"Kenapa akak datang lambat hari ni?"
Soalan daripada Luth hanya mampu Aikha balas dengan senyuman. Dia labuhkan duduk di birai katil Luth sebelum rambut perang adik lelakinya dia raup.
"Sorry. Kelas habis lambat hari ni."
Luth tayang wajah tak puas hati. Buku Inggeris di tangan dia tutup sebelum tangan kanan aku dia capai sebelum genggam. Mata bulatnya merenung aku.
"Tak boleh ke kalau kita keluar jalan-jalan hari ni? Luth bosan."suara garau Luth cuba memujuk. Dia tayang wajah meminta yang memang buatkan Aikha serba-salah nak menolak. Mentang-mentang muka dia comel dari Aikha.
Akhirnya Aikha kalah. Dia usap tangan kanan Luth yang memegang erat tangan kanan dia. " Ya, kita jalan-jalan kejap."
Ayat Aikha buatkan mata Luth bersinar. Laju pegangan tangan Aikha dia lepaskan sebelum dia melangkah ke arah almari. Pintu almari dibuka sebelum dia keluarkan hoodie berwarna merah. Seluar trek dia tarik sebelum dilempar ke arah Aikha.
"Keluar jap. Luth nak tukar baju."
Aikha angguk. Dia keluar daripada bilik Luth sebelum menunggu betul-betul di hadapan bilik Luth. Sewaktu menunggu, sempat dia tilik beberapa frame gambar yang digantung pada dinding berwarna kelabu. Kebanyakan gambar adalah gambar Luth dan ayah mereka. Hanya ada sekeping gambar Aikha dan Luth yang tergantung.
Perlahan Aikha sentuh gambar tersebut. Hujung bibirnya naik membentuk senyuman. Gambar ini diambil pada tahun lepas.
Sekejap aja masa berlalu. Hampir lima tahun juga mak dan ayah dia bercerai. Perkara ini buatkan dia Aikha dan Luth tinggal berasingan. Ayah dengan Luth, manakala dia dengan mama.
Keadaan makin teruk bila Luth disahkan ada kanser hati.
"Aikha."
Dan tangan Aikha digenggam, buatkan tubuh Aikha agak tersentak. Automatik Aikha berpaling sebelum pandangan dia jatuh pada seraut wajah adik lelakinya.
"Aikha tengok apa?"
Dan mata Luth jatuh pada gambar yang Aikha pegang. Wajahnya sedikit berubah.
Muram.
Tentu dia juga kecewa bila kami berdua terpaksa berpisah.
"Luth nak pergi mana?" Lembut Aikha bertanya, cuba mengalih perhatian dia. Dagunya Aikha tarik agar memandang wajahnya.
Namun wajah Luth masih kekal muram. Makun bersalah Aikha dibuatnya.
"Hei." Aikha cubit pipi kiri Luth sebelum dia tarik kuat. " Dengar tak orang tanya ni?" Dan ketawa kecil terlepas.
Luth pandang Aikha dengan wajah tak puas hati sebelum tangan Aikha di pipinya dia pegang. "Apa ni main pipi."
Aikha dah tergeleng kepala. Walaupun Luth hanya muda setahun, perangai macam dia ni muda 10 tahun pun ada. Tengoklah sekarang, buat muka comel pulak. Geram je tengok.
" Kenapa sedih sangat muka Luth ni? Tak suka ke jumpa Aikha?"
Soalan Aikha buatkan tubuh Luth mengeras. Tajam mata coklat cairnya menentang mata Aikha. Wajah Luth sedikit tegang. "Nope." Dan tubuh Aikha dia sauk ke dalam pelukan.
"Tolong jangan cakap perkara mengarut Aikha. Luth hanya ada Aikha sekarang." Sebak suara Luth, buatkan Aikha makin serba-salah. Dia cuma nak bergurau, tak sangka adiknya akan ambil hati.
Perlahan kedua tangan Aikha bawa memeluk tubuh adik lelakinya. Rambut perang Luth dia usap perlahan, cuba tenangkan Luth.
"Sorry. Aikha janji tak sebut lagi perkara macam tu. Aikha takkan tinggalkan Luth." Lembut.
YOU ARE READING
What If ✓
Short Story[COMPLETED] "Sometimes people are meant to fall in love with each other but not meant to be together. " Memori. Sangat unik. Apa yang Aikha ingat mengenai lelaki itu hanyalah rakan sekelas yang hilang lima tahun lepas namun kini telah dijumpai. Lela...