الفصل الثالث

2K 60 8
                                    

رواية ' قطتي الشرسة' 😻

البارت الثالث :

توصلنا عندما غادرت مرام الي المنزل حتي انها لم تقوي علي تغير ثيابها بعد التمرين فغادرت بملابس التمرين وارتدت جاكيت اسود عليها ووضعت كاب علي راسها وهي في طريقها كانت شارده لاتدري متي سوف ينتهي ذلك الشرود.. ولكن ماذا تفعل هي الي الان تحبه.. الي الان تعشقه لا تستطيع نسيان ماحدث.. كانت تحاول ظبط أنفاسها وهي تقود ولكن علي حين غفله منها صدمت سياره من الخلف فأرتدت برأسها للخلف واخدت تلتقت أنفاسها المضطربه اغمضت عينيها غير عابئه للثور الهائج الذي خرج من سيارته يطالع الضرر الذي حدث بها بغضب ثم توجه لها وطرق علي زجاج السياره صارخا.
اسر بغضب :انت يا اعمي.. اي اللي هببته ده
فتحت عيونها بغضب ونزلت اليه صارخه :متتكلم بأدب ولا محدش علمك.
لم يستطع اسر تميز الكائن الذي أمامه اهو رجل ام فتاه فتلك الملابس والهيئه والمنظر يعطي رجل كما أنه لا يوجد شعر طويل يميز ان كانت فتاه.. ولكن ذلك الصوت علي الرغم من كونه حاد الا انه ليس بنبرة رجل ابدا.
لاحظت مرام سكوته وتطلعه إليها بأستغراب فنطقت بحده :تحب تاخدلك صوره بالمره.ماتبص علي قدك يلا
اسر بدهشه من اسلوبها :يلا؟؟ انت بت ولا واد الأول عشان اعرف نوع الكائن اللي بتعامل معاه واعرف ارد.
مرام بسخريه :ليه البعيد اعمي مش عارف يحدد بيتكلم مع مين!
اسر بسخريه :اصل لاموأخده شايف قدامي شكل ذكر والصوت لا ميدلش انه راجل خالص.
صمتت مرام فهي اعتادت ان ينتقد الجميع شكلها بعد أن أصبحت هكذا.. فهي رفضت ان يتغزل بجمالها اي شخص بعد أسر.. أرادت ان تحافظ علي نفسها كما كان يقول لها.. في السابق كانت ترتدي الملابس الرقيقه والمناسبه لأي فتاه والتي تظهر أنوثتها.. لتنال إعجاب حبيبها وخطيبها ولكن الآن هو ليس موجود اذن جمالها لايجب ان يكون موجود..ولا تريد أن يعلم احد انها فتاه.. وانها الان رجل وسوف تظل هكذا.
لاحظ هو سكوتها فحاول ان يستشف ملامحها ركز فيها جيدا.. تلك الملامح ملامح بريئه لايمكن أن تكون لرجل وتلك العيون الزرقاء يقسم انه يكاد يغرق بهم فكيف تكون لرجل.. ولكن مظهرها الخارجي لايناسب فتاه.
قطعت مرام ذلك السكوت وهتفت بضيق :بص يلا انا مش فاضيه للكلام الفاضي عن اذنك.
وركبت سيارتها وذهبت من أمامه اما هو ففي مكانه مصدوم.. اذا تلك كانت فتاه.. هل يوجد فتاه هكذا.. ولكن لسانها هذا يود قصه.
ركب سيارته بغضب وذهب للاداره الخاصه به.
*******************************
عند مرام ذهبت لمنزلها وجدت والدتها ووالدها.
مرام بهدوء :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
وائل وريم :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
وائل :ازيك يا مرام عامله اي يا حبيبتي؟
مرام بخفوت :كويسه الحمد لله يا بابا.
ريم بقلق :رجعتي بدري لي؟ انتي تعبانه؟
مرام :شويه.
وائل وهو يفتح ذراعيه لها :من اي يا حبيبة بابا.. تعالي في حضني واحكيلي. في حد دايقك؟
كارما اختها وهي تنزل علي السلم :هو في حد يقدر يدايق سياده الرائد يا بابا.
مرام وقد ارتمت بأحضان ابوها وهي تبكي :تعبت اوي يا بابا.. بجد تعبت.. مبقتش متحمله.. عماله اعاني واشيل كل حاجه في قلبي.. بتصنع القوه قدام كل الناس ومن جوايا طفله بتبكي وخايفه.. انا خايفه اوي يا بابا.. انا بجد موجوعه.. مبقتش قادره علي فراقه.. حاسه اني بموت بالبطئ.. كل شئ بيفكرني بيه.. علي طول سرحانه فيه علي طول بفتكره.. عدي اربع سنين علي فراقه ولسه فاكره كل حياتي معاه.. يا بابا هو اللي رباني انا اتولدت لقيته.. حبيته من صغري.. الفرحه مكانتش سيعاني لما خطبني.. كنت حاسه اني ملكت الأرض كلها.. صحابي كانوا بيحسدوني عليه وكنت بحسد نفسه انه معايا.. كنت بخاف افكر انه ممكن يجي يوم وهو مش معايا.. اهو دلوقتي هو مش معايا... انا بجد تعبت...كل ما افتكر اني السبب في موته مش بسامح نفسي.. غيرت كليتي ودخلت شرطة وحولت حياتي كلها بس عشان انتقم من اللي موته عشان احس اني اخدت حقه.. بس كل شويه بفتكر اني كنت السبب في موته.. انا لو مكنتش اتصلت بيه في اليوم ده كان زمانه عايش.. ياريتهم موتوني وهو فضل.. نفسي يسامحني.. نفسي اقوله اني اسفه.. نفسي يسمع اني بحبه اوي وعمري ماحبيت حد غيره.. نفسي يرجع يا بابا وصدقني هسمع كلامه.. كان بيقول اني مستهتره ومش بتحمل مسؤليه واني مدلعه.. خليه يرجع وهيلاقيني اتغيرت.. والله اتغيرت... اتغيرت عشانه.. بس هو مش هيرجع.. زي ما ماما قالت اللي بيروح مش بيرجع.. بس والله انا... اا... انا بحبه اوي.. انا طول الوقت بحاول ابقي قويه بس خلاص مبقتش قادره..والله مش قادره تاني... نفسي يرجع وياخدني في حضنه يطمني زي الاول.. ليه مش بيرجع يا بابا.. ليييه.. انا اي عملت في حياتي عشان اتعاقب عقاب زي ده.. اي عملت عشان يبقي من نصيبي كل الوجع ده.. قولي عملت ايييييييه؟

قطتي شرسه"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن