روايه "قطتي الشرسة"😻
البارت الرابع :
تسريع للأحداث 🚴♀
بعد مرور ثلاثه ايام 👌
يقف أتوبيس أمام إدارة اللواء احمد راضي.. ينتظر قدوم الظباط المرشحون لدخول التدريبات. ويقف أيضا سيف ومعه ادم.
سيف :فين عمرو؟
ادم :وفين أسر؟
سيف :العيال دي مش عارف بيتأخروا لي؟ مش ناقصين الفريق التاني يجي كله ويقولوا ان احنا اللي بنتأخر.
ادم وهو يشير بعيدا :اهي عربيه عمرو اهو جيه.
سيف وهو يخرج هاتفه :انا هتصل بأسر.
ادم وهو يسلم علي عمرو :اي المواعيد الزباله دي!
عمرو :هو في حد جيه غيرنا مثلا!!
ادم بسخريه :الفريق التاني لسه مجاش. مش عارف اللواء متوقع انه يفوز ازاي وهو مش ملتزم بمواعيده.
سامر وقد اتي وسمع كلامهم :علي مهلك علينا ياعم الملتزم احنا من الصبح في الاداره بس اللواء كان عايزنا.
ادم وهو يلتفت ليتكلم بسخريه : اهلا وسهلا يا........ سامر 😳
سامر وهو يرفع حاجبه :ادم باشا هنا بنفسه منورنا.
اقترب الاثنان من بعضهما وكأنهما علي وشك الشجار ولكن فجأه أخذا بعضهما بالاحضان.
ادم :واحشني ياض اوي.
سامر :وانت اكتر يا برنس.
عمرو :انتوا تعرفوا بعض؟
ادم وهو يقدمهم لبعض :اه.. ده سامر احنا صحاب من زمان وعشرة عمر... وده عمرو يا سامر.
سامر :تشرفنا.. ازيك يا عمرو.
عمرو بأبتسامه :الشرف ليا.. انا تمام الحمد لله.
ادم وهو ينادي سيف :سيف تعالي.
سيف وقد انهي هاتفه :ايوه.. اهلا يا عمرو اخيرا شرفت.
ادم :سيف ده يبقي سا.....
سيف :اي دا سامر هنا؟ ازيك يا معلم عامل اي؟وبتعمل اي هنا؟
سامر بأبتسامه :ازيك يا سيف.. انا تمام الحمد لله.. إنما بعمل اي دي ف انا من ضمن الفريق اللي مرشحه اللواء احمد.
سيف :طب فين باقي فريقك؟
سامر: جايين.
من بعيد :
رامي :حمزه تعالي نروح وهي هتيجي؟
حمزه وهو ينظر في ساعته :مش هتحرك غير لما تيجي مرام.
اتصل حمزه بمرام.
مرام :ايوه يا حمزه.
حمزه :مرام انتي فين؟
مرام :خلاص قربت اوصل.. حمزه.
حمزه :نعم!
مرام :اسمع كلام رامي وروح أقف جنب الاتوبيس وانا هاجي.
حمزه بدهشه :انتي عرفتي منين؟
مرام :توقعت انك تكون واقف عند الباب مش راضي تتحرك.. ف روح وانا جايه.
حمزه بتنهيده :طيب متتأخريش.
مرام :تمام... يلا سلام.
رامي بدهشه :البت دي مخاويه حاجه.. ازاي عرفت اللي كنا بنتكلم فيه؟
حمزه بشرود :سهل تعرف كل حاجه.. مهي ازاي بقت القائد رغم أنها بنت.. دي متربيه علي ايد الكينج واكيد اتعلمت منه كتير قبل ما يموت.
رامي :طب يلا بينا.
ذهبوا الي الاتوبيس وقابلوا الفريق الاخر.
رامي :طيب تمام كده مين ناقص؟
سيف وحمزه في صوت واحد :القائد.
نظروا اللي أنفسهم ثم انفجروا في الضحك.
ادم :القائد في كل فريق بيتأخر.. ده تسيب واستهتار.
