رواية "قطتي الشرسة" 😻
الفصل التاسع والعشرون :😺
واخر أحداث الحلقة اللي فاتت :🤔
بينما عند مرام في الاعلي
كارما :انجزي المأذون جيه تحت. حرام عليكي اي الارف ده.. في واحده تلبس كده في كتب كتابها؟
مرام بضيق : اه. انا.. اووف خلصي خلينا ننزل بقا يلا. مش كفايا اني لبست كده.. كمان مش عاجبك.
كارما وهي تهمس :العريس وعيلته هيطفشوا 😱
مرام :بتقولي اي؟؟
كارما بتهكم :مبقولش يلا ياختي.
توجهها الي الاسفل بينما كان آسر يهمس لوالدته بشئ.
السيدة هند :يعني اي؟؟
آسر بهمس :يعني يا أمي البنت اللي هتنزل رائد في القوات الخاصة فاهمه يعني اي؟ يعني الرجالة بيدخلوا المكان ده بصعوبة وبيختاروهم بالعافية.. ف معني ان اللي تدخل معاهم تبقي بنت.. يعني عندها مهارة وقدرات عالية . وملهاش في شغل البنات خالص.. ف ممتفاجأيش لو ملقيتيهاش لابسة فستان مثلا.. او لقيتيها لابسة زيي.. خدي الموضوع عادي جدا.. تمام.
السيدة هند بهمس : لبسها زيك؟؟ انت واخد عنها فكره غيربة اوي.. وبعدين ياحبيبي مهي بنت في الاخر.. ومهما كانت هتفضل بنت.. يعني هي مهما لبست هتفضل زي ما هي مش اللبس اللي بيغير.. ممكن تكون بمية راجل وتقف في وش التخين ومتخافش بس أرق من ورقة شجر.
آسر بهمس :بصي انا اضمنلك انك هتشوفي اللي عمرك ما شوفتيه. 😅
السيدة هند :ربنا يستر.
نزلت كارما مسرعة الي الاسفل وجلست بجانب والدها في خوف بينما نظر لها الجميع بدهشه.
وائل بهمس :مرام فين؟؟
كارما وهي تبلع ريقها :نازلة.
نزلت مرام الي الاسفل ووقفت أمامهم وكان الجميع ينظر لها ببلاهه.. فقد كانت ترتدي (بنطلون قماش واسع من القماش من اللون الزيتي ويعلوه قميص من الستان من اللون الأبيض وزضعت الشعر المستعار و ازالت العدسات )
مرام :مساء الخير.
الجميع :مساء النور.
آسر بهمس لنفسه :يخربيت كده يعني مش لابسة لبس بنات وطالعه زي القمر.. طب لو لبستي بقا انا ممكن يحصل فيا اي؟
السيده هند بأبتسامه :انتي مرام يا حبيبتي.
مرام :ايوه انا.
السيده هند بأبتسامه طيبة :طيب يا بنتي تعالي اقعدي جنبي.
وبينما مرام تتوجهه للجلوس بجانبها.
همس وائل لريم :اي اللي بنتك لابساه ده؟ دي مخبية شكلها خالص. اكيد الست استغربت ان دي بنت.
ريم بقلة حيلة :ما انت عارف بنتك.. اكيد كانت هتلبس كده.. دا البنات طلعوا ليه 15 فستان وهي رفضت. طب والله كويس انها جات علي قد كده.. انا كنت خايفة تنزل لابسة اسود في اسود.
سمعت مرام همهمتهم.. ولم تعرهم اهتمام وجلست بجانب السيده هند.
السيده هند بأبتسامه :ازيك بقا يا مرام؟
مرام بأبتسامه لتلك السيده الطيبة :انا كويسة الحمد لله.
السيده هند :يارب دايما يا حبيبتي.. قوليلي بقا انتي موافقة علي الجوازة المستعجلة دي ولا عندك اعتراض؟
نظرت مرام للجميع حولها.. فكانت تالين وكارما وريتاج تنظران لها بترقب.. اما والديها فكانا يعلمان انها تعاني.. وسيتقبلان اي رأي لها.. أما آسر فكان ينظر لها ببرود عكس تلك النيران المشتعله في قلبه مترقبة ردها.
مرام بأبتسامة مصتنعه :اه موافقه.
أطلقت الزغاريد من كلا من تارة وريم والسيده هند والدة آسر.
وكان حمزه يهمس لرامي :مرام شكلها متغير اول مرة تلبس كده.
رامي بأبتسامة خبيثة :هي ناوية علي حاجه.. خي بس بتبدي واحدة واحدة.
وكان علي الجانب الاخر تالين وكارما قد تعرفتا علي سارة وجلسن الاربع فتيات بجانب بعضهم.
تالين بهمس :سارة.
سارة بهمس مماثل :نعم!!
تالين بهمس :تعرفي مين اللي قاعد هناك ده؟
سارة :اي واحد فيهم؟؟
تالين :الواد الابيضاني الحليوة ده.
كارما بتدخل :قصدك اللي قالب علي عمرو يوسف ده!
تالين بإجاب :ايوه هو واحده فيكم تعرفوا؟؟
كارما :اه انا.. مرام عرفتيني عليه اسمو حمزة.
تالين بإعجاب :الله انا بحب الاسم ده اوي 😻
كارما بخبث :الاسم بردو 🙄
ريتاج بتفحصهم :هما كل اللي بيشتغلوا مع مرام حلوين كده. 😂
كارما :للأسف اه يا اختشي دي شغالة مع سبعة زي بتوع الروايات.. اخيرا الروايات طلعت حقيقة. انا هحول شرطه يمكن الاقي حاجات زي دي.. بدل الأشكال الغريبة اللي معايا في الكلية دي 🤦♀️💔
كانت سارة تكاد تموت من الضحك علي كلماتهم.
سارة :انتوا مصيبة 👌😂
تالين وكارما وريتاج في صوت واحد :شالله يخليكي 😂
علي الجانب الاخر كان المأذون يستعد لعقد زواجهما.
وبعد بعض الوقت. سأل المأذون مرام :هل توافقين من الزواج؟
نظرت مرام لآسر ذاك وتمنت لو من كان أمامه هو حبيبها ولكنها أجابت فهي قد تعبت من المقارنة بينهما :ايوة موافقة.
ووقعت مرام في دفتر الزواج ونطق المأذون اخيرا :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.
وبعد المباركات كان الجميع يتحدث في أمور مختلفة حين هتف آسر موجهها كلامه لوالد ريم : هو انا ممكن اخد مرام نتكلم مع بعض في كام حاجه كده.
وائل بإجاب :اتفضل يابني... روحي يا مرام مع آسر في الحديقة اللي برا.
نظرت مرام لآسر نظره حارقة ولكنها تقدمت معه وهي تجز علي أسنانها :اتفضل.
رامي بخبث :هتتكلموا في اي؟؟
آسر بغيظ :في الشغل اكيد.
رامي :طيب تمام نيجي معاكم بقا.. يلا يا سيف انت وحمزه.
آسر بغيظ :اترزع منك ليه.. الموضوع خاص بشغلنا احنا.. خلي كل واحد في شغله اي الغتاته دي.
رامي بضحك :ما بوراحه يا كابتشن احنا بنهزر.
كان الجميع يضحك علي غيظ آسر ولكن مرام كانت تتأفأف بغيظ من هذا فهي تكاد تموت من هذا اليوم
. فأمسكت بيد آسر جاذبة اياها دون قصد منها ولكنها تريد إنهاء الموضوع بسرعه.
مرام بضيق :معلش با جدعان هنشوف الكابتن عايز اي عشان نظبط لمهمه بكرا.
خرجا تحت ضحكات الجميع.. ونظرة فرح في عيون كل من وائل وريم والديها.. وتارة ومازن اللذان فرحا بأن الله سيعوضها عن فقدان اعز ما كانت تملك.
اخذت مرام أسر اللي الحديقة وهو كان يتبعها دون أن يحيد بنظرة عن يدها الصغيرة التي تحتضن يده القوية.. يتمني لو يقف الوقت لتظل يده في يديها هكذا.
واخيرا وقفت مرام وجلست علي المقعد الموجود في الحديقة تاركة اياه كما هو.
مرام :نعم.
آفاق آسر من توهانه الناتج من لمسة صغيرة منها وجلس بجانبها وهتف بسخرية ليغيظها :واضح اوي انك بتلبسي اللبس ده عشان تباني عكس اللي انا قولت 'شيخ غفر' بس بجد هتفضلي كده بردو. 😏
مرام ببرود عكس ما يكاد ينفجر داخلها : بجااااااد..فجأتني بالمعلومه دي.. بس احب اقولك اني لبست كده عشان بس الناس اللي جوا دي ومنهم مامتك ميزعلوش لو شافوني لابسه لبسي اللي بلبسة.. وكمان مين محتاجه اثبت عكس اللي انت بتقوله.. بجد انت مش فارق معايا اصلا.. ولا مهتمه برأيك 😒👌
(قصف جبهة جامد يا ميرو 👌😂😂)
آسر بسخرية :بجد اقنعتيني 👌😏. المهم مش ده موضوعنا.
مرام :طب موضوعنا اي؟؟
آسر :ممكن نتكلم في الشغل شوية؟
مرام :يبقي احسن.
آسر :تمام.. بصي المفروض نبقي بكره علي الاقل الساعة 9 نكون في الفندق عشان نجهز.. جاك ده هيوصل علي 12 الظهر.. ف هعدي عليكي الصبح عشان هنطلع سوا... ومش عايز اوصيكي انك لازم تبقي جاهزه من الصبح ولابسه اللبس اللي المفروض انه لبنات 😏 ف انصحك خديلك فستانين من عند اختك يمكن ينفعوكي. 😏
مرام بحنق :اللهم طولك يا روح.. يا بابا انت مش ناوي تلم الدور ليه.. احنا مش قولنا نتكلم في الشغل.
آسر بسخرية :انا بنصحك بس.
مرام :وفر النصيحة لنفسك..
آسر :اممم حاضر.
مرام وهي تنهض :اعتقد كده خلصت كلامك.. انا همشي.. يلا.
آسر وهو يجذبها من يدها بقوه :بس انا مخلصتش.. لما اكون بكلمك كتمشيش من غير اذن.
مرام وهي تعاود توازنها وتنفض يده عنها لتهتف بحدة :وده بأمارة اي ان شاء الله. 😒
آسر بأستفزاز :بأمارة اني جوزك. 😏
مرام وهي تضع يدها علي وجهها :كنت عارفة انك هتحرق دمي بالكلمة دي.. بس مكنتش متخيلة انك هتبدأ بدري كده... بص يا آسر.. احياة عيالك ياخي.. كل اللي بتفكر فيه.. وكل إللي هيحصل.. وكل حاجه ممكن تيجي في بالك.. صدقني انا عارفاها كويس.. لان وربنا اتهرسوا في روايات كتير اوي... ف بص اديك نبذه مختصرة.. انت تقول بأمارة اني جوزك.. ف انا المفروض اتعصب واقولك متقولش الكلمة دي تاني.. وانت تفضل تستفزني بيها... وانا عندي مرارة واحده مش حمل الكلام ده.. ف بص نبقي كويسين مع بعض.. كل واحد ليه شغله وملهوش علاقة بالتاني.
آسر بتفكير :يعني انتي عارفة كل حاجه بفكر فيها.. وكل حاجه ممكن اعملها.؟؟؟
مرام بملل :اهاا.
