SALAMİS DENİZ SAVAŞI
Yunan gemileri için önceden belirledikleri Salamis Körfezinde toparlanarak Pers gemilerini beklemeye başladılar. Karadan ezici bir güç ile Atina'yı ele geçiren Xerhes Salamis'te ki bu direnci kırmadan Mora'ya geçemezdi. Çünkü denizden karayı destekleyecek gemiler için yol açılmalıydı ve Xerhes tahtının yüksekçe bir yere kurulmasını istedi. Salamis körfezinde Pers ve Yunan gemileri kıran kırana bir savaşa başlamışlardı bile, Xerhes gemilerinin çokluğu ve Artemisia'nın tecrübesine güveniyordu. Lakin manevra ve Yunanlıların denizle iç içe olduklarından doğan tecrübe hafife alınamazdı. Kıran kırana bir mücadele ile süren savaş gerçekten Xerhes'in bugüne kadar izlediği en büyük deniz savaşıydı. Gemiler batıyor, askerler bir gemiden diğer gemiye geçiyor, kılıçların sesleri adeta yankılanıyordu. Bir ara yunanlıların geriye çekildiğini fırsat bilen Persliler üzerlerine doğru giderken yine dar alanda sıkışıp kalmışlardı. Persler büyük kayıplar vermeye başladılar. Artemisia Themistokles ile son görüşmesinde Pers ve Yunan gemileri eşit duruma geçtiğinde kendi taraflarına geçmesi ve Perslere karşı savaşmasıydı ve sonrasında zaferi beraber kutlayarak kimsenin bilmediği bir yere yerleşmeleri ve ebediyen beraber olmak planlarıydı. Artemisia ile Themistokles arasında sadece bir gemi vardı bu pers gemisi yunan gemilerinin mahmuzlarından kaçmak için manevra yaparken Artemisia'nın emri ile Karia gemisi tarafından batırıldı. Xerhes daha önceden kulağına gelen fısıltıların doğruluğunu şimdi daha iyi anlıyordu. Lakin Xerhes şu anki savaşı lehine çevirebilecek tek kişinin o olduğunu ve Karia'da ondan daha iyi bir Satrap bulamayacağını biliyordu. Xerhes bunun önlemini çoktan almıştı. Artemisia'nın gemisi ile Themistokles'in gemisi karşı karşıya gelmişlerdi. İki aşık göz göze gelmişti artık bir şekilde karşı gemiye geçtikten sonra Perslilerin canını okumak için işe koyulabilirdi. Gemide ki bütün kürekçileri Persliler temin etmişti ve başlarında ki kürekçileri yönlendirenlerden bir tanesi de özellikle oraya yerleştirilmişti. Bir anda güvertede bekleyen Artemisia'nın arkasında beliriverdi. Themistokles ve Artemisia'nın nasıl aşk olu birbirlerine baktıklarına şahit olmuştu. Artemisia'ya yüksek sesle haykırdı, "Amiral Artemisia!" Artemisia dönerek bu kendinden emin bağıran Persli yüzbaşı'ya baktı. Yüzbaşı " Artemisia şu an oğlun Xerhes'in misafiri bilmek istersin diye düşündüm" dedi. Artemisia'nın eli kılıcının kabzasını tuttu ve kılıcını çekmeden önce Agatone ile göz göze geldiler. Agatone gözlerini büyüterek Artemisia'nın gözlerinin içine baktı. Lakin Artemisia acı bir gülümseme ile kılıcını çekti ve kılıcı Persli yüzbaşının gözlerinin önünden geçerek Themistokles'i gösterdi. Artemisia bağırarak, "saldırın!" demişti. Yüzbaşı burun buruna geldiği kılıcın etkisiyle sanki donmuştu, bu nida ile ancak kendine gelebilmiş ve hemen kürekçilerin yanına dönmüştü. Themistokles bir anda bu değişimin nedenini anlamamıştı. Lakin Artemisia'nın nedensiz böyle bir şey yapmayacağından emindi. Bu sebepten bir ara ikilemde kaldı. Yanında ki komutan ve askerler bunun bir ihanet olduğu kanısına vardılar ve gemiyi hemen geriye doğru çekerek Artemisia'nın gemisinin mahmuzundan kurtuldular. Lakin bir süre sonra Themistokles kendine geldi ve araya giren başka bir pers gemisi ile o kadar iç içe girdiler ki gemilerde ki askerler bir gemiden diğerine atlayıp kılıç kalkan savaşmaya başladılar. Çatışma saatlerce sürdü yüzlerce gemi denizin dibini boyladı. Artemisia'da birçok yunan gemisini batırarak oğlunun hayatını kurtarmak için elinden geleni yapmıştı. Xerhes'in gemilere dur emri vermesinden sonra başta Artemisia olmak üzere amiraller ve generaller toplandı. Sayı üstünlüğü ile başa baş bir mücadele sonucu Pers Donanması Mora yarımadasına girmeme kararı alan Xerhes'in emri ile daha ileriye gitmediler.
Xerhes Thermophalae geçidinde ve Salamis'te kaybettiği birlikler ve gemilerden sonra Atina'yı alarak üstünlüğü almışken Mora yarımadasına giderek bu zaferin üzerine yeni bir sürprizle karşılaşmak istemiyordu. Atina'yı düşürmek ve babası Büyük Darius'a verdiği sözü yerine getirmek yunanlılara üstünlük sağlayarak onları yenmek onun için kâfiydi.
Generalleri ve Amiralleri'ne savaşın bittiğini söyledi ve başarılarından dolayı onları kutlayarak ödüller verdi. Kimisine terfi kimisine toprak kimisine altın vererek hepsini göndermişti. Sadece Artemisia'nın beklemesini ve ona da bir ödülü olduğunu söyledi. Artemisia beklerken oğlunu Xerhes'in hizmetkarlarından bir kadının getirdi. Xerhes hizmetkarın elinde ki bebeği alarak, hizmetkarı geri gönderdi ve; " Artemisia bu da senin başarılarından dolayı sana hediyem olsun, oğlunun canı bence paha biçilemez bir hediye, değil mi?" Artemisia'nın önünde diz çöktüğü ve gözlerinin yaşardığını gören Xerhes ona bebeğini uzatarak "Şşş sakın ağlama Xerhes'a ihanetin bedelini oğlun ödemeyecek. Lakin bundan sonra yunanlılar veya başka bir milletle bana hain planlar kurduğunu hissedersem sevdiklerini senin gözlerinin önünde acı çektirerek öldürtürüm ve bunun sorumlusu hain olan kişidir. Bunu sakın unutma Amiral Artemisia" dedi. Artemisia oğlu'nu kucağına alarak gözleri yaşlı ayağa kalkarak Xerhes'a " Emriniz olur yüce imparator" diyerek tam gidiyorken. Xerhes "haa unutmadan çocuğun ismi Pisindelis olacak ve tam bir Persli gibi yetişecek, babasının ismi ile hitap edilmeyecek" dedi. Artemisia olur anlamında başını salladı ve tekrar dönerek Karia'ya gitmek üzere gemileri ile oradan ayrıldı.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
ARTEMİSİA
Historical Fictionİ.Ö. 5. yy.da Ege kıyılarında Persler ve Grekler arasında ki o güne kadar eşi benzeri olmayan bir savaşın kaderinde çok önemli bir rol üstlenen efsane kadın savaşçı, ilk kadın amiral Artemisia'nın hayatını konu alan hikaye...