روايه "قطتي الشرسه" 😻
الفصل الخامس عشر :😘
في المعسكر بينما يقف الجميع في صف منتظرين أوامر الكابتن.. نظرت مرام للمياه أمامها بشرود وسرحت في أكثر ذكري مؤلمه في حياتها... 💔😭
مرام بصراخ :ااااسر.. أسر اهدي وحاول تخلي نفسك فايق وانا هعوم بيك.
أسر بألم و جسده يذرف الدماء من مختلف الاتجاهات ليهمس لها :مرام امشي انتي حاولي تطلعي من هنا بسرعه وملكيش دعوه بيا.
مرام بصراخ وهي تقاوم دموعها :لااااااا انا مش هسيبك احنا هنطلع سوا.
أسر بألم :م.. مرام.. اسمعي الكلام وحاولي تعومي بسرعه وتطلعي من هنا.
مرام وهي تتمسك بيه بخوف :مش هقدر اسيبك.
أسر بألم :ان... انا كده كده ميت... اطلعي انتي.
مرام وهي تتمسك بيه اكتر ودموعها تنزل بغزاره :لا مش هسيبك يا نطلع سوا يا نموت سوا.. انا مش هقدر ابعد عنك انت حياتي وروحي وحتي النفس اللي بتنفسه.. انا مش هبعد عنك.
أسر بدموع وهو يمسك بكفها :م... مش.. عايزك تموتي عايزك تفضلي عايشه ومتدوقيش الموت معايا.
مرام وهي تحتضنه بشده :بعدك عني هو الموت في حد ذاته.. انا مش هسيبك يا أسر.. انت عمرك ما سبتني لوحدي ليه عايز تسيبني دلوقتي.
أسر وهو بألم يشتد عليه :مرا.....
مرام :بس بس انا دلوقتي هعوم واسحبك معايا ونحاول نطلع من الميه علي خير.. اهدي واستحمل الوجع عشان خاطري.
أسر بهمس :مرام.
مرام وهي تحاول تجفيف دموعها :نعم!!
أسر بهمس أشد :بحبك.
مرام ودموعها تخونها مجددا :وانا كمان بحبك اوي. بس يلا.
أسر بألم في جسده وفي قلبه لعلمه انه سيرحل وسيترك حبيبته :مرام لما.. لما تطلعي من هنا كملي حياتك وافرحي واوعي تفتكري الموقف ده.
مرام بصراخ :أسر متقولش الكلام ده.. انت هتطلع معايا وهنتجوز ونعيش سوا و.......
انطلق صوت رصاصه قوي نظرت مرام حولها بفزع وامسكت بأسر بخوف.
مرام :أسر انا خايفه.... أسر
نظرت لأسر وجدته في عالم آخر.. تحسست ظهره وجدت الدماء تتدفق منه بغزاره. صرخت بألم ظلت تصرخ وتصرخ فيه ليستفيق.. ليطمأنها كعادته انه بخير وانه بجانبها ولن يتركها.
للحظات تخيلت حياتها من دونه ولتنتفض علي صرخه اخري منها.. ف حياتها اشبه بحياة الموتى لولم يكن بها.
مرام بصراخ :أسر فوق.. أسر قوم لوسمحت... تعالى نطلع من هنا وصدقني هتغير زي ماكنت عايز.. هعمل كل اللي نفسك فيه.. قوم يا أسر وحياتي عندك.. انا مش هقدر اعيش من غيرك لحظه واحده. فوووووق بقا.
خارت كل قواها وارادت الرحيل معه فلو تركها ستترك هي العالم معه... امسكت بيه جيدا ودفنت وجهها في حضنه وتعلقت في رقبته وهي نستنشق رائحته... احتضنته مرام وقبلت خده قبله رقيقه ثم توجهت بشفتيها علي شفتيه وطبعت عليهما قبله رقيقه كقبله ودااع واغمضت عيونها في صدرة وهي تهمس بألم :بحبك اوي 💔.
ثم............
.
.
.
.
ثم لابد من حضور هادم اللذات ومفرق الجماعات ذلك المغفل الذي يعذر صفوها.
أسر بصوت عالي :انتييي يا بنتي فوقي فوقي.
نظرت مرام حولها بشرود وجدت ان الجميع قد نزلوا الي الماء وخرجوا وهي مازالت واقفه لم تتحرك من مكانها وذلك الآسر يصرخ بها.
مرام :في اي؟
آسر :يابرودك اي ده؟؟ الكل نزل وطلع وانتي واقفه مكانك وعمال اكلمك وانتي ولا هنا.. حضرتك سرحانه واحنا في التمرين ده وقت سرحان.!!
مرام بعصبيه :مش سرحانه وبعدين انا.......
آسر بعصبيه :انتي لسه هتشرحي.. اتفضلي اطلعي نطي من فوق..
صعدت مرام علي ذلك السلم الطويل ووقفت علي الحافه ونظرت الي الماء وتذكرت وهي تقفذ في الماء في ذلك اليوم المشؤم. اخدت نفس عميق واخدت تنظم ضربات قلبها.
في الأسفل :
رامي بقلق :انا خايف عليها اوي.
حمزه :وانا كمان... موت آسر كان في الميا وهي اكيد ده اللي راعبها.
سامر :شباب في حاجه كده.
حمزه :اي؟
سامر :مرام تعبانه النهارده ورجلها بتوجعها خالص ومرضيتش تقولك لأنك ممكن تكلم اللوا يرجعها.. وكمان واحنا طالعين كانت خايفه اوي.
حمزه بنفاذ صبر :ومقولتليش ليه يا سامر قبل ما تطلع.. دي لو نطت من فوق رجلها هتوجعها الضعف.
سامر وهو يحك ذقنه :اعمل اي بقا. هي اللي قاتلني مقولكش.
رامي :تعالوا نروح نقول لآسر
حمزه بضيق :لا مش هينفع.. ممكن يقول انها بتتلكك ومرام لو نزلت هتزعل اوي.
رامي :طيب خلاص استنوا بقا نشوف هيحصل اي!!
نظروا الي مرام في الأعلي وهي علي وشك القفز.
قفزت مرام بسرعه في الماء واخدت تسبح بمهاره وداخلها تتضرع الي الله لكي يثبت قلبها ويجعلها تقوي علي تحمل ذلك.
خرجت مرام من الماء ونفضت شعرها. لكنها امسكت منشفه وحاولت تجفيفه بسرعه.
آسر بصوت عالي :يعتبر محدش بيخاف من السباحه ف ده هيسهل تمارين كتير.. ف النهارده باقي اليوم اجازه لان مفيش تدريبات تاني النهارده.. اتفضلوا علي اوضكم.
فرح الجميع بهذا وتوجهوا الي غرفهم.
في غرفه مرام وفرقتها :
رامي :اوووف اخيرا هنام انا بتعب من التمارين الكتير دي.
مرام وهي ترفع المنشفه من رأسها ليحدث شئ جعل الجميع يفتحون افواههم من الصدمه.
رامي بصدمه :اي ده؟؟
مرام :اي؟
حمزه :مرام انتي مش قصيتي شعرك؟؟
نظرت مرام بشعرها وجدت ان الشعر المستعار الذي كانت ترديه وقع عنها وظهر شعرها الطويل الحريري.
مرام :لا.. دي كانت بروكه.
سامر :وليه حطيتي بروكه وضحكتي علينا وقولتي قصيتي شعرك.
مرام : كدبت ليه.. فده عشان كنت فعلا هقصه ولاني مش عايزاه طويل تاني... وليه حطيت بروكه ف ده طبعا اكيد مش قراري ده قرار الدكتوره ريم اللي اشتغلت تقول يابنتي تاج المرأه شعرها.. وانتي لوقصيتي شعرك كأنك بتقصي في عمري... وكلام كتير كده لحد ما قولتلها مش هقصه.
رامي وهو يجلس علي السرير :هي عندها حق.. بس ماشاء الله عليكي اول مره تسمعي كلامها.
مرام وهي تجلس بجانبه :امممم يمكن لاني بحب شعري وصعب عليا اقصه.
سامر :طيب ممكن تشيلي البتاعه اللي كنتي حطاها مكان شعرك عشان تنشف وتسيبي شعرك كمان ينشف.. ونشوف هنعمل اي؟
حمزه وهو يذهب لسريره :هنام طبعا.
مرام وهي تسند رأسها علي كتف رامي :انا اتفق معاك.
رامي وهو يزيح رأسها :المخده اللي جتبتهالك ماما انا.. غوري يا بت كده.
مرام وهي تضربه علي كتفه :غور انت شخص رخم اوي اوي.
رامي :شالله يخليكي يا حبيبتي.
مرام وهي تجفف شعرها بالمنشفه : مستفز... طيب شباب اطفوا النور بليز عشان هموووت وانام.
حمزه :وياريت اللي هيقعد صاحي ميعملش دوشه.
سامر وهو يحتل السرير :متقلقش محدش هيقعد صاحي.
الحمدلله ناموا كلهم نروح نشوف الباقي بيعملوا اي 😂
أنت تقرأ
قطتي شرسه"
De Todoأنا معك ، في إنطفائكَ قبل توهجك ، وفي حزنك قبل سرورك ، معك في ألمِك قبل راحتك ، أنا معك حين يبتعد الجميع عنك ، تأكد بأنني سأظل معك 💖.