آسر :تمام بصي بقا.........
ولم يكمل كلامة لانه اقترب منها بسرعة البرق وطبع قبلة علي شفتيها وابتعد مرة اخري. يناظر تلك الوقفة وقد تجمدت مكانها.
كانت مرام في حالة من الذهول والتفاجأ فهو حقا قد فاجأها ف مرحلة القبلة تكون في وقت لاحق ولكنه باغتها بها سريعا... يبدو أنه يسبق الأحداث كثيرا..
مرام وهي تنظر له بغل :انت قليل الادب.. انت قد اللي انت عملته ده.
أسر ببرود :اه.. انا بس حبيت اثبتلك ان مش كل حاجه بفكر فيها او بحب اعملها بتكوني عارفاها.. و اه. ياريت تبعدي عن الروايات لأنها متليقش عليكي..
سلام يا زوجتي الغاليه. 😊
وذهب آسر تاركا اياها تغلي.
مرام وهي تضرب الأرض بقدميها :غبي غبي.. ازاي يستجري يعمل كده.
ووضعت يدها علي شفتيها تتحسسها وفجأة اخذت تضغط علي شفتيها بقوه كأنها تزيل آثار شفتيه من عليها.
استعادت توازنها.. ودخلت إليهم وجدت ان آسر قد أخذ عائلته ورحل ومعه أيضا سيف ورامي وحمزه.. أيضا رحل مازن وتارة ومعهم تالين.
مرام :اي هو الكل مشي.
كارما :ايون... كلهم معاهم شغل بكرا وانتي كمان لازم تطلعي تنامي.
مرام بإيجاب :مهو ده اللي هيحصل... يلا تصبحوا على خير.
**************
في صباح اليوم التالي وتحديدا الساعة التاسعة الا خمس دقايق كان هاتف مرام يرن.
أمسكت مرام الهاتف لتجد رقم غير مسجل.. فترد وتقول :الو... مين؟
آسر :اولا اسمها السلام عليكم.. ثانيا انا جوزك يا ميرو.
مرام بهمس:مكانوش يجوزوك عقربة عشان تموتك ونخلص منك.
أسر ببرود لانه سمع كلماتها :مهما جوزني ليكي.. هو في عقربة احسن منك يا حياتي. 🤭
مرام بغيظ :انا عقربة!!!
آسر بسخرية :مثلا...
مرام بغيظ :اه يا رخم يا.....
آسر بحزم :من غير طولة لسان.. اتفضلي انزلي يلا عشان انا مستني تحت.
مرام :اوووف... نزله.. نزلوك علي جدور رقبتك.
آسر :يخربيت كده انتي عندك علي كل كلمة رد ودعوه.هموت واعرف بتعمليهم ازاي؟؟
مرام :ده فن يا بابا مش اي حد يعمله.. المهم انا هقفل عشان انزل.. يلا في داهيه.
آسر :داهيه؟؟؟ تشكري يا محترمه. و...
اغلت مرام الهاتف في وجهه دون أن تستمع لكلامه.
وأخذت حقيبة السفر التي كانت قد جهزتها.. والتقطت حقيبة اليد والهاتف ونزلت الي الأسفل حيث توجد عائلتها.
وائل والدها بصدمة :دي مرام.
كارما بصدمة :يخربيتك.. دا انتي طلعتي لوز مقشر.. كنتي مخبية الحلاوة بالقشطه دي لي؟
مرام :في اي لده كله.. متتعودوش علي شكلي كده كتير.. جه بس عشان المهمه الزفت دي واول ما هتخلص هرجع زي ماكنت.
ريم والدتها :مهو انتي كده اللي رجعتي زي ما كنتي يا بنتي.
كراك :ماما بصي يا حبيبتى نتكلم في الموضوع ده بعدين لاني اتأخرت والأستاذ آسر واقف برا مستنيني.
