الفصل الأخير

50.1K 648 94
                                    

الفصل الأخير
فيروز حطمت حصون قلب القاسي
سبحان الله وبحمده ✨ سبحان الله العظيم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
البيت الكبير
دخلت الححه نيره والحاج علي والعمال جابه الشنط من العربية وكانو كلهم مصدومين بعد
طلوع عمير و فيروز شقتهم.

الحجه نيره : السلام عليكم مالكم واقفين مصدومين كده ليه وانتي يا سيده بتعيطي ليه ومجدى ويوسف طالعين بسرعه لبه .

كلهم ردو السلام وسلمه عليهم معاد الججه سيده وقفه مكانه زى التمثال والباقي سلم عليهم وقعد الحاج علي مكانه المفضل.

الحاج علي : مالك يا احمد ومراتك مالها وليه مش بترد ولا سلمت علينا وبصوت عالي مالك يا سيده انا عمرى ما شفتك كده ولا في يوم من الايام قالتلي من احترامي .

سيده واقفة بتعيط من قالها واقف جنبها علا وسلوى بيعيطه عشانها.

الحاج احمد : بزعل معلش يا بابا الله يكون في عيونها اللي فيها مش في حد .

الحجه نيره : قربت من سيده ومسكت دراعها بخوف وبتهز سيده ودموع فيروز فيها حاجه حصل للي في بطنها لا قدر الله حاجه وحشه وبعصبيه حد فيكم يرد عليا وبدات تتعب وتكح وبتنفس بصعوبه .

الحجه سيده : بدموع وهي بتراجع شريط حياتها قدام عنيها واتكلمت بوجع وبتضحك بحسره ابني خلف توأم اللي كنت بترجي ربنا يرضيه بيهم وانفجرت في العياط مرديش يخليني اشوفهم ابني موتني ويتم نفسه وانا عيشه علي وش الدنيا انا خسرت ابني عليه العوض ومنه العوض يارب في عمرى اللي ضاع ربنا بسمحك يا حاج علي انت اللي ضيعت ابني وسابتهم وطلعت من غير ولا كلمه .

الحجه نيره : راحت قاعدت جمب الحاج علي انت لازم تتصرف مع عمير اه هو زعلان مننا بس بلاش يبقي قاسي اوي كده ويحرمنا من حفدتي وولادها قامت وقفت انا هطلع اشوف فيروز و ولادها ولسه هتتحرك وقفت علي صوت الحاج علي.

الحاج علي: مافيش طلوع فوق هم إللي هينزله لان لازم يتوضعله حد .

الحاج احمد : ابتسم بحسره وهز دماغه ينزل انسي يا حاج عمير ضاع مننا انا هطلع اشوف سيده اصل هي خلاص هتموت فيها وسابهم وطلع.

علا وسلوى والحاجه سميحه بيبصه لبعض وبعيطه علي الحال اللي وصله له.

الحاج علي : انتي هتفضلي تعيطي انتي وهي يالا قومي خدى سلوى وروحي عند الجواهرجي هاتي منه مصحف دهب واكتبي عليها علي ونيره وهاتي ل فيروز طقم دهب زى اللي جالك في ولادت  مالك وملك  وسلوى في ولادت كريم  وبلغيهم يعمله الغدا ويكون فيه كل الاكل اللي بيحبه عمير وفيروز .

علا : ابتسمت حاضر من عيني بس مين قالك يا جدى انه هيسمي ولاده علي ونيره أكيد ليهم اسماء تانيه .

سلوي : راحت باسته من دماغه عغارم عليك يا جدى انا كنت واثقه ان حضرتك أكتر واحد فاهم عمير انا كمان توقعت انه هيسمي ولاده علي اسمك انت والحجه نيره عشان انت اغلا واحد عنده وتيتا نيره اغلا وحده عن فيروز.

فيروز حطمت حصون قلب القاسي (رومآنسيه لابعد حدود)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن