BAB 2
MAJLIS perkahwinan Tengku Syahran dan Zahlia telah diadakan secara besar-besaran bagi meraikan kedatangan ahli keluarga baharu di Vila Sakura.
Walaupun Tengku Badariah sedikit terkilan dengan keputusan anaknya mengahwini orang ke banyakan, namun dia terpaksa menerima hakikat tentang jodoh pertemuan di tangan yang ALLAH Yang Maha Esa. Kini dia reda dengan kehendak anak kedua-nya yang beria-ia minta dikahwinkan segera dengan pilihan hatinya.
Nak buat macam mana kalau Tengku Syahran dah suka? Ikutkan sahajalah. Lagipun wanita pilihan anaknya itu nampak daripada golongan baik-baik. Memakai tudung, kelakuan pun sopan. Tak lama lagi, ada chancelah dia nak menambah bilangan cucu! Bisiknya bersama harapan.
"Yah, apa yang awak menungkan tu?" soal Tengku Ismail apabila mendapati isterinya tidak mengikuti topik perbualan.
Tengku Badariah terkejut seketika.
"Tak ada apa-apalah bang! Yah tengah perhatikan menantu kita tu. Sopan orangnya kan, bang?" tukasnya.
"Sopan, lawa! Teringat awak masa muda-muda dulu," ujar Tengku Ismail sambil ketawa kecil.
Tengku Badariah menoleh ke arah suaminya. "Jadi, sekarang ni Yah dah tak lawa lagi ke?"
"Bukan begitu maksud abang! Apa yang abang perhati-kan, Alia tu bakal jadi isteri yang baik seperti Yah."
"Yalah abang tu!"
"Ya! Lagipun biarlah Syah kahwin dengan pilihan dia. Kalau kita pilihkan isteri untuk dia, takut peristiwa yang terjadi pada Kimi, berulang lagi. Abang betul-betul serik," luah Tengku Ismail secara jujur.
"Yah pun rasa berdosa pada Kimi bang! Disebabkan Yah, Kimi yang kena tanggung semuanya. Itupun alhamdulillah Jasmin pergi tak bawa Murni sekali, kan bang?" Tengku Badariah berkata sambil teringatkan cucu sulungnya yang berusia lima tahun.
"Hmm, syukurlah." Ringkas Tengku Ismail menjawab. "Tapi sebenarnya, Yah sedih jugak sebab Syah pilih sendiri
jodoh dia. Kalau Syah berkahwin dengan Linda, lagi Yah suka," akui Tengku Badariah.
"Hisy, kalau Linda tu lebih baik jangan! Abang memang tak berkenan dengan anak Datin Rohana tu. Perangainya melebihi orang barat. Pakai baju terbelah sana. Terbelah sini," rungut Tengku Ismail.
"Abang jangan nak mengata anak kawan Yah."
"Abang cakap apa yang betul. Abang memang tak ber-kenan dengan Linda tu," bidas Tengku Ismail.
Tengku Badariah mula menarik muka masam.
"Abang tu memang! Pada mata abang semua kawan Yah tak elok. Kawan abang ajelah yang baik." Dia merajuk.
Tengku Ismail ingin ketawa tetapi ditahannya. Tengku Badariah memang pantang jika rakan-rakannya diumpat. Persahabatan pada Tengku Badariah terlalu suci untuk di per-soalkan.
"Abang tak cakap semua kawan Yah macam tu! Cuma segelintir aje yang abang tak berkenan perangainya."
"Ah, malaslah Yah nak layan abang!" Tengku Badariah terus beredar dari situ.
Tengku Ismail memandang Tengku Badariah yang melangkah semakin jauh. Kepalanya digeleng apabila kelibat wanita itu hilang di sebalik kanopi dan para tetamu yang ada di situ. Jemputan kini sudah mereda. Tidak seperti tadi, pekarangan Vila Sakura begitu sesak.
Di sudut sebelah kanan vila yang tersergam itu, terdapat taman mini yang menarik perhatian ramai. Bertali-arus tetamu duduk berbual di situ sambil menikmati pemandangan air terjun buatan yang menyerikan suasana.
YOU ARE READING
BICARA HATI
RomanceBICARA HATI adalah karya pertama Damya Hanna yang telah diberi nafas baharu. Novel ini pernah diterbitkan pada tahun 2003 oleh Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd. dan mempunyai sekuel yang berjudul Bicara Hati 2. __________ SINOPSIS DALAM satu kemalangan...