أسر وهو يضربه علي قفاه :بتقول حاجه يلا.
ادم وهو ينظر له بغيظ :ابدا يا بوص انت منور.
سيف وهو يقدمهم :ده القائد بتاعنا أسر فؤاد الشرقاوي.. ويا أسر دول ظباط الفريق التاني حمزه ورامي وسامر.
أسر :اهلا يا شباب.في حد ناقص منكم؟
نظروا اللي بعضهم في صدمه لايمكن أن يتكرر اسم أسر مرة اخري أمامها.. فهي حين تسمع ذلك الاسم تنهار.
حمزه بهمس :ربنا يستر.
رامي وقد تدارك سكوتهم :اه فاضل القائد بتاعنا.
ال سر :طب يلا نركب ونستناه جوا.
ركبوا جميعا الا حمزه.
أسر بأستغراب :يلا يا حمزه مش هتركب؟
حمزه :لا انا هستني.
أسر :تمام.
في الداخل :
سيف :هو حمزه مطلعش لي؟
رامي بمرح :مستني سياده الريس.. أصله محتاج حراسه.
سامر :بلاش غتاته خليك في حالك.
رامي :خلاص خلصنا انا غلطان.
في الخراج وصلت مرام ونزلت من سيارتها وهي ترتدي بنطلون اسود وتيشيرت اسود وفوقه سويتشيرت واغلقته ووضعت البرنوس علي رأسها وتردي نظارات شمسية فلم يكن ظاهر منها سوي نصف وجهها وشفتيها المتكنزتين.
حمزه بخضه:اي يا بنتي ده انتي متخفيه كده لي؟
مرام: عادي يا حمزه طول عمري بلبس كده.
حمزه :مرام اللي يشوفك ميقولش خالص انك بنت.
مرام بجديه :مش عايزه حد يقول اني بنت اصلا... ومش محتاجه أبين اني بنت.. انا هنا سياده الرائد مرام الصاوي مش مهم بقا بنت ولد محدش ليه دعوه.
حمزه وهو يهدأها :خلاص خلاص اهدي.. يلا بينا نطلع.
صعد حمزه وخلفه مرام وتهيأ الفريق الاخر لرؤيه القائد المنتظر.
دخلت مرام وهي تضع يدها في جيوبها وتنظر للجميع ببرود ومازالت نظراتها علي وجهها.
فتح الجميع افواههم من مشهد مرام فتوقعوا القائد شاب قوي البنيه ولكن أمامهم شاب هزيل لا يكاد يصل لربع أجسامهم.
فتقد ادم من مرام وهو يهتف بسخريه :جرا اي يا حمزه هو فين القائد بتاعكم.. هو ده السواق.
انهي كلمته بأن ضرب مرام علي كتفها. ولكن لتلبس ان أمسكت ذراعه ووضعته خلف ظهره وقامت بدفعه بقوه.
فتعجب من قوتها الجميع. ولكن ادم وقف مجددا وذهب إليها بغضب :اي ياعم مابراحه شويه هو احنا هنبدأها بخناق. بس انا محدش يمد ايده عليا.
وكاد ان يكلمها في وجهها ولكنها أمسكت يده وسددت له هي اللكمه بقوه.
وقف عمرو مدهوشا :وااااو بجد القائد بتاعكم علي الرغم انه صغنون لكن قوي اوي دا ادم اتكوم علي الارض.
رامي بضحك :ههههههههههه حلوه صغنون دي 😂.. ثم همس لنفسه :امال لو عرفت كمان انها بنت هتعمل اي؟ 😂
حمزه لمرام :تعال يا ريس اقعد.
أشارت له مرام برأسها.
جلست علي كرسي بجانب الشباك وبجانبها حمزه.. ووضعت الهاند فري في اذنها واغمضت عيونها في هدوء.
انا أسر فكان يجلس بجانب سيف ويتحدثان.
سيف :هو القائد بتاعهم ده اسمه اي؟
أسر :معرفش والله.. بس هو مغطي شكله كله ومش بيتكلم.
سيف :اكيد لما نوصل هنعرف.
في الخلف :
ادم وهو يتألم :اااه المفتري ده بوظلي وشي.
رامي :امال احنا نعمل اي.
سامر بسخريه :اتنيلوا اسكتوا طلعتوا نفخ علي الفاضي واتمسح بكرامتكم الأرض.
ادم :لا بس انا مكنتش مستعد.
رامي بسخريه :اتنيل اسكت.
.. عند مرام لم تكن تسمع او تدري مع من هي فهي الان مع حبيها...
مرام :أسر.
أسر بأبتسامه حب :ايوه يا ميرو.
مرام :عندي ليك مفاجأه تعالي.
أخذته من يده وصعدت بيه الي غرفتها ودخلت.
مرام :غمض عينك.
أسر :حاضر.
أخرجت مرام علبه مغلفه وقالت له :افتح عينك.
فتح أسر عينيه وفتحت هي العلبه فإذا هي ساعه نقش بداخلها اسمها واسمه بشكل رائع♥
أسر بحب :حلوه اوي يا روحي بس دي بمناسبه اي؟
مرام بحب :بمناسبه عيد ميلادك 😍
أسر بأبتسامه :حياتي. عيد ميلادي هو اليوم اللي انتي اتولدتي فيه.. في اليوم ده انا اتولدت من جديد لاني حبيت أجمل وارق وارخم بنت علي وجه الأرض.
مرام بزعل مصتنع :انا رخمه.
أشار أسر بوجهه بنعم.
مرام بحزن :طب كده هات الساعه بتاعتي.
حاولت اخذ الساعه ولكنه رفعها عاليا ليهتف بسخريه :لوقدرتي تطوليها يا قصيره..
كانت مرام تنط وترفع نفسها علي أطراف اصابعها بتحاول أخذها.. ولكنها لا تفلح في ذلك فقامت بدفعه بدون قصد ليسقط غلي السرير وهي تسقط فوقه وتستطيع اخذ الساعه بسبب تشتت انتباه.
مرام بانتصار وهي غافله عن موضعها :وااااو يس يس بس اخيرا اخدتها.. متحاولش تتحداني تاني يا بابا.
كان هو صامت لا يستطيع الرد فكل تركيزه كان علي شفتيها اللتان تتحركان بسرعه وذلك اللون الأحمر يعطيها شكل مغري اكثر.
مرام وهي تنظر له :انت ساكت لي؟
لاحظت نظراته لها فحاولت القيام ولكنه جذبها اليه :خليكي شويه.
مرام بخجل :بس يا أسر سيبني.
أسر برفض :تؤتؤ.
مرام ووجها أصبح بلون الدماء :خلاص بقا اوعي.
أسر :تؤتؤ.
دفعته مرام بقوه وجذبت نفسها ووقفت تهندم ملابسها وهي تهتف :أسر مش بحب كده بقا لوماما دخلت تقول اي؟
أسر بخبث :هتقول اي يعني؟ واحد ومراته وهو بيقولها كلمه سر.
مرام بخجل :انت قليل الادب 😡وبعدين انا مش مراتك انا بس خطيبتك.
اسر بمكر :ده بأعتبار ما سيكون.
مرام :لما يبقي يكون يبقي لينا كلام تاني.. يلا هوينا.
أسر بصدمه مصتنعه :انتي بتترديني. طيب انا ماشي. ومش هبوسك تاني ابدا. ومخاصمك.
مرام بضحك :اي ياعم انا بهزر.
أسر بضيق :انا ماشي.
مرام بضحك :استني بس يا أسر.
خرج أسر ولم يعطيها اهتمام.
وهي تنادي :أسر.. استني يا أسر.... أسر.. اسررررر.
استيقظت مرام وهي تهتف بصوت سمعه حمزه :أسر.
حمزه بهمس :مرام اهدي ارجوكي.
مرام وقد استعادت وعيها :اي في؟
حمزه :انتي صحيتي مفزوعه.. لسه الذكريات بتطاردك.
مرام :اه.
حمزه :مرام في حاجه مهمه لازم تعرفيها.
مرام باهتمام :اي هي؟
حمزه :قائد الفريق التاني اسمه..............
قطعه رامي الذي هتف :وصلنا يا شباب. يلا.
مرام :خلاص يا حمزه كمل بعدين.
حمزه :اوك.
نزلوا جميعا وكانت مرام لاتزال تخفي معالم وجهها ولا تتحدث.. وجدوا صور من الأسلاك كبير دخلوا واذا بيه معسكر الذي يتكون من عده مباني وحولهم صحراء جرداء بعيده كل البعد عن القاهره. وقفوا وسط الفرق اللي ان جاي قائد ووقف يتكلم.
القائد مرتضي :صباح الخير يا شباب.. احب اعرفكم بنفسي.. انا القائد مرتضي.. اللي هكون مسؤل عن الإشراف علي تدريبكم.. انتوا ٧ فرق احنا هنتمرن ٣ اسابيع والاسبوع الرابع هنقوم فيه بخمس اختبارات وكل اختبار اقل فريق فيه هيخرج برا.. واخر فريقين هما اللي هيكونوا فايزين.... النهارده يعتبر اجازه ومن بكرا هنبدأ التمرين.. كل فرقه ليها اوضه والاوضه عباره عن اربع سراير.. ودلوقتي كل فريق يقف في جنب عشان نراجع الأسماء.
كان فريق يقف في صف واحد وجميع الفرق بجانب بعض. وقائد كل فريق هو الذي يترأس الصف.
مر القائد أمام كل الفرق ونادي اسامي الجميع ح. وكل اسم يناديه يقول صاحبه (موجود) حتي وصل اللي فريق مرام.. نظر القائد اللي الاسم بدهشه ثم قال..
القائد مرتضي :مرام وائل الصاوي.
كانت مرام هي في وجه القائد فردت بصوت حاسم :موجود.
القائد بدهشه :انتي بنت!
نظرت كل الفرق اللي مرام بدهشه واستغراب وقف سيف وأسر وعمرو وآدم بدهشه وقالوا في صوت واحد بنت😳😳
نظرت مرام لهم بسخريه ولكنها تذكرت شكل أسر ذلك الفتي اصتمدت بسارته لكنها ردت علي القائد بجديه :ايوه بنت.
القائد مرتضي بأستغراب :انتي عارفه انه مش مسموح للبنات هنا.
مرام بجديه :لو كان غير مسموح مكانش اترشح فريقي
للتدريبات دي.. وبعدين انا مش هقولك حقوق المرأة والمساواة بين الراجل والست وكلام جمعيات حقوق الإنسان.. انا كل اللي هقوله لحضرتك لو انا مستحقش أقف في المكان ده.. مكنتش هكون قائد فريقي اللي هو كله رجاله. ولوكانت الاداره بتاعتي بتمنع وجود ست في المكان ده اكيد مكانوش بعتوني.
القائد بأعجاب من شجاعتها :مفهوم.
أعجب فريق أسر جدا بشجاعتها.
عمرو لادم :الحق يا شبح اللي علم عليك مطلعش بس عيل هزيل وصغنن لا طلع بنت.
ادم مدهوش :اه ياعيني عليك يا ادومي اتعلم عليك من بنت.
انهي القائد الأسماء وأمر الجميع بالتوجهه الي غرفهم.
توجهه فريق مرام اللي الغرفه ودخلوا الغرفه.
مرام بتقزز :اي الريحه القرفه دي!
رامي بتقزز :ده لوكلب ميت هنا مش هتكون ريحته كده.
مرام بفكره :شباب بما ان اليوم ده اجازه واحنا كده كده فاضيين تعالوا ننضف الاوضه اللي هنقعد فيها شهر عشان ننام مرتاحين.
سامر :الست المصريه مهما كانت قويه وملهاش علاقه بشغل البيت لازم تلاقي فيها جزء محب للنضافه.. طب بتعرفي تنضفي ولا لا يا ميرو.
