersebut dibuka oleh Puan Humaira sendiri.
Dia tergamam melihat wajah yang sudah lecun dengan air mata dihadapannya.
Kening pemuda tersebut menarik perhatiannya.
Perlahan lahan, tangannya menyentuh kening kiri pemuda tersebut.
"Ha,. Haz.." Hampir tidak terkeluar suaranya.
Pipi remaja di hadapannya diusap lembut.
Tidak percaya dengan apa yang ada dihadapan matanya.
Anaknya yang dulu paras pinggang dan gemar memeluk pahanya kini sudah lebih tinggi darinya.
Anak yang dulunya selalu meminta supaya didukung sudah mampu untuk mendukungnya pula.
Anak yang dulunya dipakaikan baju dan di sikatkan rambut, kini sudah mampu menguruskan diri.
Wajah yang dulunya comel sudah bertukar kepada tampan.
Hazree diam membiarkan tangan tersebut menyentuh pipinya.
Tenang. Kasih sayang seorang ibu. Rasa dibelai yang sudah lama dirindui. Perasaan yang sudah lama menghilang. Bahagia.
"Anak mama dah besar." Kedua dua belah pipi Hazree dipegang.
"Mama janji taknak tinggalkan Haz." Ketar suara Hazree. Airmata tidak dapat ditahan.
"Mama terpaksa, sayang." Tubuh anaknya dipeluk.
"Haz rindu mama." Hazree menyembamkan muka ke bahu ibunya. Menikmati pelukan ibu yang sudah lama tidak dirasakan.
Damai.
Bahu, pelukan, suara dan bau yang dirindui.
"Mari masuk, sayang. Bawak motor parking kat garaj." Pipi Hazree diusap lembut.
Alhamdulillah Ya Allah! Anak yang dicari cari selama ini akhirnya ditemui.
*******
"ABANG ni siapa?" Soal Alif hairan. Matanya merenung lelaki di hadapannya.
YOU ARE READING
Aku Tunggu Kau, Bongok!
Romance"AKU TAU suara aku ni sexy. Sebab tu kau suruh aku senyap. Kau takut cair, kan?" - Hazree Okey, aku tak tau nak terangkan macam mana, tapi aku betul-betul tak suka dia! Dasar mamat perasan! Segalanya bermula bila aku pergi beli burger kat gerai dia...