وائل :طب طلامة هو برا مدخلش لي؟
مرام بضيق :بقول متأخرين يا بابا... هات بوسة كده يا حبيبي.. وانتي كمان يا ماما... وانتي يا كوكو.. ويلا سلام... ولا اقولك تعالي يا كوكو طلعيلي الشنطه برا وخليه يحطها في العربية وانا جايه وراكي.
كارما وهي تلتقط حقيبة السفر :اوك.. عدي الجمايل.. هاتيلي شوكلت وانتي جايه بقا.
وأخذت الحقيبة وخرجت لآسر.
آسر بأبتسامه :صباح الخير.
كارما :صباح النور.
آسر :ازيك يا كارما عاملة اي؟
كارما: تمام الحمدلله.. وانت كويس.
آسر :الحمد لله.. اختك خلصت؟؟
كارما :اها.. خلاص طالعه.. يلا باي.
ودخلت كارما مجددا. وبعدها
وتوجهت مرام للباب سريعا.. وخرجت وهي تتعمد إبطاء حركتها وتسير بطريقة تملأها الانوثة.
رفع آسر عينه لينصدم بها كانت ترتدي (فستان طويل نسبيا مفتوح من الأقدام قليلا من اللون الأبيض.. وترتدي صندل ذا كعب عالي وشنطة يد صغيرة من نفس لون الصندل.. وينسدل شعرها علي ظهرها و ترتدي نظارات شمسية) وتمشي بكل أناقة.
آسر بهمس لنفسة :الله يرحمك يا قرمط.. انا كان مالي ومال تلبس اي؟؟ اهي لبست وكلة هيجي فوق دماغي انا... اي الجمال ده يا ربي.. حمار مين اللي قال عليكي شيخ غفر.. دا انتي بشكلك ده تجيبي شيخ الغفر تحت رجلك اصلا.
مرام وهي تقف أمامه بكل اناقتها لتهتف ببرود وصوت انثوي :صباح الخير.
آسر بصدمه :مرام؟؟
مرام بنفي :تؤ لورا. ☺️
آسر بأعجاب :مش هتفرق كتير.. بس اي الجمال ده كله.
مرام وهي تتركه وتتوجه لتركب :جمال؟؟؟ مين جمال ده؟؟ مش كنت شيخ غفر امبارح.
آسر بأعجاب :اها.. ومازلتي طبعا.. بس ده ميمنعش انك اشتغلتي علي نفسك جامد عشان تبقي بالشكل ده.. ومجهودك ده يستاهل التقدير.😏
حاولت مرام الا تصفعة علي وجهه لتخرسة تمام.. وصمتت ف الرد علي كائن مثل هذا يشبهه الحديث مع الحائط.
نظر لها أسر نظرة اخير وتوجهه بالسيارة الي الفندق.
*****************
بعد نقص ساعة كانت سيارة آسر تقف امام الفندق.
لينزل كلا من آسر ومرام معا.. ويتوجهها للاستقبال.
موظف الاستقبال :تحت امرك يا فندم.
آسر وهو يقدم له باسبور : في حجز بأسم بيتر.
موظف الاستقبال وهو يتأكد من المعلومات :مستر بيتر.. مظبوط اتفضل يا فندم.. واعطاه مفتاح الجناح.. وأمر شخص ما بحمل الحقائب اللي الجناح.
وبعد عشر دقائق تقريبا كان آسر يجلس علي السرير.
آسر :طيب ادينا وصلنا وبعدين.
حمزه في السماعه :خلاص كل حاجه جاهزه.. الكاميرات متظبطة...وكل واحد عرف دوره.. دلوقتي رامي هيبدأ بكرا اصلا.. واحنا مفيش حاجه نراقبها دلوقتي.. وانت ومرام معاكم النهارده.. تنزلوا فيه وتشوفوا المكان عشان يبقي سهل تروحوا وتيجوا فيه.. وكده كده معاكم لحد المغرب لما جاك ده يفكر ينزل مثلا.
آسر :اوك... تمام.. يلا سلام.
مرام :قالك اي؟؟
آسر :قال نستني.. ونرتاح دلوقتي.
مرام :طيب انا هدخل اغير هدومي.
دخلت مرام الي المرحاض وبعد كده خرجت وهي ترتدي (بيجاما من اللون الفيروزي بربع أكمام وهي تعقص شعرها علي شكل ذيل حصان)
آسر لنفسه :هي جنابها ناويه تلبس هنا كل اللبس اللي مكانتش بتلبسه في بتهم يعني ولا اي؟؟ يارب صبرني. ماله الأسود كان حلو علي الاقل مكانتش بالحلاوة دي كلها. 🙄(يعني ولا كده عاجب ولا كده عاجب اي الغتاته دي يا جدع 💔😒)
مرام :مالك يا اخ بتبصلي كده لي؟
آسر :انتي بعد اخ دي تسكتي خالص بتفصلي الواحد. 😒
مرام :افصلك ليه هو انت شاحن. 😂
آسر وهو ينهض ليقذفها بالوساده :لا بصي بقا.. انا من النوع اللي بيكره الألش خالص.. ف متحاوليش تألشي علي اي كلمه اقولها عشان مقتلكيش. 😒
مرام وهي تقفز لتخرج له لسانه :وماجتش.. وماجتش 😜
آسر :اي شغل العيال ده.؟
مرام :مش انت اللي بتغلس.
آسر :انا بغلس.
مرام:اها... اوعي بقا خليني انام.
وذهبت مسرعة للفراش لتحتله وتمنع آسر من الاقتراب منه وتهتف بحده :عارف يا بتاع انت ما انام واصحي الاقيك نايم جنبي لهموتك وانت نايم واقطعك وابيع اعضائك. 😈🔪
آسر :اي يا بنتي الوحشية دي 😒.. وبعدين مين قالك اني حابب انام جنبك اصلا.
مرام :انا بحزرك بس.. وقد انذر من اعزر.
آسر :علي فكره هي العكس.
مرام :ملكش دعوه.. انا بقولك اهو.. يلا تصبح علي خير.
وبعد دقائق ذهبت مرام في ثبات عميق فهي لم تتم طوال ليلها اساسا.. وبعد قليل كان آسر قد أخذ حماما دافئا وخرج يرتدي بنطال اسود قطني مريح ويعلوه تيشيرت أسود. نظر الي مرام بحب شديد.... لايصدق ان حبيبته الان زوجته ونائمه أمامه.. لم يتخيل ان تكون معه حقا.. اقترب منها وهو كالمغيب وطبع قبله رقيقه علي وجنتها.. تبعتها اخري علي الوجنة الاخري.. وتبعتهما الثالثة علي شفتيها.. لم يتمالك نفسه واذا بيه يندثر بجانبها علي الفراش.. ويأخذها بين احضانه برفق خوفا من إقاظها... وبعد أن ارتخي جسدها في احضانه.. ضمها اللي متمسكا بها بقوه.. ودفن وجهه في رقبتها يستنشق عبيرها.. ليلحق بيها في ثبات عميق..... 😴انا :نام يا اخويا نام وربنا لاخلي مرام تنفخك لما تصحي 😈🔪.
وبس لحد هنا تخلص حلقة النهارده ❤️👌 اتمني تكون عجبتكم ❤️😻 وياريت التفاعل يزيد من فضلكم لانه بيشجعني اكمل ❤️♥️
أنت تقرأ
قطتي شرسه"
Aléatoireأنا معك ، في إنطفائكَ قبل توهجك ، وفي حزنك قبل سرورك ، معك في ألمِك قبل راحتك ، أنا معك حين يبتعد الجميع عنك ، تأكد بأنني سأظل معك 💖.