مرام بزعل طفولي :اش فهمك انت.. دا انا ممتازه.
رامي بسعاده :لأول مره هنشوف مرام بتعمل حاجه من بتاعته الستات.
حمزه :طيب يلا.
قاموا جميعا بغسل وجوههم وإنزال حقائبهم ومسك كل شخص شغل محدد..
قام رامي بكنس الأرض جيدا ورش بعض الماء عليها.
وقام سامر بتنظيف الحمام.
وقام حمزه برص الملابس في الدولاب ولكنه ترك حقيبه مرام لانه قد يوجد بها اشياء خاصه بها.
قامت مرام بتنفيض السراير وترتيبها وازاله الاتربه من عليها.. واخرجت معطر جو من حقيبتها ورشته في الجو.
رامي بدهشه :جبتي ده منين؟
مرام بأنشغال :يارامي يا حبيبي في حاجات مينفعش الواحد يمشي من غيرها.
سامر :زي اي يعني؟
مرام وهي تعد علي اصابعها بطفوله :معطر جو.. خيط وإبرة.. مرايه.. مناديل.. دوا صداع.. مشط.. دوا للبرد.. اسعافات أوليه.. بس كده.
رامي بدهشه :بس كده؟ بعد ده كله بتقولي بس كده! انتي شايله كل الحاجات دي.😲
مرام بتأكيد :اكيد.😌
سامر :الله يكون في عون شنتطك والله دي حماله قسيه 😂
مرام بضحك :هههههههههههههه مهو ادينا استفادنا بيها.
حمزه بتعب :طيب تمام.. ادينا خلصنا.. مرام هتنامي فين؟
مرام :هنام فوق.
رامي :وانا كمان فوق.
سامر :يبقي انا وحمزه من تحت.
حمزه :طيب يلا ننام..
خلع رامي التيشيرت الذي كان يرتديه وصعد علي السرير. واسفله سامر الذي خلع التيشيرت الذي كان يرتديه.
فهتفت مرام بعصبيه :جرا اي يا جحش منك ليه هو مولد سيدي العريان فتح هنا ولا اي.. راعوا ان معاكم بنت في ام الاوضه دي.
رامي بسخريه :هي فين البنت دي!!
مرام :واقفه قدامك يا جحش.. اتنيل البس هدومك بدل ما اخليك متقدرش تتحرك من مكانك تاني.. بلا وكسه هو مفيش احترام ليا خالص.
حمزه بضحك :اهدي يا مرام بالله عليكي دي عيال متخلفه.
نظرت له مرام وهتفت :خليهم يلبسوا حاجه.
حمزه :حاضر.. نامي انتي.
صعدت مرام علي السرير وخلعت الجاكيت الذي كانت ترتديه.. وظلت بالتيشيرت النصف كم الذي ترتديه.. ووضعت رأسها علي المخده وفتحت الهاتف وظلت تعبث بصورها مع أسر.
فهمست بتنهيده حاره :وحشتني اوي يا أسر.
حمزه من الأسفل :مرام.
مرام :نعم.
حمزه :في حاجه مهمه لازم تعرفيها.
مرام :اي هي؟
حمزه بنحنحه :قائد الفريق اللي ركب معانا.
مرام :ماله؟
صمت حمزه لايستطيع ان يرد.
مرام :ماله يا حمزه؟
رامي بسرعه :اسمه أسر.
انتفضت مرام وسألت بتوجس :بتقول اي؟؟؟؟*كيف ستكون رده فعل مرام؟
*هل ستكون هناك محادثه بين أسر ومرام؟
*كيف مات أسر حبيب مرام"
أنت تقرأ
قطتي شرسه"
De Todoأنا معك ، في إنطفائكَ قبل توهجك ، وفي حزنك قبل سرورك ، معك في ألمِك قبل راحتك ، أنا معك حين يبتعد الجميع عنك ، تأكد بأنني سأظل معك 💖.