الفصل الثالث

58.7K 1.2K 33
                                    

الفصل الثالث
#فيروز_حطمت_حصون_قلب_القاسي
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
سبحان الله وبحمده ✨✨ سبحان الله العظيم

يعيش الإنسان حياته في الدنيا طيبًا مع كل الناس ويظل يعطي ويأخذ دون أن ينظر أن يأخذ من أحد شيء أكثر من المتوقع، فهو فقط يتمنى ابتسامة تسعد قلبه، يتمنى أن يتعامل بالمعاملة الحسنة والطيبة، ولكنه قد يقابل هذا كله بالعكس، فيجد المعاملة بجفاء وكأن ما يفعله هو واجب عليه وليس تكرمًا منه، وبذلك يكسر خاطر الإنسان ويحرم من الابتسامة، فالإنسان في لحظة حزنه وألمه يتمنى اليد التي لطالما مسحت دمع وجنته، لتخلصه من حزنه وآلامه.

لا تدخل حياة مَن لا يحتاجك، ولا تفرض ذاتك على مَن يرفضك، فمن أرادك سيفعل المستحيل ليكسب قلبك.

أوهمتك برحيلي فراقبتك من بعيد، رأيتك بخير ولم تشتكي الفقد، فقرّرت الرحيل لتبقى بخير أكثر.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

عمير : انتي واحده مفيش كلام يوصف بشاعتك انا غلطت يوم ما وفقت اسمع كلام جدك عشان ارضيه واحافظ علي بنت عمي دلوقتي بتعلي صوتك انا هوريكي مين عمير اللي ما كنتيش تتمني تشوفيه وخرج من الاوضه

الحاج علي: بلهجه كلها تحذير انا قولتلك ايه اطلعي اوضتك ومسمعش صوتك مفهوم.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ الحاجه سيده

الحاجه سيده : روحي حطي العصير في الثلاجة عشان يلحق يصقع عشان خاطر ست البنات تفكر عليه .

فيروز : الله عليكي يا احلي سوسو في الدنيا انا هشرب عصير ده كله لوحدي وخرجه وخبطت في حيط مش انسان وارتبكت انه عمير .

عمير : بعصبيه ايه مش تفتحي اي ماشيه نايمه .

فيروز : بدموع اسفه وحطت صنيه العصير علي التربيزه وارتبكت وقلعت حجابها تمسح عصير اسفه مكنتش اقصد وشعرها انفرد بلونه اللي بيسحر اي عيون تشوفه مع عيونها الفيروزي واول ما دموعها زادت وهي بتمسح عصير من علي قميصه

عمير : حس بنغزه في قلبه من دموعها واديها اللي بتحرك احاسيس جواه واول ما مد أيده و رفع وشها اهدى اسف اني اتعصبت عليكي وبعدين انتي لازم توقعي عصير عليا كل سنه ابتسم بوجع بس مره دى مختلفه كنتي كل مره تبقي معايا .

فيروز : اسفه علي اللي حصل ودموعها زادت انا معاك ومقدرش ابعد عنك وحبت تغير الموضوع وابتسمت هو فعلا لبسك باظ مش نافع يتنضف كده وبتحاول تنضفه ومرتبكه.

عمير : بلع ريقه ومسك اديها خلاص مفيش حاجه أهدى انا كده كده كنت هقلعهم وبعصبه حالا تتصرفي وتلبسي حجاب تاني بسرعه ولو في دكر شافك هقتله بعدها وسابها ومشي.

فيروز : وقفت تبص عليه ومسكت قلبها وبتضحك دكر زيقتله وفاقت واتكلمت زى الاطفال اهو الحجاب باظ اعمل اي دلوقتي لا ويقولي اتصرفي .

فيروز حطمت حصون قلب القاسي (رومآنسيه لابعد حدود)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن